یک جامعه شناس معتقد است: باید شیوه های مجازات را در جامعه تغییر دهیم چون با شیوه های فعلی نه تنها آمار خشونت کاهش پیدا نمی کند بلکه روحیه مردم خشن تر می شود.

زهرا تالانی: این روزها اخباری که منتشر می شود نشان از افزایش خشونت و عصبانی بودن مردم دارد و به نظر می رسد تحمل مردم پایین آمده و برای کوچکترین مورد درگیری ایجاد می شود. آمار قوه قضاییه هم نشان می دهد که بهارِ امسال، ١٠ جرم اول یعنی ضرب و جرح عمدی، توهین به اشخاص عادی، سرقت مستوجب تعزیر، ایراد صدمه بدنی غیرعمدی، تخریب عمدی، تهدید، کلاهبرداری، تصرف عدوانی، خیانت در امانت و مزاحمت تلفنی رشد 15 درصدی داشته است.

همچنین دو سه روز پیش معاون اجتماعی و پیشگیری قوه قضاییه دراین باره گفت: »آرامش مردم پایین رفته و آنها در مقابل کمترین مشکل واکنش و رفتار خشونت‌آمیز نشان می‌دهند. درگیری و استفاده از ابزارهای خاص مثل چاقو و سلاح گرم در رفتار مردم غیرقابل انکار است، متاسفانه امروز شاهد استفاده از سلاح گرم در منازعات هستیم به طوری که مردم در اولین لحظه از وقوع یک منازعه از سلاح گرم استفاده می‌کنند.» (اینجا را بخوانید)

جامعه شناسان معتقدند یک راه برای کاهش خشونت و درگیری در بین مردم این است که مجازات‌ها باید بعد بازدارندگی و رعب و وحشت داشته باشند و مجازات‌ها هرچند کم ارزش، باید اجرا شوند و از صدور مجازات‌های طولانی و جرایم سنگین انجام نشدنی پرهیز شود.

از سوی دیگر واکنش مردم نسبت به اخباری مانند کشف جنازه سربریده پسربچه 10 ساله مقابل خانه‌شان در خیابان وحدت اسلامی، جوانی ۲۰ساله در سی‌سخت با چاقو به جان زن‌برادرش افتاد و او را کشت، قتل پسر معتاد با شلیک یک گلوله توسط پدرش در سیمون بولیوار ، بازداشت دزد ۲۰ساله‌ای که در شیراز، شبانه، بدون لباس، وارد خانه‌های مردم می‌شد و به زنان تجاوز می‌کرد هم جای نگرانی دارد چون اغلب کاربران پیشنهاد انتقام به شیوه داعش، اعدام با شکنجه، زجر کش کردن و ... را داده بودند.

اما چرا نظرات مخاطبان اینقدر رنگ خشونت دارد و چرا مردم به دنبال انتقام هستند؟ در این باره نظر سیدحسن حسینی، جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه تهران را جویا شدیم و همچنین چندی پیش از این میزگردی در خبرآنلاین برگزار کردیم که می توانید اینجا بخوانید.

حسینی استاد دانشگاه و جامعه شناس گفت: متاسفانه با وجود اعدام خلافکاران، قاچاقچیان و قاتلان در طول این سالها نتوانستیم میزان خشونت را در جامعه کاهش دهیم و با وجود مجازات های خشن،‌ با رشد آسیبهای اجتماعی در جامعه مواجه هستیم.

او گفت: در سالهای گذشته قاچاقچیان بیشماری اعدام شدند. با این‌حال تعداد معتادان و قاچاقچیان کم نشد و این نشان می دهد که با نشان دادن خشونت نمی توانیم آسیبها را کم کنیم و باید فکر دیگری برای آن کرد.

حسینی گفت: خشونت از فحاشی تا قتل را شامل می شود و متاسفانه تمام سطوح آن در جامعه ما وجود دارد و برای همین طبق آمار پزشکی قانونی آمار آن بالا است.

او با مقایسه سلاح های سرد و گرم استفاده شده در نزاع ها گفت: در بسیاری از کشورهایی که قتل و خشونت وجود دارد از اسلحه گرم استفاده می شود. اما در کشور ما از سلاح سرد و چاقو بیشتر استفاده می شود. هرچند آدم کشی از هر نوع خشونت است اما استفاده از سلاح سرد وحشیانه تر است.

این جامعه شناس بیان کرد: در سالهای گذشته شاهد بودیم که مردم برای تماشای اعدام صف می ایستادند که این در خشن بودن افراد تاثیر می گذارد.

حسینی گفت: آسیبهای اجتماعی زنجیروار هستند و باید بررسی شود که چرا یک نفر کیف قاپی یا قتل می کند و مردم باید خودشان را جای سارق یا کسی که مرتکب جرم و قتل شده بگذارند تا بهتر بتوانند موضوع را درک کنند هرچند که قتل و سرقت در هیچ شرایطی درست نیست.

او ادامه داد: وقتی مردم ما برای فردی که سر پسر بچه ای را برید تجویز به کشتن با شکنجه یا از نوع داعش می کنند نشان دهنده افزایش روحیه خونخواهی در میان مردم است که این اصلا نشانه خوبی نیست.

حسینی گفت: البته این قاتل هم فردی عادی نبود و احتمالا شیشه مصرف می کرده و وقتی این افراد بدون هیچ کنترل اجتماعی در جامعه رها باشند احتمال این خشونتها هم وجود دارد.

او ادامه داد: کشور ما مملو از پیام های خشونت است که بی شک بر رفتار مردم تاثیر منفی دارد، برای همین مرم در یک دعوای کوچک هم ذهنیت انتقام و پیروزی دارند.

حسینی یکی دیگر از دلایل افزایش خشونت در جامعه را عدم عبور از تفکر روستایی دانست و گفت: همه ما شهرنشین و آپارتمان نشین شدیم اما اینها تنها مظاهر تکنولوژی هستند و هنوز تفکر خونخواهی که در میان عشایر وجود داشت در ذهن ما وجود دارد.

او برای رفع خشونت زدایی در جامعه پیشنهاد داد اساتید دانشگاهی و کسانی که در حوزه فرهنگی هستند باید خشونت زدایی کنند و این کار ابتدا باید کلامی باشد.

این جامعه شناس تاکید کرد: بهتر است به جای اعدام از شیوه های دیگر برای کم شدن خشونت استفاده شود و این کار نیاز به فرهنگ سازی دارد.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 459180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    5 5
    اي بابا چه گيري به اعدام داديد يعني تنها عامل فقط اونه به جاي اين همه سفسطه به فشارهاي اقتصادي اشاره كنيد كه امان مردم را بريده صبوري نمونده از همه جهت تحت فشاريم
  • جلال IR ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    11 1
    من تو عمرم یادم نمی یاد کی و کجا فحش داده باشم یا توهین کرده باشم اما این روزا این قدر فشار مالی و اقتصادی دارم که کامنتام شده پر از فحش و بد وبیراه .......... علت تمامی این رفتارها همون فشار های اقتصادی و مالی است که داره مردم رو خفه می کنه......
  • مجید IR ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    7 1
    نفست از جای گرم در میاد دکتر ، با این شرایط اقتصادی بچه بزرگ کنی ،یه نفر سرشو جلو خونت از تنش جدا کنه .
  • بی نام A1 ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    9 0
    تنها دلیلش عدم وجود شادی و تفریح و خوشحالی بین مردم هست و بس. وقتی هیچ انگیزه ای برای ادامه زندگی نباشه همینه. همه رو افسرده کردین رفت
  • بی نام IR ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    10 1
    وقتی مردم می بینند هزاران میلیارد از بیت المال دزدیده می شود و فقط یکی دو نفر با حروف الفبا ان هم به مدت کم و با امکانات زندانی می شوند عصبانی تر مشوند واین عصبانیت در رفتارشان در جامعه طهور می کند.
  • بی نام A1 ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    6 1
    نظر جامعه شناس محترم را به اصل سوم قانون نيوتن جلب ميكنم : هر عملي را عكس العملي است مساوي و در جهت خلاف آن " ، اين ربطي به خشونت طلب معرفي كردن مردم ندارد
  • امیر A1 ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    10 1
    صبح که بلند میشی میبینی رو زمین خشک خوابیدی باید نون پنیرت را بخوری بری دنبال کار آخرشم هیچی به هیچی بعد میای اینترنت سرچ کنی میبینی کشف فساد 1000 و2000 .5000 و6000 و860میلیارد و 700 میلیارد دلار ی چک پول 17000 تومنی زمین خواری گردنه ی حیران کوفت و زهرمار .از طرف دیگه عاملین این فسادها راست راست توخیابون میگردند میتینگ 46نفره میذارند کسی هم جرات انتقاد نداره که بابا این بندازید زندان حداقل دلمون خونک شه آخرشم شب میبینی یک روز از عمرت سپری شده هیچی به هیچی حضرت عباسی شما جوش نمیارید ؟
  • بی نام A1 ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    8 0
    مردم توی آمریکا و غرب خشن هستن. ما که در ایران خشن نیستیم. ما با فرهنگیم. توی آمریکا خشونت و سیل و بکاری و فقر بیداد میکنه با تشکر اخبار صدا و سیما
  • عطا IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    9 1
    با توجه به رانت های انجام شده حرف مسئولین با عملشان فرق میکن برای همینه که مردم ناراضی هستند
  • بی نام A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    3 4
    در سال های دور شهر نیشن ها هم خوی خشونت داشتند و نیاید آنرا از خصوصیات روستائیان و عشایر دانست.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    6 1
    یاد آن جوک می افتم که می گفت: یکی می گفت مشکل ترا فیک و کمبود مسکن و .......با بر پا شدن روسپی خانه ها حل شدنی است آن یکی گفت چه ربطی داره؟ اولی گفت اگه جوابت رو بدم مسئله سیاسی می شه، من فقط راه در مان را گفتم حالا این زیاد شدن مشکل روحیه خونخواهی مردم هم ارتباط مستقیم با از بین رفتن روسپی خانه ها دارد.
  • بی نام A1 ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    14 10
    اقای به اصطلاح جامعه شناس شما خودت با عشایر زندگی کردی که اینطور راجع به عشایر اظهار نظر میکنیدد در حالی که بیشترین جرم وجنایت در شهرهای بزرگ صورت می پذیرد وعشایر مردمانی نجیب با غیرت ومهربان وخوش قلب وزحمت کش هستند پیشنهاد می کنم با هماهنگی سارمان عشایر سفری به مناطق عشایر نشین داشته باشی واز نزدیک با سبک زندگی انها اشنا شوی وارزوکنید که ای کاش تمام مردم متل اینها فکر وزندگی میکردند
  • بی نام IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    5 0
    این خوشنتها ناشی از مشکلاتی است که مردم به آن دچار شده اند بیکاری عدم اطمینان به مسئولین جامعه دزدیهای میلیونی در سطح کلان کشور نداشتن تفریح شنیدن دروغ اپیدمی افسردگی در جامعه و .... همه اینها نتجه نداشتن یک برنامه جامع و مدیر لایق می باشد . از پایه همه چیز باید مورد واکاوی قرار گیرد الان سال 2016 است و همه چیز باید بر اساس زمانی که در آن بسر میبریم برنامه ریزی شود از گذشته عبرت بگیریم و اینده را پیش بینی کنیم راستش همه این مطالبی را که ذکر کردم را همه میدانند ولی کسی نیست که جرات اجرایش را بدون مانع تراشی دیگران داشته باشد به امید روزی که وقتی در خیابان قدم میزنیم چهره خندان هموطنانمان را ببینیم نه چهره عبوس و گرفته .
  • بی نام A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    8 7
    آقایان و خانم های روشنفکر بدیهی که دلیل این خلاف کاری اقتصادی ،فرهنگی و ... است ولی اگه وقتی جرم به هر دلیلی انجام شد واکنش ها شدید نباشه شک نداشته باشید که این امنیت نیم بند از لحاظ اجتماعی هم از بین می ره
  • بی نام RO ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    2 7
    میام براتا
  • سیا A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    4 1
    یعنی ایشان خشونت را در چهر رانندها، چه بنز چه پیکان در سطح شهر ها ندیده است و در نوشته ها دیده است؟؟؟ هرچی در گیری افکار به خاطر مشکلات مالی و اقتصادی بیشتر شود خشونت از اینهم بیشتر میشود. با دعا و نیایش ر.حیه کسی نرم نمیشود.
  • بی نام IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    7 0
    مردم از مسائلی که در جامعه اتفاق می افته مثل اختلاس ، فاصله طبقاتی و سرخوردگی ناراحتند و این مسائل در رفتارشون اثرگذار بوده همین الان هم این مسائل وجودداره و کم نشده متاسفانه نهادهای نظارتی کمرنگ عمل می کنند و مردم از این مسائل ناراحتند
  • عبدالله A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    1 26
    اینها همه اش بر می گردد به ماهواره ، این وسیله خانمان سوز و نیز بر می گردد به کم رنگ شدن دین در جامعه و فاصله گرفتن جوانان از روحانیت و توصیه های دینی و آموزه های اخلاقی . اگر جوانان ما گوش فرا دهند و سیره انبیا و ائمه اطهار را الگو و نقشه راه خود کنند قطعا در این منجلاب ها گرفتار نمی آیند
  • بی نام A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    5 8
    خب ملت اعصاب مصاب ندارن دیگه چیکار میشه کرد
  • روانشناس IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    6 0
    کاملاً موافقم جناب حسینی.ولی با در نظر گرفتن این موضوع تا زمینه فرهنگ سازی و اجرای آن توسط همه، مشکلات و نسل سوخته ای خواهیم داشت،برای این موضوع که کمترین آسیب را داشته باشیم هم باید فکری کرد.از سخنان کامل و جامع شما سپاسگزارم. امیدوارم تا بیشتر از این زمان و فرهنگ از دست نرفته صحبت های شما را جامع عمل بپوشانند.با سپاس.
  • بدون نام ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    22 1
    براي اينكه مسوولين جواب انتقادها رو نمي دن، جواب ناله هاي مردم رو نمي دن و گويا اصلا چيزي نشنيدن، تازه متهم هم مي كنند اما وقتي قضيه سياسي ميشه فوري در مقام پاسخ بر ميان، و كلا با درخواستهاي مردم سليقه اي برخورد ميشه.تمام زمينه ها رو عرض مي كنم.
  • بی نام IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    11 0
    صدا و سیما در بخش های مختلف خبری، فجیع ترین تصاویر رو به راحتی نشون میده. بدن های تکه تکه و اجساد بی جانی که مطمئنا اگر در شبکه ای دیگر یا رسانه ای دیگر بود با محدودیت سنی روبرو میشد. اما این تصاویر وحشتناک خوراک فکری تمام اعضای خانواده شده. به شخصه هرگز برای تماشای صحنه ی اعدام نمی روم، اما متاسفانه صدا و سیما بی هیچ هشدار و محدودیتی صحنه های بدتر از آن را نشان میدهد.
  • بی نام IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    2 4
    من مي خواستم از اين كارشناس سئوال كنم كه آيا نحوه تيتر زدن رسانه ها به مطالب، باعث برانگيختن خشونت در كامنت خوانندگان نمي شود؟
  • بی نام A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    8 2
    چند سال مردم این جوری شدن ؟ مرد بهاری و امد و رفت ... سردار سازندگی و هزار نفر دیگه فقط و فقط آستانه صبر مردم رو پایین آوردن همین و چه زندگی ها که از هم نپاشید و آینده ای که تباه شد
  • بی نام IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    21 1
    اقتصاد را فراموش نکنید. وقتی میزان حقوق یک چهارم اجاره خانه باشد، مردم بی اعصاب می‌شوند.
  • بی نام RO ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    14 0
    فکر نمیکنین خشونت در جامعه ریشه عدالت اجتماعی داره ؟ وقتی میگن فقرچه اقتصادی وچه فرهنگ و بهداشتی که ازدر بیاد تو ، ایمان از پنجره بیرون میره ؛دیگه چه توقعی ست ، با زور که نمیشه خشونت اجتماعی رو تقلیل داد ؟مگه این خوشونت که مورد بحث اجتماعیه ابعاد اجتماعی نداره ؟مگه منحصر به یه نفر ودو نفره ؟ که با زور بشه کنترلش کرد ؟
  • بی نام IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    18 2
    بی‌عدالتی، بی‌عدالتی و بی‌عدالتی. این چیزیه که مردم هر روز می‌بینن و کاری از دست‌شون برنمیاد. مردم دارن کم کم به این نتیجه می‌رسن که هیچ مرجعی برای احقاق حق‌شون به درست یا غلط نیست و باید خودشون دست به کار بشن. واقعیت اما ممکنه غیر از این احساس باشه اما طرز تلقی مردم این گونه شده.
    • بی نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
      5 0
      احساس چیه واقعیت متقنه
  • بی نام IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    6 2
    مردم ایران از نظر شخصیتی ناراحتند کلا و از هم طلبکار.
  • تقی A1 ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    4 1
    همش عوامل اقتصادیه
  • ارسلان IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    1 0
    بيشترين ومهمترين علت پرخاشگري مردم هزينه هاي بالاي زندگي و تورم بالاست كه فكر همه را مشغول و آستانه تحمل را كم كرده مشكلات معيشتي مردم را حل كنيد مابقي خودبه خود رفع ميشهامتحان كنيد تا متوجه بشيد حداقل در رابطه با خودم كه همينجوره
  • مجازنما RU ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    2 0
    تحقیق جالبی بود. اما کاش آماری و با دلیل ذکر میشد که چرا فکر میکنند کامنتهای مردم پر از خشونت هست؟
  • نساء IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    1 0
    وقتی بجای اجرای عدالت ، پارتی بجای حلال ، حرام خوری بجای هر راه درستی راه غلط انتخاب بشه و تبدیل به عادت بشه باید منتظر از این بدتر باشیم .