حمید بهبهانی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» در مورد زمان خروج خلبانان خارجی از کشور ایران، اظهار داشت: وقتی کشورمان خود خلبانان حرفهای و متخصص فراوانی دارد، ضرورتی ندارد که برای پروازهای خود از کشورهای خارجی خلبان وارد کنیم.
وی ضمن اشاره به اینکه کشور ایران خلبانان متخصص زیادی دارد و به کشورهای دیگر نیز خلبان میفرستد، اظهار داشت: این مورد تأملانگیز است که در برخی پروازهای شرکتهای هواپیمایی ایرانی، از خلبانان روسی استفاده میشود.
بهبهانی با اشاره به این که چندی پیش رئیسجمهور از اینجانب خواست تا پس از تاریخ مشخصی خلبانان روسی از کشور خارج شوند، تصریح کرد: وزارت راه و ترابری مهلتی در حدود دو ماه تعیین کرده است که پس از اتمام این مدت زمان، تمامی خلبانان روسی باید از کشور خارج شوند.
به گزارش فارس چندی پیش نیز رییس سازمان هواپیمایی کشوری در اینباره به فارس گفته بود: دستورالعمل ویژه ای برای خروج خلبانان خارجی از کشور درحال تدوین است.
به عقیده رضا نخجوانی لازم است شرکتهای هواپیمایی نسبت به برنامهریزی عملیات خود و تأمین کریدور پروازی مورد نیاز نسبت به جذب خلبانان ایرانی اقدام کنند.
معاون وزیر راه و ترابری با اشاره به اینکه سازمان هواپیمایی علاقمند است تمامی ایرلاینهای ایرانی از خلبانان بومی برای پروازهای خود استفاده کنند، گفته بود: کیفیت انجام پروازها توسط خلبانان ایرانی بالاتر است و خلبانان ایرانی تخصص بالایی در انجام پروازها دارند.
بنا به گفته نخجوانی گرایش به استفاده از خلبانان جوان و متخصص در حیطه اختیارات شرکتهای هواپیمایی است و خلبانان ایرانی برای انجام پرواز در شرکتهای هواپیمایی داخلی دارای اولویت هستند.
به گزارش فارس موضوع خروج خلبانان روسی از کشور پس از وقوع سانحه ایلوشن شرکت هواپیمایی آریا در فرودگاه شهید هاشمینژاد مشهد مطرح شد.
در این حادثه هواپیمای مذکور به دلیل سرعت زیاد خلبان هنگام فرود از انتهای باند فرود خارج شد و به دیوار فرودگاه برخورد کرد که بر اثر بروز این سانحه خلبان، کرو پروازی و مدیرعامل شرکت هواپیمایی آریا، جان خود را از دست دادند.
همچنین خلبان هواپیمای توپولف تابان که چندی پیش در باند فرودگاه شهید هاشمینژاد مشهد پس از جدا شدن چرخها، شعلهور شد نیز روسی بود؛ دید پایین خلبان هنگام فرود موجب بروز این سانحه شده بود.
* هواپیماهای ارزانقیمت و پرمصرف خطرناک هستند
وزیر راه و ترابری در مورد افزوده شدن هواپیما به ناوگان هوایی کشور اظهار داشت: در تلاش هستیم که برخی هواپیماها را به کشور وارد کنیم که فعالیتها تاکنون در اینباره مثمرثمر بوده است.
وی با اشاره به این که برخی شرکتهای هواپیمایی به دلیل عدم وجود منابع مالی لازم و کافی اقدام به خرید و ورود هواپیماهای ارزان قیمت و پرمصرف میکنند، تصریح کرد: اینگونه هواپیماهای ارزانقیمت بسیار خطرناک هستند.
* پیشرفت کشور ایران در انجام اورهال هواپیما
ویزیر راه و ترابری با بیان اینکه هماکنون در ناوگان هوایی کشور 193 فروند هواپیما وجود دارد، تصریح کرد: تنها حدود 120 فروند از هواپیماهای موجود ناوگان هوایی ایران فعال است و بقیه هر کدام به دلایل خاصی زمینگیر است.
وی با بیان اینکه ایران در انجام اورهال (تعمیرات اساسی) هواپیما پیشرفتهای بسزایی کرده است، تصریح کرد: در حال حاضر این پیشرفتها به قدری نیست که بتواند تمامی نیاز تعمیرات اساسی هواپیماهای زمینگیر ناوگان هوایی کشور را برآورده کند.
وزیر راه و ترابری با بیان اینکه هماکنون در بخش تعمیرات اساسی هواپیما میتوان سالانه تنها حدود سه فروند هواپیما را اورهال کرد، اظهار داشت: هماکنون حدود60 الی 70 فروند هواپیمای زمینگیر در کشور وجود دارد.
وزیر راه و ترابری با اشاره دستور رئیسجمهور مبنی بر خروج خلبانان روسی از کشور طی یک برنامه زمانبندی شده، گفت: وزارت راه و ترابری مهلتی در حدود دو ماه تعیین کرده است که پس از اتمام این مدت زمان، تمامی خلبانان روسی باید از کشور خارج شوند.
کد خبر 47577
نظر شما