فرماندار: واگذاری های غیراصولی معضل صنایع تبریز/ روند توسعه آذربایجان شرقی نابود شد!

فرماندار تبریز در گفتگویی مفصل با هفته نامه ی آذرپیام تبریز، از آنچه "واگذاری های غیراصولی صنایع تبریز" خواند به شدت انتقاد کرد و افزود: طی هشت سال گذشته، روند توسعه آذربایجان شرقی نابود شده است!

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، رحیم شهرتی‌فر متولد سال 1340 تبریز و با مدرک دکتری تاریخ عضو هیئت علمی دانشگاه است. مهم‌ترین مسئولیت‌هایش، مدیر کل سیاسی و انتظامی استانداری آذربایجان شرقی و فرمانداری شهرستان میانه در دولت اصلاحات بوده و هم اکنون مسئولیت فرمانداری تبریز را بر عهده دارد.

شهرتی فر از جمله چهره های سیاسی شاخص اصلاح طلب در استان است که مورد حمایت ستاد روحانی در استان و احزاب اصلاح طلب آذربایجان شرقی بوده و به قرار اطلاع  برای انتصاب در یکی از دو سمت فرماندار تبریز و مدیرکل سیاسی استانداری به استاندار پیشنهاد شده بود، که دو سال قبل در اثنای سفر وزیر اطلاعات به تبریز از خدمات محمود چمنی در سمت فرمانداری تبریز قدردانی و رحیم شهرتی فرد را به عنوان فرماندار این شهرستان معرفی شد. این نیز بماند که قطار تغییر فرمانداران در سطح کشور  در دولت تدبیر و امید از تبریز آغاز شده است. به بهانه پانصدمین شماره هفته نامه آذرپیام پای صحبت‌های فرماندار تبریز نشستیم.

*آقای شهرتی‌فر! به عنوان فرماندار دولت تدبیر امید چه تفاوتی بین خودتان و فرمانداران دولت های قبلی می بینید؟

هر دولتی که روی کار می آید نمایندگانی در مناطق دارد. نماینده دولت در استان ها استاندار است و نماینده دولت در شهرستان ها فرماندار. پس فرماندار دولت را در شهرستان نمایندگی می کند، یعنی باید سیاست دولت را قبول کند، بیان کند و آنها را اعمال و پی گیری کند. وقتی تفاوت دو دولت را می پرسید تفاوت آنها در خط مشی و برنامه ها و وعده هایی  است که به مردم داده اند. فرماندار دولت تدبیر و امید خود را ملزم می داند سیاست های رئیس جمهور منتخب را در منطقه برای مردم تبیین و اجرا و پیگیری کند و همینطور وعدهای ریس جمهوری را اجرایی کند، این تفاوت است. اما به عنوان وظایفی فرماندارانی، در قانون هیچ تفاوتی وجود ندارد، مثلا فرماندار رئیس شورای تامین شهرستان است، مسئول امنیت است، دولت ها هر چقدر عوض شوند این وظیفه چندان تفاوتی نمی کند، فرماندار رئیس شورای آموزش پرورش شهرستان است، طبیعی است که این جا روش ها کمی تغییر خواهد کرد، برای اینکه آموزش و پرورش در هر دوره یک سری سیاست ها را تعقیب می کند و در دولت تدبیر و امید سیاست های تدبیر و امید را پیگیری می کند. بنده و کسانی که قبل از من در این سمت بودند شاید در جنبه شخصی با هم رفاقتی داشته باشیم اما از نظر تفاوت، تفاوت نمایندگی دولت داریم که از طرف آن منصوب شدیم.

*با توجه به سوابقتان، چرا در دولت قبلی هیچ مسئولیتی نداشتید؟

در این مورد نمی خواهم اظهار نظر کنم، چون نه آنها پیشنهاد دادند و نه من بررسی کردم. اما این موضوع هست که آنها ما را کنار گذاشتند لابد آنها فکر می کردند که ما هم مثل آنها عمل می کنیم.

* شما حتما خودتان را با گفتمان دولت تدبیر و امید همسو می دیدید که قبول کردید؟

اولا وقتی من نوعی را انتخاب کردند، دولت سعی کرده کسانی دولت را به نمایندگی انتخاب کند که به برنامه های دولت وفادار است. این مساله مشخصی است. اما وظایف کلی فرماندار با تغییر دولت ها عوض نمی شود. مثلا ما که مسئول توزیع ارزاق عمومی در سطح شهرستان تبریز هستیم و این وظیفه مربوط به دولت قبلی و بعدی نیست، نان باید همیشه در دسترس مردم باشد، بهداشت همیشه باید در دسترس مردم باشد. این وظایفی است که قانون گذار آن را به فرماندار محول کرده که در هر دوره ای وجود دارد و تفاوت عمده خود را در سیاست های کلی دولت نشان می دهد.

*شما در سپاه و ایام جنگ هم خدمت کرده اید؟

بله من در سال 1358 وارد سپاه شده ام در منطقه ای که زندگی می کردم به محض اینکه سپاه در آنجا تشکیل شد وارد شدم.

*مسئولیت اطلاعاتی داشتید؟

نه در قسمت های مختلف خدمت کرده ام. روابط عمومی و مسائل فرهنگی و در طول جبهه به عنوان یک رزمنده ساده بودم. دوره فرماندهی عملیات را گذرانده‌ام. معاون فرماندهی گردان شده‌ام. ضمنا در کارهای اطلاعاتی و امنیتی هم بوده ام.

*برای اینکه یک سئوال مرتبط با امنیت داشتم این سئوال را پرسیدم، همیشه در تبریز یک نوع نگاه امنیتی حس می شود که حتی در معمولی‌ترین موضوعات هم این احساس نزد مردم وجود دارد. مثلا در موضوعات مختلف فرهنگی و هنری و ورزشی که در استان مطرح می شود شاهد نگرش امنیتی هستیم. انتظار داشتیم دولت تدبیر و امید به نوعی این نگرش را تلطیف کند. واقعا این نگاه تکلیفی است؟ یا ما دچار سوء تفاهم هستیم؟

اگر بخواهیم به این سئوال دقیق جواب بدهیم، باید عرض کنم که سیاست دولت تدبیر و امید غیر از این است. من به عنوان نماینده دولت می خواهم بگویم از طرف دولت این سیاست ها نه ابلاغ می شود و نه تاکید می شود. گاهی وقتها کار را به کاردان نمی سپاریم و گاهی کار با مجرای صحیح قانونی پیش نمی رود. گاهی نهادهایی که برای خودشان در این زمینه وظیفه تعریف کرده اند ورود می کنند و البته چنانچه ورود متولیان امر با مستندات قانونی باشد، می بینند برخی از ورود‌ها محمل قانونی هم ندارند.

 شما درست می فرمایید در تبریز حداقل کسی که در عرصه فرهنگی فعالیت می کنند با یک سری محدودیت های نانوشته روبرو هستند که این هم ناشی از سلایق یک سری اشخاص و نهادها است که این سلایق، خواهی و نخواهی بر امور تاثیر می گذارد. ممکن است در جایی ابلاغ نمی کنند یا در جایی نمی گویند، اما نوع رفتار و برخوردها به گونه ای می شود که متولیان امور فرهنگی کمی بیش از حد احتیاط می‌کنند. این احتیاط ها هم اگر چناچه مراعات قانونی باشد،که خواست ما هم همین است که ضابطه و قوانین باید رعایت شود. اما متاسفانه بعضی مواقع فراتر از قانون و ضوابط با سلایق شخصی پیش می رود که این سیاست دولت نیست. روش‌هایی است که اختصاصا هم در تبریز نیست در سایر شهرستان ها هم این اتفاق می افتد اما در مقام مقایسه باید انصاف کنیم بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر امید رویداد های فرهنگی در سطح شهر کمی و کیفی زیاد شده، منتها گردانندگان این مراسم سختی هایی هم می‌کشند. گاهی به جای اینکه از آنها تقدیر و تشکر شود تنقید و اعتراض می شود.

*راهکار شما چه بوده است؟

شما بهتر می دانید تغییراتی که در جامعه می تواند اتفاق بیافتد، ممکن است پیامد آن غیر قابل پیش بینی شود تغییرات در دولت تدبیر و امید در تمامی زمینه ها مبتنی بر اساس عقلانیت است. مبتنی بر روش های قانونی و تدبیر است. ما نمی خواهیم در جامعه تنش افزایش یابد و آرامش جامعه بهم بریزد، بگو‌مگوهایی که انرژی را هدر می کنند و زمان را می‌گیرند، دوباره شروع شود. ما می خواهیم با تدبیر مخالفان را برای عمل به روش‌های قانونی و عقلانی و به دور از خشونت متقاعد کنیم. اینکه می بینید عملکرد ما زیاد با سرعت انجام  نمی شود و مسائل را با نهاد ها و اشخاص مطرح نمی کنیم، برای این‌که معتقدیم آن روش مشکل جامعه را حل نمی‌کند. اقتاعی برخورد می‌کنیم.

 بحث دوم هم اینکه ما بستر را برای اهل فرهنگ فراهم می‌کنیم که خودشان فعالیت کنند. اصحاب و فرهنگ و هنر باید وارد میدان شوند. آنها باید فعالیت کنند. وقتی شما می گویید، ارشاد امروز مانعی برای تذکرات روزمره ندارد،  یعنی متولی این نظارت این بستر را برای انتقاد شما فراهم کرده است. من به عنوان فرماندار شهر بارها اعلام کرده‌ام از همه انتقاد کنید و از ما هم همینطور. و خواهش کردیم که انتقاد کنند چرا که انتقاد روش های ما را اصلاح می کند.

*اتظار شما از اهالی فرهنگ چیست؟

 اجازه بدهید من هم این گلایه را بکنم کسانی که موافق خط مشی دولت هستند، نباید دولت را تنها بگذارند آنها باید کارهای دولت را تحسین و تشویق بکنند و کسانی که بی جهت علیه دولت جوسازی منفی می کنند، اهالی فرهنگ نسبت به آنها عکس العمل نوشتاری فرهنگی از خود نشان دهند از طرفی این توقع در دولت اصلاح می شود که همه مسائل را نباید دولت حل کند. در فرمایشات ریاست جمهوری هم آمده است که « ما می خواهیم امورات مردم را به خود مردم واگذار کنیم» فرهنگ هم یکی از بارزترین عکس العمل ها است. مردم ما با فرهنگ و فرهنگ دوست هستند و اصحاب فرهنگ هم به حد کافی در تمامی زمینه ها وجود دارند و باید پای کار بیایند و فعالیت کنند. ممکن است بگویند بعضا به دردسر می افتیم، یا می گویند بار مالی دارد و غیره، اشکال ندارد من هم شخصا و هم متعاقب با برنامه دولت می گویم ما خواهان برخورد تنش زا نیستم و خواهان اصلاح امور به صورت تدریجی و قانونی و در فضای آرام هستیم، هر کجا نزاع ایجاد شود نزاع انرژی ها را خنثی می کند و آثار منفی آن در جامعه بیشتر از آثار مثبت آن می شود، لذا ما می خواهیم نزاع اساسا نباشد و این گونه پیش رویم خیلی خوب می شود.

*آقای فرماندار موضوع بعدی که علاقمندم در مورد آن صحبت کنید، وضعیت صنعت استان است. استان ما در مقطعی صنعت مادر بود. بسیاری از مجموعه های صنعتی ما در حد فاصل 1340 تا 1348 تاسیس شده اند. بعد از انقلاب صنعت مادری، به این شهر نیامده! فقط دانشگاه تبریز آمده آن هم با پول خود  مردم ..من چیزی نمی بینم اگر شما می دانید بگویید در خصوص وضعیت خصوصی سازی هم از خود ریاست جمهوری سئوال کردیم 14 واگذاری که شده به افراد ناصالح شده.... الان سوای اینها صنعت مادر زیر سئوال رفته!!؟

در زمان رژیم قبلی بر اساس توسعه ای که مدنظر بود چند کانون برای صنعتی کردن ایران انتخاب نموده بودند، مثلا یکی اراک و مشهد در شرق کشور  بود، و در غرب کشور تبریز و الی آخر در شیراز و اصفهان و... یعنی به عبارتی هر کجا پتانسیل صنعتی شدن بود به آنجا رفتند و این طبق برنامه انجام گرفته است. البته اگر خاطرات آقای نیازمند که در خصوص تکنوکراسی یا نوسازی ایران است را مطالعه فرمایید که ایشان اولین رئیس سازمان گسترش صنایع ایران بوده و ماشین‌سازی و تراکتورسازی و مس سرچشمه را در ایران کار کرده است ،آنجا هم قید شده که بر اساس مطالعه آمده اند تبریز را انتخاب کرده اند. این منطقه برای صنعتی سازی موقیت مناسبی دارد، واحدهای صنعتی بزرگ احداث شده و برای مردم هم سئوال بود که چرا در منطقه قراملک احداث شده، آن زمان مطالعه کرده اند و متوجه شدند که باد غالب از شرق به غرب است و باد به طرف دریاچه هست و... اما اتفاقاتی که در صنعت رخ داده و نوسانات و کاستی هایی که می بینید ناشی از این است که صنعت ما متناسب با تحولات تکنولوژیکی دنیا متحول نشده است، یعنی صنعت ما از نظر فناوری عقب مانده است.

این عقب ماندگی ناشی از چه عواملی بود؟

در سه دهه ی گذشته کشور ما درگیر انقلاب و جنگ شده که و برخی سوء مدیریت ها عامل عقب ماندگی از روند یاد شده بود. با اینحال در دوره سازندگی و همچنین در دوره اصلاحات شما وضعیت صنعت و اشتغالی که در صنعت بود را با دوره هشت سال دولت قبلی مقایسه کنید ؛ خواهید دید که آن روند رو به رشد و توسعه‌ای که  در صنعت شروع شده بود چگونه متوقف شد! اصلا نابود شد! صنعت موتور محرکه توسعه است. بدون صنعت اصلا کشاورزی هم توسعه نمی یابد، باید به صنعت توجه شود. سیاست واگذاری بر اساس اصل 44 قانون اساسی و بر اساس سیاست های ابلاغ شده به صورت قانونی شکل نگرفت. یک سری واگذاری ها شبه دولتی شد و به دست افراد غیر متخصص افتاد . یکسری هم به افراد نا اهل. مثلا طرف در بازار پاساژدار بوده آمده به کار صنعت.. این واگذاری ها یک لطمه زده و در کنار آن بزرگترین لطمه ای که به صنعت وارد شده، مسئله یارانه ها است. بنا بود از قبل افزایش حامل های نفتی به 30 درصد درآمد به صنعت تزریق شود که نه تنها تزریق نشد بلکه واردات بی رویه از کشورهای خارجی مثل چین و ... تولید داخلی را خانه خراب کرد و سوء سیاست و سوء مدیریت سبب شد درست یک هفته از منصوب شدن من در فرمانداری نگذشته بود که تجمع کارگری جلوی فرمانداری اتفاق افتاد که کارگران یکی از کارخانه ها بودند که 30 ماه حقوق نگرفته بودند. و کارخانه ای بود که 9 ماه حقوق نگرفته بودند و وقتی اسناد آن کارخانه ها را بررسی کردیم، دیدیم که در طول آن سی ماه به مدیریت های سابق مرتبا وام تزریق شده است، کارگر فشار آورده، پول داده اند. به جای این که آن صنعت کارش را شروع کند، پول به جای دیگر رفته و خرج شده است و به عبارتی هم سیاست ها اشتباه بود، هم به قانون بی توجهی شده بود و هم مدیریت ها درست انتخاب نشده و هم واگذاری ها غلط بوده و نظارت هم نبوده است.

 شما می توانید تعداد سفرهای خارجی مدیران سابق با حاصل کار آنها را مقایسه کنید. یک کلمه می توانم بگویم بر اساس آمار اشتغال 1384 با سال 1392 مقایسه می کنیم ، 28 هزار شغل کاهش نشان می دهد این که الان برای صنعت چه کار باید بکنیم، باید کاری بکنیم که قبلی ها نکردند. ما باید از صنعت داخلی حمایت کنیم جلوی واگذاری صنایع را به نااهلان را بگیریم.

 

*منظور سوال من هم واگذاری های غیر اصولی است کارخانه بزرگی را می شناسم که با ساخت و پاخت به یک راننده کامیون واگذار شده است؟

بله کارهای سفارشی انجام یافته و نتیجه کارهای سفارشی این است. دولت تدبیر و امید در این مسئله گرفتار شده است. از طرفی بیکاری جوانان و از طرفی کسانی که در کار خود امنیت ندارند، سیاست دولت در مرحله اول تثبیت مشاغل موجود را حمایت کردیم و بعد به خروج واحدهای تولیدی از بحران کمک کردیم  و می کنیم. در خصوص برگرداندن بازپس گیری از افراد نااهل هم فرایندی است که قوه قضائیه باید کمک کند، همه باید دست به دست هم دهیم. در حال حاضر هم با توجه به کنترل تورم، چون دولت تدبیر و امید در شرایط رکود تورمی دولت را تحویل گرفته، الان خوشبختانه شاهد هستیم تورم کنترل می شود و رونق اقتصادی تدریجا  به جامعه برمی گردد.  برای اینکه اقتصاد هم از جمله مواردی است که نمی توان یهویی شوک وارد کرد. باید به وسله محاسبات دقیق کارشناسایی شده، جلو برویم. در این دولت اینگونه عمل می شود و کم کم نتیجه آن را می بینیم متاسفانه کاهش قیمت نفت اثر خود را گذاشته است منتظریم مباحث مربوط به سیاست خارجه به نتیجه برسد و دولت در بخش سیاست های داخلی جدی تر و موفق تر عمل کند.

*آقای شهرتی‌فر! رییس جمهور در رقابت‌های انتخاباتی قول‌هایی را به مردم آذربایجان دادند از جمله فرهنگستان زبان و احیای دریاچه ارومیه. حالا کاری به این موضوع نداریم که بحث فرهنگستان کلا ذبح شد و خودتان بهتر از بنده می‌دانید که ماموریت‌های یک بنیاد با  وظایف و ماموریت های فرهنگستان کاملا متفاوت است. قضیه احیاء دریاچه اورمیه هم که مثال رایج «نمی شود» و اگر «بشود» چه «می شود»! عرضم این کالبدشکافی این دو موضع نیست. می‌خواهم بگویم چرا دامنه انتظارات آذربایجان شرقی از پایتخت فقط در این دو مورد خلاصه شده است؟ در خصوص سایر انتظارات و خواسته‌ها نه تدبیری می شود و نه انعکاسی.

اینکه می گویید فقط این دو مورد بود نه، باید در خصوص مدیریت استان هم کمی منصفانه نگاه کنیم. مدیریت استان به بحث توسعه خیلی علمی و دقیق نگاه کرده است در تبریز وضعیت «سند توسعه استان» تدوین شده و به دنبال آن «سند تدبیر شهرستان» تهیه شده است. اگر به آنها نگاه کنید، خواهیم دید که فقط این بحث ها نیست و کاملا فراگیر نگاه شده است. در سند تدبیر و توسعه استان هم مبحث صنعت، کشاورزی، فرهنگ و ورزش و سایر مباحث انجام یافته است. در سفر رئیس جمهور هم مباحث کاملا مطرح شد. مثلا الان چالش برانگیز‌ترین مشکل ما کمبود آب است. ما در این خصوص اقدام عاجلی داشته ایم. در این سند اول چالش های موجود را پیدا کرده ایم، چالش های که باید به صورت جدی و فوری به آن توجه شود، مثلا آلودگی تبریز، مسئله بزرگی است که صنایع آلاینده باید از شهر فاصله پیدا کنند. عبور و مرور شهر باید اصلاح شود، همه اینها جزء برنامه های سند آمده است. تامین آب مطمئن شرب و همینطور احیای دریاچه اورمیه باید در نظر گرفته شود. در این راستا برنامه هم نوشته شده و بعد از سفر هم اجرایی شده است و انتقال آب از رود ارس به دشت تبریز. در خصوص ورزش هم براساس سند تدبیر و توسعه تبدیل ورزشگاه یادگار امام به دهکده المپیک مطرح است و زیر مجموعه کارهای آن نوشته شده است.

*تاکنون چه اقداماتی انجام شده است؟

خودتان در تبریز زنگی می کنید آیا میزان آلودگی سال 93 با 94 یکی هست؟ آیا تعداد ماشین آلات کم شده است؟ آلودگی که قبلا منجر به تعطیلی می شد الان دیگر این گونه نیست. چون کار کارشناسی در این خصوص انجام می گیرد. یکی از اقدامات در این حوزه جلوگیری از توزیع بنزین آلوده بود. در حوزه آب: در مناطق متعدد تبریز پیمانکاران در بحث طرح توسعه شبکه فاضلاب فعالیت می کنند. این کار در دولت سابق تعطیل شده بود. از جمله آن پروژه های تاثیرگذار در استان ما پروژه راه آهن میانه - تبریز است. بنده قبلا در میانه فرماندار بودم. این پروژه از زمان پیش بینی شده، خیلی عقب ماند. می بایست در چهار سال اول دولت قبل به اتمام می رسید. بروید و ببینید چند درصد پیشرفت داشت. اتوبان زنجان- تبریز تا شیبلی در دولت قبل افتتاح شده بود. 35 کیلومتر بعدی آن در طول هشت سال کار شده است. سدهایی کار شده بود، پایاب آنها کار نشد. تنها طرح خوبی که شروع شد و ابتر ماند احیای دشت تبریز بود. اگر مشکل سد شهید مدنی به موقع حل می شد آن زمانی که پول این مملکت زیاد بود و می توانستند زمین مخزن آن را تملک کنند، کی توانستند این طرح را به اتمام برسانند و خاک آن را از تلخی در بیاورند  و پشت سد به دلیل عدم احداث پایاب، آب جمع نمی شد ... می خواهم عرض کنم وقفه ای در پروژه های استان صورت گرفته است. الان در سند تدبیر و توسعه برای برون رفت از همه آنها برنامه ریزی نوشته شده است. سند تدبیر و توسعه استان نوشته شده، در زیر مجموعه آن در شهرستان ها هسته های کلیدی نوشته شده، چون این سند توسعه با توجه به اسناد بالادستی تهیه شده لذا سعی می کنیم در زمان بندی مشخص این کار جای خود را پیدا کند. طرح جدید شروع نمی شود، چون پروژه های ناتمام باید به اتمام برسد. میزان پروژه های ناتمام کم نیستند. اعتبارات مردم را به بتن و میلگرد و سیمان تبدیل کرده اند.

*داستان احیای دریاچه ارومیه چه شد؟

در خصوص دریاچه اورمیه در حال حاضر کانال انتقال آب تسویه خانه شهر تبریز به وسیله لوله مستقیما کار می شود که به دریاچه اورمیه واریز شود این فاضلاب در مسیر قبلی که می رفت بیشتر تبخیر می شد و یا به زمین می رفت و به دریاچه اورمیه نمی رسید. خروجی تسویه خانه شهر جدید سهند در مسیر با خط لوله انتقال می یابد به شهرک صنعتی آخوله تزریق می شود و مازاد آن به دریاچه واریز خواهد شد. یک پروژه عظیم دیگری در حال انجام است، بحث ساماندهی رودخانه آجی چای. واقعا یک اقدام وسیع است که بیش از 80 درصد کار آن به اتمام رسیده است. حاشیه رودخانه باز شده، بستر رودخانه باز می شود و آبهای آن به دریاچه اورمیه می رود انتقال پیدا کند از اقدامات احیای دریاچه اورمیه از آموزش کشاورزی روستاییان ، رسیدگی به وضعیت رودخانه ها ، هدایت آب های موجود به طرف دریاچه... انجام می شود.

*برویم سراغ موضوع حساس چند ماه آتی یعنی انتخابات.. انتخابات سختی در پیش داریم. رقبای تدبیر و امید زیاد است، این پیش بینی هم وجود دارد نیروهای اصلاح طلب یا رد صلاحیت شوند و یا خودشان پای کار نیایند. بهرحال لز سک طرف شما در بر گزاری یک انتخابات سالم یک وظیفه شرعی و وجدانی دارید و از طرفی به عنوان موافق و مامور دولت در شهرستان هستید. برنامه شما در خصوص مدیریت انتخابات و نه مهندسی آن چیست؟

زمانی که در استانداری مسئولیت داشتم، من چهار بار رئیس ستاد انتخابات استان شده ام و با مسائل انتخابات آشنایی کامل دارم. مسئله انتخابات بر عهده هیئت اجرایی است. در این هیئت ما 30 نفر از معتمدین مردم را معرفی کنیم و آنها هم 90 نفر از بین خود برای هیئت اجرایی معرفی کنند که به این تعداد فرماندار و رئیس ثبت احوال هم اضافه می شود و هیئت اجرایی طبق قانون تشکیل می یابد.

*برنامه های شما برای انتخاب و عملکرد هیئت های اجرایی چیست؟

 بنده اعتقاد دارم باید هیئت اجرایی واقعا از معتمدین مردم باشد. اینجا بحث سلیقه سیاسی را باید کنار بگذاریم. اقشار مختلف روحانیت، اساتید دانشگاه‌ها، کسبه و بازاریان، تجار و صنعت‌گران هستند. در قدم اول افراد معتمد قوی از اقشار مختلف انتخاب می شوند و این هیئت مدیره اعضای شعب را انتخاب می نمایند. درست است که تعداد شعب انتخاباتی زیاد خواهد بود، اما ما باید تعداد زیادی از معتمدین را به کار بگیریم تا نظارت بهتری انجام گیرید و خیال مردم راحت باشد که صندوق داران افراد معتمدی هستند. مضاف بر این نهادهای نظارتی، یک نظام بازرسی خواهد بود که از طرف دولت نظارت خواهد کرد و همچنین نماینده شورای نگهبان طبق قانون نظارت خواهند کرد. من در انتخاب مجریان انتخابات کمال دقت را خواهم کرد. لزوما این نیست که حتما افرادی که در دوره های قبلی زحمت کشیده اند، باشند. مطمئنا ما سعی خواهیم کرد از نسل جوان و نیروهای متعهدی که می توانند وارد گود شوند استفاده کنیم. اما در بحث نظارت بر فعالیت کاندیداها طبیعی است که من اول با آنها اتمام حجت خواهم کرد که به موازین قانونی عمل کنند. مطمئنا در فرمانداری اکیب های قوی فعال خواهیم کرد تا در انتخابات نظارت کنند تا جلوی تخلفات را بگیرند

 

*برای آرایش نیروهای دولتی چه برنامه هایی دارید؟

جلوگیری از تحرک انتخاباتی به نوعی اجتناب ناپذیر است و بعضا لازم است بالاخره کاندیدا ها از الان باید دفاتر خود را مشخص کنند، با افرادی که می خواهند کار کنند تقسیم وظایف کنند و... اینها تمهید مقدمات برای کارزار انتخاباتی است. همانطور که من الان در فرمانداری امکانات اداری را بسیج می کنم. ما در این خصوص حساسیت نشان نمی دهیم اما زمانی که اداره ای از امکانات دولتی برای تبلیغ کاندیدایی اقدام کند، ما هم با اداره مذکور و هم کاندیدا برخورد می کنیم و تا کنون هم در تبریز آن چنان مورد خاصی دیده نشده است.

*منظور من موضوع دیگر است؛ از منظر و نگاه دیپلماسی یک فرماندار، شما به عنوان نماینده دولت تدبیر امید چگونه عمل خواهد کرد. اینگونه که می‌گویید شما به نوعی فرماندار پاستوریزه ای هستید!

نه! در انتخابات هر چقدر رقابت شدید باشد، همان میزان انتخابات شیرین تر خواهد بود. من به عنوان یک شهروند می گویم، در انتخابات پیش رو رقابت شدید به دور از درگیری همه جناح ها و افراد مستقل و غیره واقعا بیایند به معنای واقعی رقابت کنند. میدان هم برای آنها باز است. مرم هم بتوانند از بین آنها بهترین را انتخاب کنند. ما از این که مخالفین دولت کاندیداهای زیادی داشته باشند استقبال می کنیم و با موافقین دولت هم همین طور. اشخاصی باشند که بیایند از کارهای کاندیدا ها پرده بردارند، آنها را به چالش بکشند و مسائل را بشکافند و بازگو کنند.

 

*آقای شهرتی‌فر ! در طول این دو سال مهمترین کاری که برای تبریز کرده اید کدام است؟

موضوعی که به جد پی گیرم، بحث اصلاح بافت فرسوده و حاشیه نشینی است، که اینجا ستاد پایدار سازی شهری فعال است. البته کارهای اجرایی به اداره شهرسازی برمی گردد. اما این بحث برای ما مهم است. توجه به مسائل آموزش و پرورش است که شورای آموزش و پرورش را در نواحی پنجگانه فعال کرده ایم. دوست داریم در خصوص وظیفه تربیتی خود بهتر از گذشته عمل کنیم.

*به غیر از انتخابات کار مهم فردای شما چیست؟

عمل به سند تدبیر توسعه می باشد وظایفی که به دستگاههای دولتی واگذار کرده ایم فعال کردن کارگاه های تخصصی که پا برجا کرده ایم. و البته مهم ترین فعالیت پی گیری سیاست های دولت هست.

---------------------------------------

منبع: هفته نامه آذرپیام شماره 500

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 462530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =