رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد رشد ورود گردشگران خارجی به ایران ۳ برابر رشد جهانی است.

امید سلیمی بنی: مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور با حضور در غرفه موسسه رسانه ای خبر در نمایشگاه مطبوعات درباره گزارش عملکرد این سازمان در ۶ ماهه سال ۹۴ و ترسیم چشم انداز آینده صنعت گردشگری کشور در دوره پس از برجام و رفع تحریم توضیح داد.

دیدار این چهره فرهنگی کابینه از نمایشگاه همچنان ادامه دارد.

آنچه در پی می خوانید مشروح این گفتگوست.

در آستانه تغییرات عمیقی در حوزه سیاست خارجی کشور هستیم. سازمان میراث فرهنگی در حوزه جذب گردشگران خارجی در دوره پساتحریم چه برنامه هایی در دست اقدام دارد؟

یکی از بخشهایی که پس از لغو تحریمهای ناعادلانه و غیرقانونی علیه ملت ایران تاثیر بسیار مثبت خواهد گرفت بخش گردشگری کشور است. این اتفاق از ۲ سال و با استقرار دولت تدبیر و امید پیش آغاز شده و رویکرد خوبی که دولت با گسترش و تعامل با دنیا دارد باعث شد رشد گردشگران ما در دو سال گذشته در حالی که رشد گردشکری در دنیا ۴.۶ درصد و در آسیا ۵ درصد بوده ما با میانگین ۱۲ درصد در دو سال گذشته روبرو شویم. یعنی در دو سال اول دولت تدبیر و امید میانگین ورود گردشگران خارجی به کشور ما حدود ۳ برابر دنیا بوده است.

ولی قبول دارید هنوز جای کار بسیار زیادی وجود دارد و به جایگاه شایسته و بایسته ای که باید داشته باشیم نرسیده ایم؟

برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز و افق سال ۱۴۰۴ باید با همین آهنگ رشد یعنی بین ۱۲ تا ۱۴ درصد برنامه ها را ادامه دهیم تا در سال ۲۰۲۵ میلادی که مصادف با سال ۱۴۰۴ است، میزبان ۲۵ میلیون گردشگر باشیم که درآمد ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار را در کشور وارد کنند. اتفاقات خوب و ظرفیتهای خوبی در این دو سال به وجود آمده. اول رویکرد دولت و دیدگاه و اتفاق نظر بین مسئولان کشور برای استفاده از ظرفیتهای گردشگری و استفاده از این گنج نهان است که باید در نظر داشت. پس از آن هم شرایط پس از برجام شرایط خاصی را برای ما به وجود می آورد که ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی را به کشور فراهم می کند. در همین ۴ ماه گذشته یعنی پس از توافق وین تاکنون ۴ وزیر گردشگری اروپایی با من ملاقات داشتند و خواستار توسعه روابط در زمینه ورود گردشگران خارجی و گسترش سرمایه گذاری در ایران به خصوص در توسعه مراکز اقامتی و در قالب ساخت هتلهای معروف بودند.

به جز این اقدامات آیا قرار است فعالیتهای دیپلماتیک برای تسهیل ورود گردشگران به کشور دنبال شود؟

بله، ما چند سرفصل مهم در این زمینه داریم. یکی تسهیلات بیشتر برای صدور ویزا برای گردشگران خارجی است که در این رابطه قدمهای خوبی برداشته شده است. موفق شدیم ویزای فرودگاهی که برای اتباع ۱۹۰ کشور صادر می شود را به ۳۰ روز افزایش دهیم. وزارت امور خارجه بر اساس مصوبه دولت ملزم شده صدور ویزای الکترونیک یا e.visa را تا یک سال آینده اجرایی کند. با کشورهای دیگر در زمینه لغو روادید نیز مذاکراتی شده و این مسئله نیز در دستور کار قرار دارد.

چه تعدادی گردشگر خارجی در سال گذشته وارد کشور شده اند و چشم انداز آینده کشور در این صنعت پس از برجام چیست؟

در سال ۹۳ ورود گردشگران خارجی حدود ۵ میلیون نفر بوده که طبق سند چشم انداز الان باید در مرز ۹ تا ۱۰ میلیون نفر باشیم ولی به خاطر مشکلات و سوءمدیریت ها و تحریمها فعلا از اهداف تعیین شده در این سند۵۰ درصد عقبیم. با این وجود رشدی که در ۲ سال گذشته داشتیم ۳ برابر رشد جهانی در حوزه جذب گردشگران خارجی بوده و امیدواریم با همین آهنگ بتوانیم ۱۰ سال آینده را جلوبرویم تا به چشم اندازی که در سند توسعه پیش بینی شده است برسیم.

آیا زیرساختهای مناسب برای جذب این تعداد گردشگر در کشور وجود دارد؟

اتفاقا نکته بعدی که سازمان در آن زمینه فعالیت می کند، افزایش هتل ها و اماکن اقامتی مناسب برای گردشگران خارجی است که تصمیم داریم تعداد هتلهای ۴ و ۵ ستاره به ۳ برابر افزایش یابد و در بخش آموزش نیروی انسانی نیز باید تلاش ویژه ای صورت گیرد و در زمینه جذب و اطلاع رسانی در خارج از کشور نیز فعالیتهایی صورت گرفته تا دفاتر بخش خصوصی فعال شوند و همچنین دنبال این هستیم که به دلیل ظرفیتهای ما در زمینه گردشگری، ایران بین ۴۰ کشور اول دنیا قرار گیرد و این را به عنوان اهداف اصلی صنعت گردشگری را دنبال می کنیم. در ۶ ماهه اول امسال نیز رشد خوب ۸.۵ درصدی ورود گردشگران خارجی را نسبت به مدت مشابه در سال قبل داشتیم که رشد مناسبی قلمداد می شود.

۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 477366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =