روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود نوشت: اشکالات موجود در لایحه بودجه باعث شده است، هم دولت و هم نمایندگان ا زآن ناراضی باشند.

این روزنامه افزود: روح حاکم بر بودجه سال آینده در موارد متعددی از جمله عدم برخورداری از شفافیت لازم ،عدم انطباق با قوانین مالی کشور، عدم همخوانی مصارف و درآمدها ،بسط ید کم سابقه در جابجایی ردیفها وابستگی به درآمدهای نفتی ،مشکوک الوصول بودن درآمدهایی مانند مالیاتها و واگذاری شرکت های دولتی اثرات کسر بودجه سال 88 بیانگر واقعیتهایی است که خود را بر اقتصاد کشورمان در سال آینده تحمیل خواهد کرد.

وابستگی شدید و منطقی بودجه های سنواتی با برنامه های میان مدت امری انکارناپذیر است ولی متاسفانه با وجود اهمیت و حتمیت این وابستگی و تاثیر و تاثر شاهد آن هستیم که بودجه سال 89 درحالی به قانون تبدیل شده است که هنوز برنامه پنجساله پنجم کشور در مجلس شورای اسلامی حتی بررسی هم نشده و عملا در سال آینده کشور بدون برنامه ای رو به جلو و متناسب با بودجه اداره خواهد شد چرا که دولت پیشتر تاکید کرده بود بودجه سال 89 را براساس جهتگیریهای برنامه پنجم توسعه تدوین و روانه مجلس شورای اسلامی کرده است . بنابر این درحالی که با توافق نمایندگان مجلس و دولت برنامه چهارم توسعه در سال آینده تمدید شده عملا بودجه سال 89 با احکام تمدید شده برنامه چهارم تناسب و مطابقت ندارد و ناگفته پیداست که این ناهماهنگی چه پیامدهای ناخوشایندی برای کشور خصوصا در حوزه اقتصاد به دنبال خواهد داشت .

بحث هدفمندسازی یارانه ها که طی سال 88 بیشترین انرژی را از دولت مجلس کارشناسان و افکار عمومی گرفت و حاشیه های بسیار فراوانی داشت همچنان نقطه مبهم اقتصاد ایران و بودجه سال 89 است .

دولت با عدم موافقت نمایندگان مجلس با درآمد 40 هزار میلیارد تومانی از محل آزادسازی قیمتها عملا اجرای طرح هدفمندی یارانه ها را ناممکن می داند و اگرچه صراحتا بر این مسئله پافشاری نمی کند ولی نقل قول برخی رسانه ها از وزیر اقتصاد مبنی بر اجرای هدفمندی با 20 هزار میلیارد تومان را هم تکذیب می کند .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 50010

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =