رییس دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین: شهرهای آینده باید متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی باشد

دکتر نائینی در سومین همایش ملی و شهرسازی: ساخت شهرهای آینده باید متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی باشد و اساتید معماری و کارشناسان این حوزه باید تعهد لازم را نسبت به این موضوع داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، سومین همایش ملی معماری و شهرسازی در گذر زمان با حضور دکتر محمد سعید ایزدی، مرتضی روزبه استاندار و جمعی از مسئولان استانی، اعضای هیات علمی و دانشجویان در تالار اجتماعات دهخدا (علوم انسانی) دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای همایش دکتر رحیم هاشم پور دبیر همایش گزارشی از برگزاری سومین دور از همایش های معماری و شهرسازی ارائه کرد.

وی خاطرنشان کرد: هدف این همایش در نهایت برای رسیدن به یک منشور است تا بتواند حداقل های معماری خوب را از بد متمایز کند، چرا که وجود نظریه های تحمیلی که توام با قدرتهای سیاسی و ریالی و یا وارداتی همراه هستند، شهرهای ما را به سویی برده اند که امروزه تشخیص یک معماری و شهرسازی ایده آل برای آینده کشور بسیار دشوار شده است.

هاشم پور افزود: هدف از دسترسی به منشور، نه برای محدود کردن تفکر نو و خلاقیت های معمارانه و یا شهرسازانه می باشد، بلکه برای در مسیر قراردادن تفکر نو در حفاظت از فرهنگ و رعایت اصول و مبانی نظری و اعتقادی این مرز و بوم است.

دبیر علمی همایش ملی معماری و شهرسازی هدف اصلی از برگزاری این همایش را بررسی مشکلات در شهرهای امروز و بدنبال آن ارایه راهکارهای نظری و اجرایی در حل مشکلات عنوان کرد و افزود: برای اینکه به نتیجه گیری اساسی دست یابیم، این همایش به صورت زنجیره ای و سالانه یکبار با مباحث تخصصی برگزار می شود.

در ادامه دکتر نایینی، رییس دانشگاه امام خمینی (ره) قزوین طی سخنانی در این مراسم بیان داشت: ساخت شهرهای آینده باید متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی باشد و اساتید معماری و کارشناسان این حوزه باید تعهد لازم را نسبت به این موضوع داشته باشند.

وی افزود: معماری و طراحی شهری آینده باید موجب توسعه پایدار شود و به اصل و ماهیت ایرانی و اسلامی ارج بگذارد اگرچه ممکن است در اثر شرایط رنگ و ظاهر تغییر کند اما شاکله اصلی ما باید متناسب با فرهنگ غنی و به سمتی هدایت شود که با فرهنگ ما تناقض نداشته باشد.

رییس دانشگاه اظهار امیدواری کرد: برگزاری همایش هایی مانند معماری و شهرسازی در گذر زمان می تواند با ارایه نظرات کارشناسی اساتید این رشته گام هایی اساسی در جهت تحقق اصول مناسب شهرسازی براساس فرهنگ ایرانی اسلامی داشته باشد.

"سومین همایش ملی شهرسازی و معماری در گذر زمان" توسط دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در محورهای معماری و شهرهای سنتی در مواجه با تفکر مدرنیته،مدیریت و حقوق شهروندی در شهرهای سنتی و مدرن، شهر ایرانی-اسلامی گذشته، حال، آینده،معماری و شهرسازی اسلامی از منظر جهانی شدن، تدابیر تداوم سنت در معماری امروز، تاثیرات شرایط کنونی(اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و...) در معماری و شهرسازی فردا، پرسشهای پیش روی مرمت در حفاظت از معماری و شهرسازی و مبانی و شیوه های مداخله در حفاظت از میراث معماری و شهرسازی برگزار شد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 479625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =