۰ نفر
۲۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۰

تابناک نوشت: واردات خودروی بی کیفیت چینی توسط دلالان و با سودهای کلان در هشت سال گذشته، تن رنجور مردم را رنجورتر کرده است.

واردکنندگان خودروهای چینی چنان سودی از مردم دریافت می کردند که تنها در یک فقره یکی از این برندها حدود سی میلیون از قیمت یکی از خودروهایش را کاهش داد. فکر کنید وارادات خودوری چینی چه بازار پرسودی بوده و هست! واردکنندگان خودروی چینی چه کسانی هستند؟ چرا کسی به فکر محدود کردن آنان نیست؟
نگاهی به بازار خودرو در این روزهای رکود به خوبی نشان میدهد که این تنها خودروسازان داخلی و تولیدات ساخت داخل نیست که به شدت از شرایط پیش آمده و حاکم بر بازار متضرر شده اند، بلکه ضرر و زیان اساسی نیز متوجه مونتاژ کاران و وارد کنندگان خودروهای چینی نیز شده است. در این میان اگر تولید کنندگان داخلی تمایلی به کاهش قیمت ها ندارند اما این موضوع در مورد خودروهای چینی کاملا بر عکس است و تخفیف های چند میلیونی این خودروها بازگو کننده برخی مسائل و موارد قابل توجه است.

بازار خودرو برای چینی ها بعد از توافق هسته ای و البته در آستانه آن به یکباره تغییر کرد. در حالی که طی سالهای گذشته انحصار حاکم بر بازار خودروی ایران منجر به آن شده بود تا فضایی کاملا مساعد برای حضور چینی ها با طرح های متنوع و قیمت های منطقی نسبت به تولیدات داخل شکل بگیرد، خبرهای توافق هسته ای به یکباره بهشت بازار ایران را برای این خودروها تبدیل به دوزخی دهشتناک کرده است.

از جمله عوامل اساسی در بدست گرفتن بازار خودرو توسط تولید کنندگان و واردکنندگان خودروهای چینی را باید در خستگی مصرف کنندگان ایرانی از تولیدات یکنواخت و همیشگی و بدون کیفیت داخلی دانست. سالهای متمادی اصرار تولید کنندگان داخل به ادامه روند تولید همیشگی و بدون تنوع و کیفیت سابق، منجر به آن شد تا ورود خودروهای تولید کشور چین به ایران با تنوع زیاد و امکاناتی رقابتی در سطح قیمت تولیدات داخل، با اقبال مشتریان ایرانی مواجه شود.

نکته جالب ماجرا اینجا است که تولید کنندگان داخلی نیز در این میان به سرعت متوجه این استقبال شدند و در جایی که خود توان ایجاد تنوع و کیفیت متفاوت در خودروهای خود را نداشتند چه گزینه ای بهتر از این که خود اقدام به واردات و مونتاژ خودروهای چینی در بازار ایران کنند؟ همین امر منجر به عقد قرارداد هایی با خودروسازان چینی از سوی ایران خودرو و سایپا شد تا در نهایت تنوع واردات و مونتاژ خودروهای چینی در بازار ایران روز به روز بیشتر شود و به یکباره بازار ایران تحت سیطره چینی ها درآید.

اما توافق هسته ای و اخبار آن به یکباره همه چیز را تغییر داد. حضور هیئت های تجاری از کشورهای غول اقتصادی در اروپا نظیر آلمان و ایتالیا و فرانسه و انتشار اخباری مبنی بر تمایل آنها برای سرمایه گذاری در بازار و صنعت خودرو ایران کافی بود تا بازار تولیدات داخل و به ویژه مونتاژ و واردات خودروهای چینی به یکباره با رکودی بی سابقه مواجه شوند. رکودی که حرکت های خودجوش مردمی نیز به آن دامن زد.

اما در این میان اگر خودروسازان داخلی بر مدار قبلی خود مبنی بر افزایش قیمت بدون کیفیت اصرار ورزیدند، خودروسازان چینی که اکنون به شدت موقعیت خود را در خطر میدیدند، راه دیگری را انتخاب کردند: تخفیف های چند میلیونی و ایجاد شرایط ویژه فروش برای مشتریان خودرو.

چینی ها هشیار از این موضوع که با ورود خودروسازان اروپایی دیگر کمتر کسی به خودروهای آنها اقبال نشان خواهد داد، اکنون سعی بر آن دارند تا به هر طریق ممکن بازار خوب چند سال اخیر خود در ایران را پابرجا نگه دارند و در این راه هیچ ابایی از فروش زیر قیمت حتی تا 20 میلیون تومان هم ندارند.

شاهد این موضوع آگهی های فروش اقساطی و ویژه نقدی برای برخی تولید کنندگان و وارد کنندگان خودروی چینی است:

اما در حالی که در نگاه اول میتوان به خوبی تشخیص داد که یک چنین حرکت هایی در پی حفظ بازار است، اما سوال اصلی اینجا است که چه عواملی سبب میشود که این خودروها با تخفیف های چند میلیونی به مشتریان عرضه شود و چرا شرکت ها حاضر به یک چنین اقدامی هستند؟

دو سناریو برای تخفیف های چند میلیونی چینی ها

در این میان دو سناریو قابل توجه است. اول آن که این تخفیف های چند میلیونی یک نکته را به ذهن متبادر میکند و آن اینکه هنوز مونتاژ کنندگان و وارد کنندگان خودروهای چینی از قبل فروش های اینچنینی و با تخفیف های قابل توجه یک حاشیه سود معقول دارند. به عبارت دیگر حتی با وجود تخفیف هایی نزدیک به 20 میلیون تومان فروشندگان این خودروها سود لازم را از تجارت خود در این راه خواهند برد.

سوی دیگر این ماجرا آن است که پیش از این خودروهای چینی با سودهای هنگفت به متشریان فروخته میشده است. به عبارت دیگر در جایی که مونتاژ کنندگان و واردکنندگان خودروی چینی حاضر هستند خودروهای خود را با این تخفیف ها به دست مشتریان برسانند و هنوز هم سود مطمئن خود را داشته باشند، میتوان به خوبی حدس زد که بهای اصلی خودروهای چینی از قبل واردات یا مونتاژ چقدر بوده است و پیش از این، خودروهای چینی با چه شرایطی به دست مشتریان میرسیده است.

توجه به این نکته که اکنون اغلب این خودروها توسط تولید کنندگان داخلی یا با همکاری آنها مونتاژ و فروخته میشوند، داستان سود های کلان و بی حساب و کتاب خودرو برای خودروسازان یا حتی وارد کنندگان را تکرار میکند که البته داستان جدیدی نیست و سوال این است که با توجه به این موضوع اکنون چه کسی قرار است به حساب پول های اضافی که در این مدت از مشتریان خودروهای چینی رسیدگی کند؟

سناریوی دوم اما قابل قبول تر به نظر میرسد و در مجموع سابقه رفتارهای تجاری و استراتژی های اقتصادی چین نیز موید آن است. این سناریو یک محور اصلی دارد و آن سیاست دامپینگ از سوی وارد کنندگان یا تولید کنندگان خودروهای چینی است.

به عبارت دیگر خودروسازان چینی یا واردکنندگان این خودروها اکنون با ایجاد شرایط خاص و استثنایی در فروش محصولات خود و با تخفیف های چندین میلیونی به دنبال ابقا و حفظ بازار خود با سیاست دامپینگ هستند. این نوع دامپینگ در اصطلاح اقتصادی به سیاست دامپینگ مخرب یا غارتگر معروف است.

در این سیاست یک کشور یا یک انحصار گر شروع به فروش موقتی محصولات خود به بهایی پایین تر از قیمت تمام شده و به قصد بیرون راندن سایر رقبا یا یک صنعت داخلی در کشور دیگر میکند. بعد از رسیدن به موفقیت و بیرون راندن رقبا از صحنه به تدریج قیمت ها مجددا به سمت قیمت های واقعی و با سودهای متعارف حرکت میکند. چین از این سیاست پیش از این در مورد کالاهایی نظیر پوشاک به شدت استفاده کرده است.

آنچه مشخص است هر دو این سناریو ها در مورد تخفیف های چند میلیونی خودروهای چینی قابل تصور است که البته سناریو دوم با توجه به شرایط روانی بازار مقبول تر به نظر میرسد. اما نکته در اینجا است که اکنون خودروسازان داخلی که همکاری با چینی ها را سرلوحه خود قرار داده اند، در این سناریو ها با چینی ها شریک هستند.

البته موفقیت این سیاست ها همگی بستگی به دو موضوع اساسی دارد: اولین و مهمترین موضوع نحوه رفتار و کنش مشتریان بازار خودرو است که میتواند تا حد زیادی موفقیت این سیاست ها را تعیین کند و دوم نگاه و رفتار مسئولان به این موضوع است که با سیاست ها و تصمیم گیریهای خود میتوانند با چینی ها و چینی فروش ها همراهی کنند یا آنها را به رفتار معقول و متناسب با نظام اقتصادی کشور مجبور کنند.
22539

کد خبر 458864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا RU ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    25 1
    هر وقت این حقیقت ساده را فهمیدند مشکلشان حل میشود و آن حقیقت اینست که حداکثر قدرت خرید بیش از هفتاد درصد خریداران خودرو ۱۵ میلیون تومان است ملت ایران نمیتواند تاوان مولتی میلیاردر شدن یک اقلیت بسیار کوچک را بدهد
  • بی نام IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    18 0
    نه خودروی بی کیفیت صفر داخلی میخریم، نه چینی... بازار آزاد با قیمت آزاد و در نتیجه خودروی با کیفیت در خور شأن ملت فهیم ایران
  • محمد A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    13 0
    چرا دنبال ردپاي انگليسي ها مي گردي، ماشينا ٢٠١٤ هستند. به خاطر همين ارزونش كردن
  • سيد A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    محصولات چيني علي الخصوص برندهاي با كيفيتشون مثل ام جي و جيلي اين سالها كمك حال مردم ايران بودن در فرار از دست توليد كنندگان داخلي. بايد به جاي توهين ازشون تشكر كرد كه لااقل توي رنج قيمتي معقولي ماشين هايي با كيفيت متناسب ارائه ميدادن
    • ایرانی IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
      18 0
      توی خرید خودرو در هر صورت مردم متضرر بودن و هستن و خواهند بود.
    • بی نام A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
      13 2
      سید جان ، نمایندگیت رو تعطیل کن و برو تو کار خودروهای با کیفیت ، نیاز نیست برای چینی ها تبلیغ کنی
  • بی نام A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    6 2
    لطفا به مدلها توجه فرمائید 2014 می باشد این ترفند شرکت می باشد که با تبلیغ تخفیف می خواهد ماشینهای رو دست مانده مدل 2014 را به مردم غالب کند.
  • بی نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    6 0
    اگر ایرانیها می توانند همان خودروهای چینی را تولید کنند ما مردم میخریم.واقعیت اینه که ما خودمان قادر به تولید نیستیم و تحمل دیدن رقبا را هم نداریم.
  • مهرداد A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    7 0
    نكته جالبي بود ، كلا از اين تو اين چند ساله ايران شده آزمايشگاه ماشين هاي چيني اونم با همكاري كارخانه هاي پرمدعاي داخلي به آدم حس بدي دست مي ده
  • احمد IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    8 0
    سلام،چرا الکی دروغ میگید؟ کدوم چینی؟ شرکت وارد کننده جیلیران همچین کاری کرده ،شما اونو با چین و ماچین جمع میبندین؟ خبر جون کوتاه بیا اینهمه لجبازی با چینیها آخه واسه چی؟ باز صد رحمت به این ماشینای چینی که از حداقل امکانات برخوردارن، نسبت به قیمتشون هم میرزن در ضمن کسی ملت رو مجبور به خرید اونا نکرده، این داخلیها هستن که با هیچ معادله ای قیمتشون با امکاناتشون جور در نمیاد من نوعی اگه چینی خریدم از روی ناچاری جزء اولین تحریم کنندگان داخلی بودم.دارنده خودرو جک اتوماتیک
  • رحیم IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    7 2
    خبر آنلاین عزیز این آگهی فروش مربوط به عید فطر است و آن تاریخ هیچ کشور اروپائی پیشنهاد همکاری به ایران نداده بود چون هنوز تحریم ها برداشته نشده بود. الان عید قربان است.
    • بی نام A1 ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
      3 2
      آب بخور، اگه تیز باشی می فهمی من چی گفتم
  • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    7 0
    هزار برابر كيفيتشون بهتر از داخلي هاست ، حداقل ظاهر جديدي دارند
  • بی نام IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    10 0
    نه چینی نه سایپا و ایران خودرو
  • بهرام A1 ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    8 0
    پس ایرانخودرو و سایپا چقدر سود میکنند که قطعات چینی بی کیفیت را به خورد ما میدن
  • علی IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    5 0
    والا فعلا که این ماشینهای چینی خیلی خیلی از پژو و سمند پرایدهای قاتل بهترن هم کیفیتشون هم سوختشون هم امکاناتشون هم راحتیشون
  • کیا A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    4 0
    با نظر سید کاملا موافقم ...... لااقل خودرو سازای ما تلاش نمی کنن یکم چهره پراید رو عوض کنن ...
  • اربابی IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    7 0
    واقعا کنترل قیمت فقط برای ماست وپنیر بوده.کنترل قیمت در کشور با شعارسیاسی تفاوت داره وهنوز برای رسیدن به بازارازاد راه طولانی در پیش داریم.مردم را تنها نگذارید.
  • شهاب IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    13 1
    من اصلا کاری به کیفیت خوب یا بدشون ندارم. اما باید قبول کنیم که در زمینه تجارت و سیاست گذاری های تجاری در بازار و موقعیت شناسی و تصمیم گیری در زمان مناسب به مراتب با شعورتر و حرفه ای تر از خودرو سازهای داخلی عمل میکنند. مدیران ما که هنوز سرشون کردن تو برف و در اوج حماقت و بی کفایتی هنوز میخوان بازور واز موضع قدرت با مشتری برخورد کنن و کوچکترین تغییری در حماقتها و اشتباهات گذشتشون در عمل نمیدن.و از دست دادن بازار بی کفایتی کاملشون نشون میده.
  • راضیه IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    12 1
    شما چرا تخفیف نمی دهید نکنه اسیر گیرآوردید.یا فکر می کنید کیفیت شما از اونها بیشتر است .اگه دلیلی چیز دارید بفرما.فقط نگید که اشتغال ایجاد کردیم که نمی پذیریم چون اگه هم باشد از جیب ما بدبخت بیچاره امایه میزارید.
  • مجید A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    9 0
    به نظر شما جک جی 5 و اس 5 قابل مقایسه با خودروی داخلی هست کسانی که استفاده کردن با هیوندا مقایسه میکنن جک جی 5 داشتم که 130000 km راه رفته فقط بنزین و روغن عوض شده در خودروی داخلی همچین چیزی تصورش محاله
  • بی نام IR ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    8 0
    دوستان کمپینی لطفا وارد حاشیه نشوید فقط سعی کنید افراد بیشتری از خودرو صفر انصراف دهند تا عزیزان پول پرست خودشون را جمعو جور کنند