رئیس مرکز پیش بینی زلزله می گوید: تنها امکان پیش بینی سونامی وجود دارد و نمی توان زمان و بزرگی یک زلزله را تشخیص داد پس نباید با وقوع یک زلزله در مکان حدس زد که ممکن است در شهرهای اطراف هم زلزله بیاید.

زهرا تالانی: زلزله یکی از آن دسته حوادث طبیعی است که تا کنون بشر نتوانسته جلوی آن را بگیرد و حتی زمان وقوع آن را پیش بینی کند تا از خسارتهای آن بکاهد. با اینحال با وقوع یک زلزله در شهری، برخی این احتمال را می دهند که امکان وقوع زلزله های شدیدتر در اطراف آن وجود دارد. مثلا وقتی زلزله فیروزکوه روی داد بسیاری اعلام کردند که به زودی زلزله بزرگی در تهران رخ می دهد. محمد مختاری،‌ رئیس مرکز پیش بینی زلزله، پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله این ادعاها را رد می کند و معتقد است که هنوز چنین دانشی وجود ندارد که بتوان پیش بینی کرد.

گفتگوی خبرآنلاین با رییس مرکز پیش بینی زلزله را می خوانید:

با توجه به پیشرفت علم در دنیا، چقدر زودتر امکان پیش بینی زلزله وجود دارد تا از خطرات احتمالی آن کم شود؟

فعالیت های خوبی برای کاهش خسارت های زلزله شده اما هنوز نه در ایران بلکه در هیج کجای دنیا امکان هشدار سریع برای زلزله وجود ندارد و این امکان تنها برای سونامی وجود دارد چون تا امواج به ساحل برسند حدود یک ساعتی طول می کشد.

اما اخباری از اعلام پیش بینی چند ثانیه زودتر برای زلزله در کشور ژاپن وجود دارد.

هیچ کشوری چنین ادعایی ندارد که بتواند زمان و بزرگی زلزله را تشخیص دهد و شاید خیلی کم برای زلزله های کوچک چنین امکانی باشد .مثلا اگر فاصله بین محل زندگی و مکان وقوع زلزله زیاد باشد می توان حدس زد که امکان وقوع زلزله در یک مکان وجود دارد آن هم برای چند ثانیه. اما تنها از روی گسلها و شکستگی هایی که وجود دارد امکان تشخیص مکان وجود دارد که آن هم همیشه درست نیست.

این امکان وجود دارد که مثلا وقتی زلزله در فیزوکوه اتفاق می افتد بتوان پیش بینی کرد که در تهران یا شهرهای نزدیک به آن هم به زودی امکان وقوع زلزله وجود داشته باشد؟

باز هم پیش بینی سخت است و تنها از روی گسلها می توان حدس زد که یک منطقه روی گسل زلزله باشد. زلزله های کوچک تنها به محقیقن کمک می کند تا شناخت محیطی بیشتر داشته باشند و اطلاعات بیشتری از منطقه بدست آوردند. اما وقوع زلزله در یک نقطه نمی تواند مبنای زلزله در جای دیگری باشد و تنها هشداری است تا مسئولان و مردم آمادگی مقابله با بحران را داشته باشند.

البته یک سایت پیش بینی زلزله در شمال تهران راه اندازی شده است. این سایت الان چه فعالیتی دارد؟

تا کنون موفق به نصب تعدادی دستگاه زلزله نگاری و GPS شدیم و در حال حاضر برای راه اندازی دستگاه مغناطیس سنج در حال بررسی هستیم. ما قصد داریم از روشهای مختلف استفاده کنیم تا خطاهای احتمالی را پیش بینی کنیم. البته این سایت به صورت آزمایشی است تا بتوانیم امکان پیش یابی زلزله را با شناخت گسلها آزمایش کنیم.

 47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 463036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام ES ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    تونستن.
  • hadi IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    عجب اتفاقا ژاپن هم میگه ایا ایرانی ها توانسته‌اند زلزله را پیش‌بینی کنند که ما نتوانسته‌ایم؟
  • بی نام NL ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    3 0
    یکی از اساتید الکترونیک دانشگاه ما که زمینه تخصصی فعالیتش تجزیه و تحلیل امواج خصوصا امواج درون زمین است به ما 2 سال قبل میگفت : "ژاپن و امریکا 10 سال است پیرامون تجزیه و تحلیل امواج درونی زمین با تمام قوا مشغول فعالیت هستند و ترکیه هم 2 سال است که که به این کار مشغول است و هنوز نتیجه ای را که باید نگرفتند . بعد من وقتی طرح مشابهی را برای تحقیق و توسعه پیرامون این مسئله و پیش بینی زلزله به مسئولین مربوطه ارائه دادم به من میگویند طرحت باید شبیه طرح آمریکایی ها باشد و ظرف 6 ماه هم تمام بشه و جواب بده وگرنه از نظر ما قابلیت اجرا نداره :||| ." دیگه شما خود حدیث مفسل بخوان از این مجمل .