سامانه ناوبری فضایی چین با نام بیدو که در فاز سوم برنامه خود قرار دارد به زودی بازار موقعیت یابی و ناوبری را با قدرت هر چه تمام تسخیر خواهد کرد.

عباس خاراباف

سامانه فوق پيشرفته ناوبري و موقعيت يابي فضايي چين داراي ويژگي هاي خاصي از جمله دقت بسيار بالا است و براي افزايش كيفيت زندگي بشر، خدمات جالب توجهي را ارائه مي دهد.

با اين كه چین نخستين ماهواره سامانه بیدو را در سال ٢٠٠٠ به فضا ارسال کرد، حدودا از دو سال پیش اين سامانه شروع به ارایه خدمات به کاربران تجاری خود شده است.

اين سامانه در اولين فاز با سه ماهواره تنها كشور چين را تحت پوشش خدمات خود قرار مي داد كه هم اكنون به بخش اعظمي از آسيا و اقيانوس آرام ارائه خدمات مي كند. در حالی‌که اين کشور در حال برنامه‌ریزی برای پرتاب ماهواره‌های بیشتر اين سامانه ناوبري در سال‌های آتی است، اما پیش‌بینی می‌شود که سیستم‌های موجود تا سال ٢٠٢٠ با ٣٥ ماهواره براي پوشش سراسري كره زمين، گردش سالانه مالی ٤٠٠ میلیارد یوانی داشته باشند. به راحتي مي‌توان گفت از همين الان بیدو بازار ناوبري و موقيعت‌يابي فضايي را تحت سلطه خود دارد و ديگر وقت خداحافظي با جي.پي.اس رسيده است.

چرا ناوبري فضايي؟

ناوبري فضايي امروز يكي از مورد نيازترين فناوري‌هاي امروزي به حساب مي آيد. تا آنجا كه گفته مي‌شود به زودي و خيلي زودتر از زمان‌هايي كه پيش از اين پيش‌بيني مي‌شد، اين فناوري جهان را درگير و نياز مند خود خواهد کرد.

ديري نخواهد پاييد تا در سراسر جهان بيشتر انسان‌ها براي انجام عادي‌ترين فعاليت‌هاي زندگي خودشان از فناوري ناوبري و موقعيت‌يابي فضايي استفاده کنند. در مثال‌هاي ساده از يک زندگي معمولي مي‌توان گفت از پيدا كردن مواد مورد نياز براي آشپزي در آشپزخانه گرفته تا يافتن مناسب‌ترين و نزديك ترين رستوران براي صرف غذا بيرون از منزل، از رانندگي در شهر تا يافتن خلوت ترين مسيرها و يا رد شدن از يک خيابان با دوچرخه يا پياده، از جست و جو براي پيدا كردن محل زندگي يك دوست قديمي تا انجام فعاليت‌هاي مشابه ديگر،  زندگي با ناوبري و موقعيت‌يابي فضايي رنگ و بوي ديگري گرفته و به زودي اين تحول سراسر جهان را تحت تاثير قرار خواهد داد.

بازار كسب و كار مربوط به ناوبري فضايي هم بسيار پر رونق است و بسياري از خدمات بخش خصوصي و دولتي مانند فعاليت‌هاي عمراني، كشاورزي، جنگل‌داري، حفاظت از محيط زيست و منابع طبيعي، استخراج معادن و حمل و نقل با اين فناوري متحول شده‌اند. جالب توجه است که بيدو چيني نيز به شکل بسيار پيشرفته‌اي اين خدمات را ارايه مي‌دهد.

بازار ناوبري دست چيني ها

پروژه ناوبري فضايي چين توسط سازمان فضايي اين كشور مديريت مي شود و شركت مشهور نورینکو به عنوان سازنده و ارتقا دهنده سامانه هاي زمینی بیدو است. قبل از ورود به صنعت ناوبری، کسب و کار اصلی نورینکو ساخت تانک‌های جنگی، موشک‌های پدافنند هوایی و بمب‌های انفجاری قوی برای ارتش آزادی بخش خلق چین و همچنین نیروهای مسلح کشورهای دیگر بود. نورینکو در حال حاضر جذب کردن شرکت‌های تجاری بیشتر به سمت استفاده از بیدو را مورد هدف قرار داده است و ماه گذشته برای تبلیغ و توسعه محصولات غیرنظامی بیدو، یک شرکت تابعه در شانگهای تاسیس کرد. اين شركت اكنون با بزرگترين كمپاني هاي جهان قرارداد ارايه خدمات دارد. ماه گذشته شرکت دولتی نورینکو، یک تفاهم‌نامه برای سرمایه‌گذاری مشترک ٢ میلیارد یوانی (٣١٣ میلیون دلار) با غول تجارت الکترونیک، Alibaba برای فراهم کردن ناوبری دقت بالای تجاری و شبکه خدمات تجزیه و تحلیل داده امضا کرد.

شرکت مشترک Norinco-Alibaba از اطلاعات مربوط به موقعیت ارائه شده توسط سیستم ناوبری ماهواره‌ای بیدو ، که سیستم هدایت وسعه یافته توسط چین با پوشش جهانی است، استفاده می کند. این شبکه‌  ٣٥ ماهواره ای برای استفاده نظامی و غیر نظامی طراحی شده است.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 457787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بينام A1 ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    4 5
    چين ميتونه جي پي اس رو كلا محو كنه اينطور كه معلومه
    • بی نام EE ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
      9 4
      فقط با 300 میلیون دلار ناسا بویینگ اسپیس ایکس و... با بودجه های چند میلیارد دلاری نشستند که یک موتور جست و جو که انهم فقط توچین کاربرد داره بیاد محوشون کنه ؟ یادت رفته طرف مقابل چین امریکا هست و جفتشون ابرقدرت هستند درباره بورکینافاسو که حرف نمی زنی
  • بی نام EE ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    23 3
    طوری شما چین رو دشمن غرب نشان می دهید که انگار درباره کره شمالی حرف می زنید اکثر بازار سینمای چین دست فیلمهای هالیوودی هست گوشیهای اپل داره بازار چین رو فتح می کنه علی بابا الان تو امریکا فعالیت می کنه طوری گزارش می نویسید که انگار چین امده غرب رو از کره زمین محو کنه
  • بی نام IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    5 2
    شما که هیچ دلیلی نیاواردی که چرا این سیستم از جی پی اس پیشرفته تره؟ اصلا پیشرفته تر هست یا نه؟
    • بی نام A1 ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
      1 4
      يه سري به سايت ها بزنيد، كاربر پسندتر طراحي شده، دقت بالا ميده، سيستم پيامك داره، تازه آمريكا هر وقت دلش خواست جي پي اس رو خاموش ميكنه، مثل جريان جنگ عراق و ... و ده ها دليل ديگه. من با استدلال خبرآنلاين موافقم