ابتکار در اصفهان:اصفهانی‌ها مطالبه‌گری در زمینه کاهش آلودگی هوا را ادامه دهند

به گزارش مهر، معاون رئیس‌جمهور گفت: شهروندان اصفهانی اکنون از هوای سالم‌تری تنفس می‌کنند و پس از سال‌ها آلودگی، مردم اصفهان نسبت به این مسئله آرامش‌خاطر پیدا کرده‌اند اما این به معنای دستیابی به همه دستاوردهای مدنظر ما نیست و از مردم می خواهیم مطالبه‌گری خود در ارتباط با کاهش آلودگی و افزایش کیفیت هوا را ادامه دهند.

معصومه ابتکار  در سفر خود به اصفهان اظهار داشت: پارک ملی کلاه‌قاضی از ارزشمندترین ایستگاه‌های طبیعت ایران است و در بازدید از این پارک گزارش پایش هوشمند این پارک را دریافت کردم.

وی افزود: به‌ زودی تمام بخش‌های پارک ملی کلاقاضی با ۱۶ دوربین ۳۶۰ درجه به شکل هوشمند از سوی سازمان حفاظت محیط‌ زیست مورد پایش قرار می‌گیرد و برای نخستین بار در کشور با کمک سیستم‌های ارتباطی هوشمند و پیشرفته اخبار تخلفات رخ داده در این پارک توسط محیط‌بانان رصد می‌شود که الگویی برای دیگر پارک‌های کشور است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست با بیان اینکه مدیریت مناطق حفاظت شده با توجه به ارزش‌های زیست‌محیطی از وظایف حاکمیت است، ابراز داشت: این منابع ملی در زمره با ارزش‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشورمان نیز قرار دارند و بر این اساس طرح‌های مطالعاتی درباره ایستگاه‌های طبیعت ایران داریم که هوشمندسازی پایش و مدیریت شایسته‌تر این مناطق مدنظر قرار گرفته است.

پرداخت سه هزار امتیاز سختی کار به محیط‌بانان در استان اصفهان

وی ادامه داد: خبر خوب دیگر پرداخت سه هزار امتیاز سختی کار به محیط‌بانان در استان اصفهان است که از دستاوردهای و مصوبات مهم دولت قرار دارد.

ابتکار با اشاره به دیدار خود با تشکل‌های زیست‌محیطی و محیط ‌بانان استان اظهار داشت: در این جلسه نکات خوبی در ارتباط با تعادل‌بخشی سفره‌های آب زیرزمینی، احیای تالاب گاوخونی و حقابه زیست محیطی زاینده‌رود و تالاب و توجه به مسایل تنوع زیستی در استان مطرح شد.

وی با اشاره به حضور خود در کارگروه آلودگی هوا و مقابله با گرد و غبار تاکید کرد: در هفت‌ماهه نخست سال جاری تعداد روزهای سالم سه برابر سال ۹۲ بوده است و بهبود چشمگیر کیفیت هوا را شاهد بوده‌ایم که حاصل زحمات بسیار در حد ملی و همکاری و هماهنگی مبتنی بر پژوهش میان بخش های مختلف اجرایی کشور و دستگاه‌های مختلف استان است.

اصفهانی‌ها مطالبه‌گری در زمینه کاهش آلودگی هوا را ادامه دهند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ابراز داشت: شهروندان اصفهانی اکنون از هوای سالم‌تری تنفس می‌کنند و پس از سال‌ها آلودگی، مردم اصفهان نسبت به این مسئله آرامش‌خاطر پیدا کرده‌اند اما این به معنای دستیابی به همه دستاوردهای مدنظر ما نیست و از مردم می خواهیم مطالبه‌گری خود در ارتباط با کاهش آلودگی و افزایش کیفیت هوا را ادامه دهند.

ابتکار با بیان اینکه در این جلسه صحبت‌هایی نیز در ارتباط با کمبودها و محدودیت‌های هماهنگی بین بخشی داشتیم، تصریح کرد: مسئله گرد و غبار موضوع دیگری بود که در این جلسه مطرح و برنامه تدوین شده برای مقابله با گرد و غبار ارائه شد.

وی با بیان اینکه کانون‌های مهم گرد و غبار استان شناسایی شده است، گفت: در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی نیز انجام شده و با تامین اعتبارات اجرایی می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بخشی از کانون‌های گردوغبار نهال‌کاری می شود، اظهار داشت: در ادامه این برنامه‌ها برای کاهش مخاطرات کانون‌های گردوغبار، حفظ مراتع و منابع آبی و جلوگیری از فرسایش خاک از ضروریات است.

وی در ارتباط با برنامه‌های سازمان برای بهبود وضعیت تالاب گاوخونی گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست در این ارتباط در حال پیگیری جدی است و در برنامه مقابله با گردوغبار در سطح سازمان نیز تاثیر احیای تالاب و اهمیت این مسئله در دستور کار قرار گرفته است.

حق‌آبه زیست محیطی تالاب تامین می‌شود

ابتکار افزود: بر اساس مصوبات شورای عالی آب و هماهنگی‌ در کارگروه حوضه آبریز زاینده‌رود حق‌آبه زیست محیطی تالاب تامین می‌شود.

معاون رئیس‌جمهور ابراز داشت: البته باید دقت کنیم که منابع آبی ما نیز محدود است و تغییر اقلیم موجب کاهش بیش از حد این منابع شده و بر این اساس اصلاح الگوی کشت امری ضروری و قطعی برشمرده می‌شود.

وی ادامه داد: اصلاح الگوی آبیاری، کاهش برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی و روان‌آبها و افزایش بهره‌وری از طریق تغییر ایجاد مدیریت پایدار کشاورزی در شرایط کنونی به اندازه‌ای ضروری است که باید به واقع انقلابی در بخش کشاورزی در تمامی نقاط کشور از شمال تا جنوب و شرق تا غرب رخ دهد.

ابتکار گفت: با توجه به شرایط جدی کاهش سفره‌های آب کشور همچنین اصلاح الگوی دامداری و الگوهای شهری مانند کاشت چمن و حتی میزان استفاده و بهره‌مندی شهرداری‌ها از آب به شکل بازچرخانی باید اصلاح شود چراکه اکنون در شرایطی قرار داریم که آب تصفیه شده فاضلاب نیز باید برای صنعت و فضای سبز مورد استفاده قرار گیرد.

بهینه‌سازی مصرف آب صنایع یک الزام قطعی برای کشور است

وی با اشاره به اینکه بهینه‌سازی مصرف آب صنایع یک الزام قطعی برای کشور است، ابراز داشت: این بهینه‌سازی‌های مصرف آب با آینده و سرنوشت کشور جامعه و اقتصاد ارتباط دارد و باید بدانیم اگر می خواهیم طبیعت، آب، خاک و هوا حفظ شود باید منابع آبی و خاکی با نگاه توسعه پایدار مدیریت شود.

ابتکار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی باید وضعیت زیست‌محیطی خود را ارتقا دهند، بیان داشت: بر اسا مصوبه جدید دولت اگر واحدهای تولیدی برای ارتقای وضعیت زیست محیطی پژوهشی منجر به اختراع داشته باشند دولت ۵۰ درصد هزینه‌های آنها را می پردازد.

وی تاکید کرد: بهینه‌سازی مصرف آب و برق در بخش های صنعت‌های و تولیدی و افزایش بهره‌وری در منابع ضروری است.

صندوق محیط‌ زیست از واحدهای صنعتی برای ارتقای فناوری‌های سبز حمایت می کند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از سخنان خود درباره صندوق ملی محیط زیست ایران گفت: این صندوق حمایت از واحدهای صنعتی برای ارتقای فناوری‌های سبز را برعهده دارد تا در راستای ایجاد فناوری‌ها و تولیداتی که نیازمند بهبود شرایط برای حفاظت از محیط زیست هستند، کمک کننده باشد.

وی با بیان اینکه امروز پیشنهاد ایجاد مرکز پایش زیست محیطی میان سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری اصفهان مطرح شده است، تصریح کرد: مسئولیت سیاست‌گذاری مرکز و نظارت بر آن بر عهده محیط زیست و راهوری و مدیریت اجرایی برعهده شهرداری خواهد بود.

ابتکار در ارتباط با توریسم شکار نیز ابراز داشت: سال گذشته برای شکار حیوانات چهارپا مجوز و حکمی صادر نشد بلکه مجوز برای شکار تعدادی گراز به عنوان حیوان موذی برای دفع زیان مردم و کشاورزان مطرح شد که به آن مجوز شکار اطلاق نمی‌شود.

وی اضافه کرد: تا امسال نیز مجوزی برای شکار حیوانات صادر نشده است و سیاست اصلی ما حمایت ار تنوع زیستی کشور است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه در زمینه قرق‌های اختصاصی در حال فعالیت هستیم، گفت: بر این اساس ممکن است در آینده در کنار مبحث محافظت از تنوع زیستی مجوز شکار بر اساس افزایش حیوانات گونه‌های مختلف را نیز داشته باشیم.

رد ادعای دیپلمه بودن یکی از کارکنان محیط‌زیست

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر حواشی ایجاد شده برای محیط زیست در ارتباط مدرک دیپلم یکی از کارکنان سازمان محیط‌ زیست، اظهار داشت: این فرد در دبیرخانه شورای عالی حفاظت محیط‌ زیست فعالیت و ۱۸ سال سابقه کار هم‌تراز با مدرک کارشناسی دارد و در زمینه کاری خود نیز فردی بسیار پرتجربه و موفق بوده است؛ نمی‌دانم مشکل کار کجاست که درباره این خانم اینگونه مدعی شده‌اند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 473332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =