سفیر ایران در قطر معتقد است عربستان سعودی برغم تلاش های زیاد برای اجماع سازی علیه ایران موفق نشده است و در سازمان همکاری اسلامی نیزبه این کار موفق نخواهد شد.

زهره نوروزپور-  دوازدهم دی ماه مصادف با با اولین روز سال نوی میلادی آیت الله شیخ نمر در عربستان سعودی اعدام شد و روند تحولات به گونه ای شد که عده ای نفوذی یا خودجوش ( موضوعی که توسط دستگاه های امنیتی کشور در حال بررسی است) به سفارت عربستان حمله کردند و تنش در میان روابط ایران و عربستان بالا گرفت. اکنون در آستانه برگزاری نشست فوق العاده کنفرانس اسلامی با محمد جواد آسایش زارچی سفیر ایران در قطر درباره تحرکات عربستان علیه کشورمان گفتگو کرده ایم.

قطر در قبال ایران چه موضعی اتخاذ کرده است؟
بعد از اینکه در شروع سال نوی مسیحی، عربستان این جنایت بزرگ را انجام داد و آیت الله شیخ نمر را اعدام کرد، جو بین الملل کاملا علیه سعودی بود به طوری که همه کشورها این اقدام شوم را محکوم کردند. متاسفانه کار نابخردانه ای که در حمله به سفارت عربستان انجام شد، درست همان چیزی بود که خود عربستان می خواست و این کار به نفع عربستان تمام شد و آنهایی که تا ساعاتی پیش مورد محکومیت جهانی واقع شده بودند و بر صندلی متهم نشسته بودند به یک باره با این رویداد بازی را به نفع خود تغییر دادند و ایران به جای متهم بر صندلی نشست.

شما فکر می کنید این اقدام کار نفوذی ها بود یا افرادی که متوجه تاثیرات منفی کار خود بر سیاست خارجی نیستند؟
در عالم دیپلماسی حمله به سفارت هرکشوری حتی اگر با آن کشور در جنگ باشیم، محکوم است و کار بسیار نابخرادانه ای محسوب می شود. اینکه این کار را چه کسانی سازماندهی و اجرا کردند موضوع دیگری است که دستگاه های امنیتی کشور باید درباره آن تصمیم گیری کنند. اما قطعا هرچه بود خروجی آن به نفع سعودی ها شد. از نظر شخصی فکر می کنم با توجه به اینکه فضایی که علیه سعودی ها بود به یکباره با این اتفاق به نفع آنها تمام شد،بعید نیست که سعودی ها به برخی از عوامل خود پول داده باشند تا چنین حمله ای را طراحی کنند حالا با شگردهای مختلف اعم از به کار گیری افراد احساساتی کم خرد یا حتی به کار گیری اراذل. به هرحال فارغ از اینکه چه کسی یا کسانی این کار را کردند عربستان نهایت استفاده را از آن به عمل آورد.

عربستان در استفاده از این فضا علیه ایران چقدر کامروا شد؟

عربستان از منظر رسانه ای و تبلیغی توانست به اندازه کافی ایران را در خصوص سهل انگاری در حفظ امنیت سفارت خانه اشت بمباران کند. در عرصه دیپلماسی عمومی این فرصت خوبی برای آنها بود و آنها نهایت استفاده را از آن کردند چرا که کار ما د رداخل جای دفاع نداشت. اما در بعد سیاسی و بین المللی ان فضای ضد ایرانی را که می خواست تشکیل دهد در میان جهان اسلام و جهان عرب به ان صورت موفق نبود و خشم اصلی آنها از همین جهت قابل بررسی است. عربستان  بلافاصله تبلیغات علیه ایران را شروع کرد، مخصوصا در حوزه اعراب سعی کرد و همچنان این تلاش را می کند که کشورهای اسلامی را علیه کشورمان بسیج کند، با قطع رابطه سعودی ها با کشور ما تصور  آنها این بود که جرقه این قطع شدن روابط، دومینو وار به وجود می اید که کاملا نشان از این بود که برنامه ای کاملا طراحی شده است. خب بالطبع قطر هم مانند دیگر کشورهای خلیج فارس ، عضو شورای همکاری و اتحادیه عرب مجبور بود واکنشی نسبت به حوادث عربستان در ایران نشان دهد.

قطر کشوری وهابی است و با عربستان در شورای همکاری فعالیت گسترده ای دارند، با این حال مواضع قطری ها درباره ایران تا کنون بسیار نرم تر از عربستان و حتی امارات بوده است ، قطر تنها سفیر خود را از ایران فراخوانده است برای پاره ای از مشورت ها در خصوص اتفاقات اخیر ، با این حال کتمان نمی توان کرد که آنها در مسائل سیاسی از عربستان پشتیبانی می کنند. درهر حال موضع قطر نسبت به برخی دیگر از کشورهای عربی بسیار نرم تر بوده است چرا که فراخواندن سفیر ملایم ترین حالت در زمان تنش دیپلماتیک میان دو کشور است و مرحله بعدی مانند امارات است که هم سفیر را فراخوانده هم سفیر ما را اخراج کرده است ، یعنی سطح را از سفیر به سطح کاردار کاهش داده است به معنای سطح پایین روابط دیپلماتیک دو کشور، اما سفیر قطر ممکن است طی چند روز آینده، مجددا به ایران بازگردد.

با توجه به جلسات اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس ، عربستان تا چه حد توانسته است که اعراب را علیه ایران متحد کند؟
عربستان خیلی تلاش کرد یک اجماع عربی ـ اسلامی علیه ایران چه در اتحادیه، چه در کنفرانس اسلامی ایجاد کند اما تا کنون موفق نشده است و تنها چند کشور کوچک مثل بحرین، جیبوتی، سومالی و کومور کاملا با عربستان در قطع رابطه دیپلماتیک با ایران او را همراهی کردند. می توان گفت عملا عربستانی ها تا کنون به آنچه دنبال می کردند نرسیدند. 

آیا شما قطع روابط دیپلماتیک این کشورهای کوچک با ایران را مهم ارزیابی می کنید؟
از لحاظ دیپلماتیک قطع رابطه هیچ کشوری مطلوب نیست هرچند این کشورها مثل جیبوتی یا کومور کوچک باشند. هرچند این ها کشورهای بزرگی نیستند اما همین کشورهای کوچک که با عربستان همراه شده اند برای ما اهمیت دارند ، ما خوشحال نیستیم. به هرحال از منظر دیپلماتیک می تواند یک نوع شکست ولو کوچک برای ایران محسوب شود. ولی باید توجه داشت که این خواست عربستان نبود. آنها دنبال یک اجماع سازی بزرگ عربی اسلامی علیه ایران بودند که عملا موفق نشدند چرا که کشورهای تاثیر گذار و بزرگ عربی اسلامی در این راه عربستان را یاری نکردند. قطعا خواست عربستان از قطر و امارات و کویت بیش از این بود و آنها به این میزان راضی نبودند.


جمهوری اسلامی ایران باید چه سیاستی را در پیش بگیرد که تنش ها بیش از این نشود و یا در بازی عربستان گرفتار نشود؟
ما باید بسیار مراقب باشیم، هوشیار باشیم، با کشورهای مختلف و دخیل در این موضوع رایزنی کنیم، البته مقامات وزارت خارجه کشورمان در حال انجام این کار هستند، ما و همکارانمان در وزارت خارجه امیدوار هستیم که انشاءالله تنش ها از این بیشتر و اوضاع از این بدتر نخواهد شد. باید احساسات داخلی را مدیریت کرد. خشم مردم نسبت به اقدامات اشتباه و تهاجمی و بی منطق عربستان تا زمانیکه منجر به اعمال خلاف قانون و عرف نشود پسندیده است. مثلا تصور کنید همین مردم در برابر سفارت عربستان چندین روز تجمع می کردند شعار می دادند و خشم خود را به صورت مدیریت شده نثار عربستان سعودی می کرند، اتفاقا این به نفع سیاست خارجی ما می شد. دستگاه دیپلماسی کشور هم اعتراضی به این تظاهرات نداشت و بلکه از آن حمایت هم می کرد. لذا باید در این شرایط هوشیار باشیم و اجازه ندهیم کسانی که همه هستی خود را در تنش زایی می بینند برنده از میدان بیرون بیایند. الان زمان تنش زایی برای ایران نیست. الان ایران در شرایطی است که موفقیتش در تنش زدایی است.

آیا عربستان می تواند اهداف ضد ایرانی خود را در سازمان همکاری اسلامی پیش ببرد؟

عربستان تمام تلاش و هزینه خود را در اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی و حوزه خلیج فارس به کار گرفته است، با تمام نیروهایش و لابی هایی که در این سازمان ها دارد سعی می کند اقداماتی که علیه ما مدنظر دارد اجرایی کند. البته ناگفته نماند که ما هم بیکار ننشسته ایم ، ملت ما سیاست خارجی ما تمام همت خود را به کار بسته است برای رفع این بحران و نکته حائز اهمیت در این میان این است که کشورهای اسلامی و عربی آن طوری که عربستان در نظر داشت، سعودی ها را همراهی نکردند.

 پیش بینی من این است که عربستان در اجماع سازی علیه ایران در سازمان همکاری اسلامی هم موفق نخواهد شد. آنچه مهم است اینکه کشورهای اسلامی باور دارند که ما می خواهیم با مردم منطقه با مردم جهان با کشورهای دنیا دوست باشیم. سیاست خارجی ما به گونه ای عمل می کند که می توانیم امیدوار باشیم  با گذشت زمان وضعیت ارتباطات و روابط ما با کشورهای منطقه و عربی بهتر شود و این فضای بحرانی که به وجود آمده است هرچه سریع تر به نحو احسن پایان یابد.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 500299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    4 0
    چرا اون اراذل و اوباش را محاكمه و مجازات نمي كنيد؟ چرا آن به قول خودتان نفوذيها را به مردم معرفي نمي كنيد؟ چرا به مردم كه هميشه خود را خادمش معرفي مي كنيد اطلاع رساني درست و به موقع نمي كنيد؟ اينها همه يعني اينكه آن اراذل و اوباش و نفوذيها قدرتمندتر و خودي تر از اين حرفها هستند