سایت صدای اقتصاد نوشت: صنعت خودروسازی به تنهایی عامل افزایش قیمت نیست.

 گرانی خودرو و کیفیت آن، همیشه در ایران مطرح بوده است. مشکلی که حالا انگار بزرگتر شده و مردم «کمپین خرید خودرو ممنوع» را راه انداخته اند تا اعتراض های خود را بیش از پیش اعلام کنند. البته که در این میان، حق و حقوق مردم و ناراحتی آنها از خودروی های داخلی و خدمات پس از فروش غیرقابل انکار است، اما خودروسازان خیلی با این روند موافق نیستند. در این باره با محمدرضا نجفی منش، عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفتگو کردیم.

*براساس آمارها، شماره گذاری خودروهای صفر کاهش داشته است. این کاهش می تواند ناشی از کمپین خرید خودروی صفر مممنوع باشد؟

برآورد تولید و فروش شرکت های خودروسازی داخلی، کاهش تقاضا در مدت راه اندازی این کمپین را نشان نمی دهد. ما در این مدت افزایش تولید هم داشتیم تا جاییکه یکی از شرکت های خودروسازی ما، از تعهداتش در تحویل عقب است. تقاضا برای خودروهای تولید داخل هم چنان وجود دارد. شرکت های خودروسازی ما قرادادهایشان را بسته اند و مشغول کارند و این ادعا که چنین کمپینی روی فروش محصولات شرکت های خودروسازی ما اثر گذاشته، ادعای درستی نیست.

*این کمپین چه تاثیراتی می تواند داشته باشد؟

من معتقدم که این کمپین اثر روانی و ذهنی بر مردم داشته. من احتمال می دهم که راه اندازی این کمپین به این منظور انجام شده که بخشی از مردم تصور می کردند، بعد از حصول توافق با غرب، و به سرانجام رسیدن مذاکرات تیم هسته ای با 1+5، قیمت دلار کاهش پیدا خواهد کرد و واردات خودرو به کشور افزایش خواهد یافت اما چنین اتفاقی نیفتاد به همین دلیل مردم، دوباره به محصولات داخلی تولید شده در صنعت خودرو بازگشتند.

ما پیش از این هم کمپین های دیگری که به منظور اعتراض به گرانی ها یا تحریم محصولات خاص بوده را در کشور داشته ایم. پیش از این، ما شاهد راه اندازی کمپین بنزین بودیم. همه می گفتند بنزین گران شده و نخرید. دو سه روزی هم خیابان ها خلوت بود اما بعد از مدتی دوباره خیابان ها شلوغ شد و مردم بنزین خریدند. این البته ناشی از خاصیت ما ایرانی هاست که در مقابل دشمن خارجی و فشار خارجی حالت یک پارچه داریم. شما فرض کنید که کمپین نه به خرید خودروی صفر اعضای بیشتری بگیرد و تعداد ایرانیانی که خودروی ایرانی نمی خرند افزایش پیدا کند. چه اتفاقی خواهد افتاد؟ صنعت خودروی سازی و قطعه سازی کشورمان تعطیل خواهد شد. جوانان زیادی بیکار می شوند و مجبوریم از خارج خودرو وارد کنیم و نیازمان را برآورده کنیم. این اتفاق یک ضرر و زیان ملی است که نتایج بدی برای تولید ایرانی دارد. هیچ ایرانی وطن پرستی راضی به نزول چنین بلایی بر سر صنایع داخلی کشورش نیست. این مسئله درمورد همه محصولات اتفاق افتاده. در مورد گندم سوال من این است که ما چرا گندم می کاریم و از خارج وارد نمی کنیم؟ چرا باوجود نوسانات قیمت لبنیات، لبنیات داخلی 1400 تومانی می خریم اما با قیمت 700 تومان از خارج وارد نمی کنیم؟ مگر ما چندسال در حوزه دامداری و صنایع لبنی سابقه داریم؟ آیا این درست است که به دلیل تولید گران محصولات دامی در کشور، شیر و ماستمان را از خارج وارد کنیم و در دامداری و صنایع لبنی را ببندیم؟

*به هرحال، بخشی از ناراحتی مردم به دلیل قیمت های بالا و کیفیت پایین خودروهای داخلی است.

صنعت خودروسازی به تنهایی عامل افزایش قیمت نیست. یکی از دلایل موثر بر قیمت محصولات ایرانی، نرخ ارز است که به نظر من، دولت باید به منطقی شدن آن توجه بیشتری نشان دهد تا نوسانات قیمت کمتر اتفاق بیفتد. نرخ ارز از نظر من، در حال حاضر پایین است و بنابراین، کالایی که از خارج وارد می کنیم، ارزان تر از محصول داخلی به دست مصرف کننده می رسد. این نرخ ارز مناسب تولید ما نیست. ما باید کاری کنیم که قیمت رقابتی در ایران و خارج از ایران یکسان باشد. بخش تولید در ایران با سود 6 یا 7 درصد بانک های داخلی، قادر به رقابت با تولید کننده خارجی منتفع از سود 3درصد بانک های خارجی نیست.

ما به التفاوت این سود را باید روی نرخ ارز یا تعرفه ها اعمال کنیم و با در پیش گرفتن سیاست های درست، به تولید داخلی کمک کنیم. نباید فراموش کنیم که ما جمعیت جوان و فعالی داریم که نیاز به اشتغال دارند. ما چهارمیلیون دانشجو داریم. در بین کشورهای منطقه، بیشترین مهندس های متخصص را داریم که باید برای این جمعیت، کار ایجاد کرد. اشتغال در کشور ما، براساس بازار داخلی و تولید داخلی ایجاد می شود نه چیز دیگر. اگر درهای تولید داخلی در صنایع مختلف را ببندیم، کشوری خواهیم شد که همیشه وارد کننده است و چیزی برای عرضه به دنیا ندارد.

ما باید تلاش کنیم تولید صادرات محور داشته باشیم، چون وابسته به نفت هستیم، باید برای رهایی از این وابستگی تولید داخلی غیرنفتی را تقویت کنیم به این دلیل که به هرحال نفت و درآمدهای آن در برهه هایی کاهش پیدا می کند و منطقی نیست که نفت را بفروشیم و خرج هزینه های جاری کنیم.

*در دوران پساتحریم، آمدن خودروسازان های خارجی می تواند کمکی به صنعت خودروسازی کشور کند؟

خوشبختانه سیاست های دولت در پساتحریم، وارد کردن خودروساز به جای خودرو و قطعه ساز به جای قطعه است. شرکت های بین المللی علاقمند به همکاری با ایران، می توانند به ایران بیایند و با شرکت های خودروساز داخلی مشارکت کنند و خودرویشان را در همین کشور تولید کنند و قطعه را هم اینجا بسازند. ما با این سیاست، به سه هدف مهم در صنعت خودروسازی خواهیم رسید. هدف اول اینکه این سیاست، باعث ورود تکنولوژی روز به کشورمان است. هدف دوم این است که با ساخت خودروهای به روز تر و مناسب تر رضایت بیشتر مشتری داخلی را فراهم خواهیم کرد. هدف سوم، یافتن نقشی در بازارهای جهانی و عرض اندام صادارتی ایران خواهد بود. ما در برنامه های آینده، در نظر داریم ک یک میلیون خودرو صادر کنیم و این هدف، تنها با سرمایه گذاری خودروسازان و قطعه سازان خارجی در ایران و مشارکت آنان با صنایع خودروسازی کشورمان میسر است.  

درحال حاضر خودروسازانی مثل رنو و پژو برای همکاری با شرکت های ما اعلام آمادگی کرده اند. این شرکت ها بعد از عملیاتی شدن توافق، کارشان را در ایران شروع خواهند کرد. در مورد خودروسازانی مثل پژو که پیش از این هم با ما همکاری کردند، می توانیم یک فرصت یک ساله تا دوساله برای رساندن مدل های جدید خودرو به بازار ایران در نظر بگیریم. در مورد شرکت هایی که سابقه همکاری با ایران نداشتند، دست کم دو تا سه سال زمان، برای  تولید خودروهای جدید در کشور نیاز است در نتیجه، افرادی که فکر می کنند با نخریدن خودروی تولید داخل، خیلی زود به خودروی خارجی می رسند، باید مدتی منتظر بمانند.

*بنابراین تولید خودروی ایران هم افزایش پیدا خواهد کرد؟

ما زمانی که شرایط افزایش تولید را داشته باشیم، خودرو را تولید می کنیم و گاهی به دلیل افزایش تولید، کاهش فروش داشتیم درحالیکه تحریم قطعات هم نبودیم. زمانی که شرایط افزایش تولید مهیا شود، بطور طبیعی شاهد چنین کاهش فروشی هستیم. این تنظیم بازار به شکل طبیعی در سال 90 اتفاق افتاد که ما از تولید هزار و 650 خودرو به 990 هزار خودرو رسیدیم چون تمهیدات لازم برای فروش و لیزینگ خودرو مهیا نبود. در آن شرایط هم شرکت ها برای تحریک بیشتر مردم به خرید خودروی داخلی، شرایط خاصی را در نظر گرفتند که بازار را راه انداخت.

در آن شرایط که ما با کاهش تقاضا مواجه شدیم کمپینی در کار نبود و  تنظیم بازار و شرایط دیگر باعث چنین اتفاقی شد در نتیجه اگر با کاهش تقاضا یا تولید هم مواجه شدیم، ناشی از چنین کمپین هایی نیست. ضرب المثل قدیمی هست که می گوید، یکی بر سر شاخ و بُن می برید. این یعنی هیچ کس آنچه برای خودش است را نابود نمی کند. هیچ ایرانی اقتصاد کشورش را با برنامه از بین نمی برد. تحریم محصول داخلی، اقدامی علیه اقتصاد داخلی است. ما معتقد نیستیم که تولیدات صنعت خودرو مشکلی ندارد اما راه حل رفع این مشکلات، تحریم تولیدات نیست.

 

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 458621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 40
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    44 0
    نمی خریم :
  • هلیا A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    44 0
    فقط نمیخریم.والسلام.
  • بی نام A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    34 0
    مشکل من که هفته ای ی بار ماشینم را میبرم نمایندگی کی حل میکنه از کار وزندگی وعقب میفتم و مهمتر از این میترسم با هاش برم مسافرت ماشینی که هنوز 10 هزار تا باهاش نرفتم
  • احسان A1 ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    30 0
    ی بابا هیچ ماست بندی نمیگه ماستم ترشه؛مهم اینه که مردم میدونند و همچنان نمیخرند؛حالا ببینیم حداقل این سری اینا پیروز میشند یا مردم
  • ابوالفضل IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    21 12
    ما ماشین صفر نمی خریم.کیفیت رو ببرین بالا فقط همین قیمت کاهش ندین کیفیت ببرین بالا
  • بی نام IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    24 0
    معلوم شد که عامل افزایش نرخ ارز روزهای اخیر لابی خودروسازان است. چون گندم و لبنیات را که تولیدش به صرفه نیست وارد نمیکنیم پس خودرو را هم نباید وارد کنیم. باید تولید کنیم و با انواع روشها مثل بالا نگه داشتن ارز و افزایش گمرکی مردم را مجبور به خرید انحصار خود کنیم
  • بی نام IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    5 32
    من سایت سایپا را چک کردم.اصلا تحویل فوری ندارد. هیچ خودرویی را زودتر از آذر تحویل نمی دهد.حتی همین پراید غیر ایمن هم مشتری خودش را دارد.
  • آریـــا A1 ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    31 0
    به ما چه که کارگرا بیکار میشن؟؟؟؟؟ عجب گیری کردیم تو این مملکتا مثل این میمونه بگن آب نخورید ، بحران آب داریم برای اینده
  • سینا IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    28 1
    باشه تو راس میگی. ما که نمیخریم. جوجه رو آخره پاییز میشمارن.
  • بی نام A1 ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    26 0
    نمیخریم
  • نظری IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    33 0
    شما که افتخار میکردین .خودرو ملی خودرو ملی . پس چرا با دلار کار میکنین
  • بی نام EU ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    19 0
    اره راست میگه نرخ ارز پایینه باید بره رو ده تومن تا جوونامون خشبخت بشن الکی
  • علیرضا IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    24 0
    تولید بیشتر شده منم باور کردم ، من دیگه حرفی ندارم.
  • مجید IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    22 0
    این چه تولید اشتغالیه که تمام مواد اولیه مصرفیش با قیمت ارز و قیمت جهانی محاسبه میشه چون مواد باید از خارج وارد بشن و در انتها چند برابر قیمت جهانی و با کیفیتی پایین تر از اونها به مردم مفلوک ایران فروخته بشن.
  • بی نام A1 ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    26 0
    اینو نگاه کنید. روزی رو میبینم که از مردم بخاطر این حرفاتون عذرخواهی میکنید. منتظر اون روز هستیم. نمی خرررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررریم.
  • بی نام US ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    28 0
    "شما فرض کنید که کمپین نه به خرید خودروی صفر اعضای بیشتری بگیرد و تعداد ایرانیانی که خودروی ایرانی نمی خرند افزایش پیدا کند. چه اتفاقی خواهد افتاد؟ صنعت خودروی سازی و قطعه سازی کشورمان تعطیل خواهد شد. جوانان زیادی بیکار می شوند و مجبوریم از خارج خودرو وارد کنیم و نیازمان را برآورده کنیم." ما دقیقا همین و میخوایم که خودرو از خارج وارد شه ...
  • مهراد A1 ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    23 0
    صادرات خودرو؟شوخی میکنید؟پرایدو میخواید صادر کنید؟از چی حمایت کنیم؟از خودروهایی که تو سی سال کوچکترین پیشرفتی نداشتند ؟ متاسفانه خودروسازان ایرانی بخاطر اینکه هیچ رقیبی نداشتن تو تموم این سال ها خیالشون راحت بوده و کوچکترین زحمتی به خودشون ندادن تا پیشرفت کنند در صورتی که تمامی کمپانی های خارجی هر ساله از خودروهای جدید ، باکیفیت و ارزون قیمتشون رونمایی میکنند اینکه مثلا ما با هزینه بیشتر گندم رو تو کشور خودمون تولید میکنیم به نظرتون کار خوبیه؟همه این مشکلات کم آبی و ... بخاطر همین تولیدهای زیان آور داخلی هست... ما برای اینکه محتاج کشورهای دیگه نباشیم دارید کل سرمایه های مالی و طبیعی کشورمون رو به تاراج میزاریم...
  • بی نام IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    35 1
    جوک سال : یکی از شرکت های خودروساز از تحویل تعهدات خود عقب است :
  • بی نام A1 ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    23 0
    خودروی آشغال نمیخریم
  • حامد IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    25 0
    خرید لگن ایرانی تعطیل من که سر حرفم هستم تا اخر
  • بی نام IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    17 0
    به عنوان یک شهروند با ورود خودروسازان خارجی و مشارکت با دو شرکت ایران خودرو و سایپا به شدت مخالفم. اگر قرار است خودرو ساز خارجی وارد ایران شود بهتر است وزیر محترم صنعت رو حرفی که زده پایبند باشد و اجازه داده شود به شکل مستقل به امر تولید خودرو بپردازنند. در مدیریت تئوری تایید شده ای هست که جو استیسی آدامز ارایه داده است و ان این است که اگر دو عمل کننده یکی فعال، خلاق و با انصاف و کاری باشد و دیگری برعکس، پس از مدتی اولی به مانند دومی تغییر رویه خواهد داد به این ضرب المثل بهتر است مسئولین تصمیم ساز خودرویی کشور بها دهند: "آزموده را آزمودن خطا است" این دو شرکت نه این که تعطیل شوند بلکه بمانند و رقابت کنند. این کار از منظر من بی سواد شاید بتواند به حرکت رو به جلوی صنعت کشور کمک کند.
  • بی نام A1 ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    25 0
    اگر تعرفه واردات صفر بشه و گمرکی 2 برابری نگیرن اونوقت مردم میتونن با پول پرای یه تویوتا بگیرن ولی تا وقتی مسولان ما از خون مردم بدبخت و بیچاره ایران تغذیه می کنن همین وضع ادامه داره تا وقتی که خودمون یه تکونی بخوریم
  • بی نام BE ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    54 4
    ما خودرو صفر داخلی نمی خرییییییسیم. مردم نزارید فقط به فکر خودشون باشن و به شما ظلم کنن. خواهشا نخرید
  • بی نام IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    42 1
    ازون نمی کنید خب نکنید. وقتی داشتیلاد گرون میکرددید خیلی خوش حال بودید اما دیگه گذشت اون زمون.
  • سجاد A1 ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    20 0
    آقا ماشین نمیخرم زوره . تا وقتی که قیمت نیاد پایین
  • ایرانی A1 ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    17 0
    ماشین باید کیفیتش 2 برابر و قیمت نصف بشه تا دوباره خرید کنیم....
  • بی نام IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    44 0
    من یه کارگرم دوست دارم تمام کارگران سالم وهمیشه سر کار باشند ولی تاموقعی که دوشرکت خودرو ساز دروغ میگویند وکیفیت خودرو وقیمت هیچ تغییری نمیکند از کمپین همایت میکنم
  • بی نام A1 ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    22 0
    تا الان هم هرچی فروختید و میخواین بفروشین پیش فروش بوده یعنی خودتون هم میدونین تو بازار تقریبا خرید و فروش صفر بوده و به این امید نباشین که مثل کمپین بنزین حل و فصل بشه چون بنزین نیاز روزه مره مردم ولی خرید خودرو صفر نه...
  • بی نام IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    17 1
    آقای مدیر نیازی نیست قیمت کاهش پیدا کنه اینطوری دنیا به کیفیت صنعت مدرن تان پی میبره وشما شانس حضور درطراحی خودروهای جهان راپیدا میکنید
  • بی نام IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    27 0
    قیمت لبنیات هم بالا هست، بعد از خودرو مردم از تحریم لبنیات حرف میزنند... ضمنا مسئولان به این نتیجه رسیدن که با به صرفه نبودن تولید داخلی گندم به دلیل مصرف بالای آب وارداتش به صرفه تر است... اگر تاثیری نداشته این کمپین نیازی هم به این همه توضیحات از طرف شما و امثال شما نیست که اینقدر میاین توضیح میدین که تاثیر نداشه. نمی خریم آقا، نمیخریییییییییییییممممممممم
  • مجید IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    21 0
    فقط یک کلمه آشغال نخرید . آشغال سوار نشید . به امید برداشته شدن تعرفه خودرو در ایران وشکوفاهی صنعت خودرو سازی و رقابت آن با برندهای دنیا در آینده
  • محمد IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    3 0
    عجب مقایسه ای کرد این جناب تو گندم و شیر رو با ماشین مقایسه می کنی؟ گندم و شیر کالای استراتژیکه باید تولید کنیم حالا به هر قیمتی که شده. اما ماشین شخصی تولید نکنیم چه اتفاقی می افته؟ نگاه کنید به وین پایتخت اتریش ماشین شخصی خیلی کم، بجاش حمل و نقل عمومی پیشرفته، هوای پاک. مردم با دوچرخه میرن سرکار
  • محمد A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    6 0
    این آقای محترم کم کم باید کت و شلوار رو کنار بذارن و آستینا رو بالا بزنن و لباس کار بپوشن اینطوری نمیشه
  • بی نام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    5 0
    اگه فروشتون خوبه پس چرا تو آگهی هاتون التماس میکنید "فروش خودروی قسطی و بدون سود" . سایپا و ایران خودرو تععععععطییییییییل
  • بی نام A1 ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    7 0
    گاری مرگ ساخت خودتون برازنده خودتونه. نمی خریم
  • آریا IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    8 0
    به قول شما ما ضد انقلابی ها ماشین صفر نمیخریم
  • بی نام A1 ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    6 0
    سلام من میخواستم با 20میلیون یه پراید بخرم ولی به احترام هموطنام گذاشتمش تو بانک سودشو میگیرم با آژانس جابجا میشم تا خودرو ارزون شه یا باکیفیت شه
  • فرید A1 ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    8 0
    هشدار نیروی انتظامی ناجا به همشهری های عزیز: لطفا درب پارکینگهای خود را از داخل جهت اطمینان به بسته بودن درب چک فرمایید. سایپا و ایرانخودرو تهدید کردن شبانه ماشین صفر تو پارکینگ هاتون قرار میدن.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    8 0
    نمیخریم نمیخریم نمیخریم
  • بی نام A1 ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    4 0
    بمیرن با این ماشیناشون، من هر هفته نماینگی هستم از بس ماشینم خراب میشه. گارانتیشونم بخوره تو سرشون همیشه میگن قطعه نداریمو مجبورم از جیب بدم. نخرید اصلا ماشین ایرانی نخرید که اشغاله