واحد مرکزی خبر نوشت: آینده همکاری نظامی آمریکا و اسرائیل که بیش از هر چیز برای مقابله با ایران متمرکز خواهد بود، در دستور کار گفتگوهای روز دوشنبه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در واشنگتن قرار دارد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از واشنگتن نوشت:
دو طرف قرار است درآینده نزدیک بر سر مبلغ کمک نظامی آینده آمریکا به اسرائیل که حدود 20 درصد بودجه دفاعی اسرائیل را تأمین می کند، به توافق برسند.
در چارچوب کنونی که سال 2007 برای 10 سال تعیین شد، کمک نظامی 30 میلیارد دلاری آمریکا به اسرائیل ظرف 10 پیش‌بینی شده است. 
اوباما برای امضای توافقنامه‌ جدید ده ساله اعلام آمادگی کرده است.
مبلغ این کمک قرار است افزایش پیدا کند اما مذاکرات در این زمینه هنوز به پایان نرسیده است و احتمالا تا پیش‌ از روز دوشنبه هیچ خبری در خصوص آن منتشر نخواهد شد.
در عرصه تسلیحاتی، اسرائیل به دنبال دستیابی به تعداد بیشتری از هواپیماهای رزمی فوق مدرن اف-35 است که گفته می شود قادر است موشک‌های ضد هوایی اس-300 را که ایران قرار است از روسیه دریافت کنند، به اشتباه می اندازد.
اسرائیل در حال حاضر 33 فروند از این هواپیماها را سفارش داده است که نخستین محموله آن قرار است سال 2016 تحویل داده شود.
اسرائیل و آمریکا همچنین در مورد فروش هواپیمای وی-22 اوسپری (V-22 Osprey) گفتگو می کنند.
این وسیله پروازی که چیزی بین هواپیما و بالگرد است برای عملیات کماندویی مناسب است مانند عملیاتی که اسرائیل احتمالا در طرح‌هایش برای مداخله احتمالی بر ضد تأسیسات هسته‌ای ایران دارد.
برخی در اسرائیل و آمریکا خواستار آن شده‌اند که آمریکا این ابربمب‌های سیزده و نیم تنی را که قادرند تأسیسات ایجاد شده در زیر دهها متر بتون را منهدم کنند، به اسرائیل تحویل دهد اما بن رودس مشاور نزدیک باراک اوباما هفته گذشته اعلام کرد این فرضیه در مذاکرات مطرح نشده است.
آمریکا همچنین تقویت سرمایه‌گذاری‌های خود را در سامانه‌های مختلف ضد موشکی اسرائیل پیشنهاد کرده است. این سرمایه‌گذاری‌ها میلیاردها دلار خواهد بود.
بویینگ و شرکت صنایع هوافضای اسرائیل Israël Aerospaces Industries سامانه آرو سه Arrow III را تولید می کنند. این سامانه قرار است از اسرائیل در برابر موشک‌های بالیستیک ایران و کلاهک‌های هسته‌ای احتمالی این کشور دفاع کند.
صنعت آمریکا همچنین در دیگر سامانه‌های ضد موشکی اسرائیل مانند «گنبد آهنین» Iron Dome (برای راکت‌ها و موشک‌های کوتاه برد)، «دیوید اسلینگ» David Sling (برای راکت‌ها و موشک‌های کروز با برد چهل تا سیصد کیلومتر) یا سامانه‌های «آرو» Arrow و «آرو دو» Arrow II 
برای موشک‌های بالیستیک کوتاه برد و میان برد مشارکت دارد.
اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا مدام یادآوری می کند آمریکا و اسرائیل همچنین رابطه بسیار نزدیک و مطمئنی در زمینه جنگ سایبری دارند.
در این زمینه که ایران توان بالای خود را در آن ثابت کرده است، اشتون کارتر هفته گذشته گفت: «همکاری بین اسرائیل و آمریکا دو سویه است زیرا اسرائیل در این عرصه بسیار توانا است».
اشتون کارتر و موشه یعالون وزیر جنگ اسرائیل به تازگی در سایبرکام، فرماندهی نظامی آمریکا برای همه فعالیت‌های دفاعی و حمله انفورماتیک، دیدار کردند.
کمک نظامی آمریکا به اسرائیل این ویژگی را دارد که اسرائیل می تواند بالغ بر یک چهارم آن را برای خرید تسلیحات از صنایع خود مصرف کند.
بنا بر اعلام سرویس تحقیقات کنگره آمریکا (سی آر اس) این کمک تعیین کننده به صنعت نظامی اسرائیل باعث شده است اسرائیل در بین 10 صادر کنننده بزرگ سلاح‌ در جهان قرار بگیرد.
این منبع خاطر نشان کرد کمک نظامی آمریکا به اسرائیل در سال 2016 کمی بیش از نصف کل کمک‌های نظامی آمریکا را تشکیل خواهد داد.
 308308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 476133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =