با اینکه در سالهای گذشته 30 نقطه حادثهخیز استان برطرف شد اما در حال حاضر با باید گفت که باشناساییهای انجام شده تعداد 65 نقطه حادثهخیز در استان وجود دارد که در بسیاری از مواقع همین نقاط حادثهخیز دلیلی است برای تصادفاتی که در محورهای مواصلاتی استان زنجان اتفاق میافتد.
اما سوال اینجاست چنددرصد از تصادفات به دلیل نامناسب بودن محورهای مواصلاتی استان زنجان رخ میدهد؟
مدیر راهداری اداره راه و شهرسازی استان در گفتگو با قبول این موضوع که آزاد راه زنجان و قزوین به علت آسفالت نامناسبی که داشت علت بسیاری از تصادفات در محور مواصلاتی استان بود، اظهار میکند: هم اکنون بهسازی در این آزادراه انجام و تا یک ماه دیگر پایان مییابد.
جواد یوسفی با بیان اینکه جاده زنجان- بیجار نیز آمار بالایی از تصادفات محورهای مواصلاتی استان زنجان رابه خود اختصاص داده است، میگوید: این محور نیز به دلیل نداشتن علائم گارد ریل و نشست پشت پلها از محورهای پر خطر استان به شمار میرود.
وی میافزاید: با توجه به اینکه اداره راه و شهرسازی متولی احداث این راه نبود اما از زمانی که مسئولیت نگهداری از راهها به راه و شهرسازی واگذار شد این اداره نسبت به رفع موارد پر خطر اقدام کرده و در حاضر نیز نقاط حادثه خیز محور زنجان- بیجار در حال رفع شدن است.
مدیر راهداری اداره راه و شهرسازی استان با اشاره به ضرورت 4 بانده کردن محور زنجان- بیجار عنوان میکند: به دلیل استقرار واحدهای صنعتی در محور زنجان- بیجار بر حجم ترافیک این محور افزوده شده و بشدت نیازمند 4 بانده شدن است.
یوسفی با بیان اینکه هم اکنون 9 کیلومتر از این محور 4 بانده شده و امروز با حضور استاندار زنجان افتتاح شد، بیان میکند: از سمت پلیس راه به سمت جاده بیجار 9 کیلومتر 4 بانده شده و تا پایان شهریور ماه نیز 11 کیلومتر دیگر از تقاطع جاده بیجار به سمت دندی 4 بانده می شود.
وی با اشاره به اینکه اداره راه و شهرسازی استان طی برنامهای 3 ساله در نظر دارد در 60 کیلومتر از محورهای ترانزیتی استان عملیات 4 بانده کردن محورها را انجام دهد، اظهارمیکند: در حال حاضر ورودی برخی از شهرستانهای استان در حال 4 بانده شدن هستند.
مدیر راهداری اداره راه و شهرسازی استان اضافه میکند: قرار است ورودی شهرستانهایی که در جاده ترانزیت نیز قرار دارند 4 بانده شوند که دراین راستا ورودی شهرستان خرمدره 4 بانده شده و تمامی محورهای مواصلاتی نیز درطول 10 ساله آینده 4 بانده شود.
یوسفی به روشنایی محورهای مواصلاتی استان زنجان نیز اشاره میکند و میگوید: باتوجه به اینکه روشنایی هر کیلومتر از محورها 250میلیون تومان هزینه در برداردو هم اکنون برای روشنایی 5 کیلومتر در محور زنجان- بیجار یک میلیارد و 250 میلیون تومان هزینه شده است.
وی ادامه داد: مقدمات روشنایی جاده ها انجام شده و قرار است محورهای زنجان- تبریز، زنجان- بیجار و زنجان- قزوین دارای روشنایی شوند.
خوابآلودگی
رئیس پلیس راه استان در گفتگو با همشهری با اشاره به اینکه دلیل بسیاری از تصادفات رخ داده در محورهای مواصلاتی استان زنجان به دلیل خوابآلودگی و رعایت نکردن مقررات در رانندگی است، اظهار می کند: بیشتر تصادفات در آزاد راه زنجان- قزوین به علت خوابآلودگی رخ میدهد.
سرهنگ علی اصغر شیرمحمدی با بیان اینکه محورهای فرعی مانند محور خدابنده- بیجار به دلیل ناهموار بودن درصد بالایی ازتصادفات را در راههای روستایی به خود اختصاص داده است، میگوید: محور زنجان به خرمدره نیز به دلیل 2 بانده بودن و نیز قرار داشتن روستاها در حاشیه محور از محورهای پر حادثه به شمار میرود.
وی با اشاره به اینکه نداشتن روشنایی در محورهای مواصلاتی استان از دیگر عوامل تصادف در محورها است، عنوان میکند: رانندهها پس از گذر از محور تهران- قزوین که دارای روشنایی است وارد محور قزوین زنجان شده و با تاریکی مواجه میشوند و همین تاریکی دلیلی برای خواب آلودگی و تصادف شده است.
رئیس پلیس راه استان زنجان با بیان اینکه در گذشته آمار فوت مصدومان در بیمارستان بالا بود، میافزاید: در حال حاضر این روند بهتر شده و مصدومان کمتری پس از انتقال به بیمارستان جان خودرا از دست می دهند.
شیرمحمدی با اشاره به حضور به موقع اورژانس و هلال احمر به صحنه تصادف بیان میکند: با توجه به زیاد شدن تعداد پایگاههای اورژانس و هلال احمر امدادرسانی به مصدومان با سرعت خوبی انجام میپذیرد.
وی به آمار تصادفات در مرداد ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اشاره میکند و ادامه میدهد: مجموع تصادفات رخ داده در محورهای مواصلاتی استان زنجان در مرداد ماه امسال 294 تصادف بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4 درصد کاهش داشته است.
رئیس پلیس راه استان زنجان با بیان اینکه از مجموع تصادفات مرداد ماه امسال 8 فقره تصادف مربوط به تصادفات فوتی بوده است، اظهار میکند: تصادفات فوتی نسبت سال گذشته 27 درصد کاهش داشته است.
شیرمحمدی با اشاره به اینکه تعداد تصادفات خسارتی 136 فقره، تصادفات جرحی 150و تعداد مجروحان 213نفر بود، میافزاید: بیشترین علت تصادفات عدم توجه به جلو بوده است.
مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان با اشاره به آمار بیشتر تصادفات و ماموریتهای فوریتهای پزشکی به آزادراه زنجان- قزوین و زنجان- تبریز میگوید: بیشتر تصادفات در فاصله 30 کیلومتری استان رخ میدهد که شتاب در سفر و استراحت نکردن، خستگی و خواب آلودگی از عوامل این تصادفات است.
جواد مرادی با بیان اینکه 15 پایگاه فوریتهای پزشکی در داخل شهرها و 28 پایگاه در محورهای مواصلاتی استان زنجان وجود دارند، میافزاید: فاصله پایگاههای استان 20 کیلومتر است در حالی که نرم کشوری 30 کیلومتر است.
وی با بیان اینکه زمان استاندارد رسیدن بر سرصحنه تصادف در جادهها 15 دقیقه و در شهرها 8 دقیقه است، عنوان میکند: زمان رسیدن بر سر صحنه تصادف در جادههای استان 12 دقیقه و شهری 6 دقیقه است.
مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان با اشاره به ماموریتهای انجام داده در طول تابستان امسال بیان میکند: ماموریتهای ثبت شده توسط فوریتهای پزشکی استان در طول تابستان امسال 5477 ماموریت شهری، جادهای و روستایی بوده است.
مرادی با بیان اینکه 3833 ماموریت مربوط به موارد غیر تصادفی، 1652 مورد نیز مربوط به ماموریتهای تصادفی بوده است، میافزاید: بیشترین ماموریتها ناشی از مشکلات قلبی بیماران بوده است.
مصدومان در حین انتقال
وی ادامه میدهد: خوشبختانه در طی امسال هیچ مصدومی در حین انتقال به بیمارستان جان خود را از دست نداده است.
مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان با اشاره به مشکلات موجود عنوان میکند: مزاحمهای تلفنی، دادن آدرس ناصحیح ، ترافیکهای کاذب افراد به دور مصدوم و نیز مداخله برخی از افراد نا آشنا به فوریتهای پزشکی همواره از مشکلاتی است که پرسنل فوریتهای پزشکی همواره با آن دست و پنجه نرم میکنند.
به گزارش روزنامه همشهری زنجان با گذر از تابستان آمارها نشان از افزایش تصادفات در محورها دارد. تصادفاتی که گفته میشود انسان بیشترین درصد عامل مقصر در تصادفات و پس از آن راه و وسیله نقلیه عاملان بعدی درتصادفات هستند.
کد خبر 462331
نظر شما