۰ نفر
۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴

مذاکرات پاریس درباره تغییر اقلیم به زمان مهمی رسیده است؛ فرانسه پیش نویسی جدید ارائه داده و اگر مذاکره کنندگان بر سر آن به توافق برسند قدم بزرگی برای نجات سیاره مان برداشته شده است. ولی همه مسائل به این راحتی نیست بسیاری از کشور ها مانند عربستان، عراق، هند، چین و ... برای حفظ بسیاری از منافع خود در بعضی از مسائل توافق تغییرات اقلیم مخالفت کرده اند.

نیو صدر- بزرگترین مسئله قرن بیست یکم، تغییرات آب و هوا، به سرعت و به شکل نا محسوس در حال نابودی جهان است. دما کره زمین به علت اتشار گازهای گلخانه ای در حال افزایش است و این اتفاق عواقبی شدیدی مثل زیر آب رفتن بسیاری از مناطق، خشک شدن خاورمیانه، مرگ هزاران نفر، انقراض گونه های حیوانی زیاد و ... را در پی دارد.

11 روز پیش سران و نمایندگان عالی رتبه بیش از 150 کشور دنیا در پاریس با امیدهای زیادی بر سر میز مذاکره در پاریس رفتند تا جهان را نجات دهند، روز اول با سخنرانی هایی تاریخی شروع شد از سخنرانی اوباما که با اعتراف به نقش کشورش در تولید گاز های گلخانه ای گفت باید اینجا و اکنون واکنش داد تا سخنرانی های بیل گیتس، آرنولد و ...

اما این مذاکرات که قرار بود امروز تمام شود، به مراحل سختی رسیده است. این واضح است که برای نجات زمین هر کس به سهم خود باید تغییری در خود ایجاد کند و از منافع خود عبور کند ولی آیا کشورهای بزرگ هم حاضر هستند با خرج هزینه های زیاد دیگر از سوخت های فسیلی استفاده نکنند؟

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، نشست تغییرات اقلیمی در پاریس را به ماراتونی تشبیه کرده که اکنون به "سخت‌ترین" بخش خود رسیده است. فرانسه با ارائه یک پیش‌نویس تازه هشدار داده است که پیمان جدید باید با یک روز تاخیر فردا تصویب برسد.

کریستوف بالس، از سازمان زیست‌محیطی "جرمن‌واچ" معتقد است که متن پیش‌نویس ارائه‌شده توسط فرانسه از "همه اجزای یک پیمان قوی" برخوردار است.

او تصور می‌کند که پیشنهادهای پیش‌نویس جدید در قیاس با سند قبلی صریح‌تر و قاطعانه‌تر است و اینک بسته به کشورهاست که به جای تار و مار کردن سند جدید بر سر پیشنهادها به توافق برسند.

به گفته فابیوس مذاکرات الان در مسیر درستی است، اما به گزارش یورونیوز بعضی از مسائل بزرگ حل شده اما بعضی از مسائل اساسی دیگر مانند کنترل تولید گاز های گلخانه ای هنوز به نتیجه نرسیده است.

عربستان و عراق، دو کشور که بیشترین نفت جهان را تولید می کنند، اینکه در توافق روی کربن قیمتی بگذارند را رد کردند، چین و هند هم شدیدا با خواسته هایی که مجبور می کرد تولید گازهای گلخانه ای شان را کمتر کنند مخالفت کردند.

پیدا کردن مسیری که کاملا جامع باشد و کره زمین را نجات دهد بسیار سخت است. اما با تمام سختی جهان مجبور است یک راه حلی برای نجات فرزندانش پیدا کند.

یک منبع سازمان ملل به فرانس 24 گفته است که حدود 90 درصد مسائل فردا در یک جلسه عمومی به تصویب خواهد رسید و اگر در رابطه با مسئله ای به توافق نرسند در جلسه بعدی کنوانسیون تغییرات آب و هوا سازمان ملل در رابطه با آن صحبت خواهند کرد.

حال باید دید جهان فردا پیروز می شود یا شکست تلخ کپنهاگ که اشک های فعالین تغییرات اقلیم را بر جای داشت در پاریس تکرار می شود؟!

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 487594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =