صنعت کشاورزی استان زنجان هدفمند و منسجم می‌شود

روزنامه همشهری زنجان نوشت: کشاورزی نیروی برتر توسعه و پیشرفت اقتصاد در ایران و به خصوص استان زنجان به شمار می‌آید، استانی که خاک آن حاصلخیز و آب آن فراوان است. جمعیت قابل توجهی از مردمش روستا‌نشین و کشاورز و دامپرور هستند. با همه این تفاصیل، کشاورزی استان حال و روز ندارد و خلأ‌های موجود جان خسته کشاورزان را می‌آزارد. نداشتن مهارت و دانش کافی کشاورزان، کاهش نزولات آسمانی، نبود تناسب بین نیاز بازار و تولید استان و نبود صنایع تبدیلی بخشی از تعدادی از مشکلات و ضعف‌های این صنعت است که توسعه آن را با مشکل مواجه کرده است.

«محمد حیدری» سیب‌زمینی کار زنجانی روستای خیر‌آباد در یکی - دو ماه گذشته از وضعیت فروش محصولات خود ناراضی بود. او که سالانه بیش از 20 تن سیب‌زمینی تولید می‌کرد امسال مجبور شد که سیب‌زمینی‌های خود را با قیمتی پایین تر از قیمت تمام شده روانه بازار کند. زمانی که علت را از مسئولان جویا شدیم به این نتیجه رسیدیم که نبود تناسب میان عرضه و تقاضا علت اصلی پیدایش این مشکلات است. در بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که بیش از 70 درصد از سیب زمینی‌های تولید شده در استان مازاد نیاز استان است. از سوی دیگر نبود صنایع تبدیلی و بازار‌یابی در کشور‌های دیگر مشکل را دو چندان کرده است. این موضوع نه تنها در کشت سیب زمینی، بلکه در نمونه‌ها و محصولات دیگر نیز گریبانگیر کشاورزان است. یک سال گوجه‌فرنگی‌کاران دچار این مشکل می‌شوند و سال دیگر سیب‌زمینی کاران و سال دیگر هندوانه‌کاران را با خود درگیر می‌کند.

هلدینگ سرمایه‌گذاری

هلدینگ سرمایه در بخش کشاورزی قرار است که با عملی شدنش به همه بی‌نظمی‌ها در بخش کشاورزی پایان دهد و صنعت کشاورزی استان را با برنامه‌ای منظم و منسجم و همچنین هدفمند پیش برد.
دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان با اشاره به ظرفیت‌های سرشار استان در زمینه کشاورزی می‌گوید: زنجان استانی مساعد از لحاظ کشاورزی درکشور است. بیش از 27 درصد از تولید ناخالص داخلی استان در این بخش است که 2 برابر میانگین کشوری است. این میزان رقم کمی نیست و لزوم توجه به مشکلات کشاورزان و صادرات را بیش از پیش می‌طلبد.
«مجتبی بریری» با بیان این‌که صنعت کشاورزی زنجان در‌آمد خوبی نصیب کشاورزان می‌کند، می‌افزاید: با این حال صنعت کشاورزی استان نتوانسته آن‌گونه که باید جایگاه خود را در میان استان‌های دیگر کشور حفظ کند. بیشتر محصولات کشاورزی بدون این‌که فراوری شوند به فروش می‌رسند. در حالی که می‌توانیم با ایجاد صنایع تبدیلی ارزش افزوده فراوانی را عاید استان کنیم و از خام‌فروشی فاصله بگیریم. دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ادامه می‌دهد: بر اساس طرح هلدینگ سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی قرار است تا شرکتی برای تسهیل فروش محصولات کشاورزی در 3 فاز تشکیل شود. فاز اول آن به برنامه‌های کوتاه‌مدت اختصاص دارد. در این فاز بازار‌یابی گسترده‌ای در استان‌ها و کشور‌های دیگر انجام می‌شود. یکی از بزرگ ترین مشکلات در بخش کشاورزی استان نبود بازار هدف در کشور‌های دیگر است. بازار‌یابی در کشورهای دیگر می‌تواند کورسوی امیدی باشد در دل کشاورزانی که با مشکل صادرات مواجه هستند. فاز دوم آن به برنامه‌های میان مدت اختصاص دارد. در این فاز قرار است با مطالعه و شناخت دقیق بازار هدف در کشور‌ها و استان‌های دیگر کشاورزان به تولید محصولاتی ترغیب شوند که خریداران از پیش منتظر آن هستند. برای مثال زمانی که کشوری مانند روسیه با مشکل تأمین گوجه‌فرنگی مواجه است کشاورزان استان را به تولید این محصول و صادرات آن به کشور روسیه سوق دهیم. بریری فاز سوم این طرح را که به برنامه‌های بلند مدت اختصاص دارد مهم‌ترین بخش این فاز می‌داند و درباره اهمیت آن می‌گوید: فاز سوم به صنایع تبدیلی اختصاص دارد. جای خالی صنایع تبدیلی به شدت در استان احساس می‌شود اما به دلیل هزینه‌بر بودن و نیاز به سرمایه‌گذاری، به زمان بیشتری برای تحقق نیاز دارد. بیش از 20 طرح برای ایجاد صنایع تبدیلی داریم. صنایعی مانند تولید شکلات، تولید نشاسته و چیپس صنایعی هستند که با ایجاد آنها می‌توان به اشتغال و رونق در بخش کشاورزی کمک فراوانی کرد.

منفعت استان

ایجاد هلدینگ سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی حلقه مفقوده‌ای است که با اجرای صحیح و به موقع آن چرخ این صنعت با قوت بیشتری به حرکت درمی‌آید. البته در اجرای هر طرحی نیاز به حضور موثر تمامی ارگان‌ها و افراد مرتبط است. دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی در این باره می‌گوید: در این طرح با کمیسیون بازرگانی و اتحادیه‌های صادر‌کننده هماهنگ کرده‌ایم و مقدمات و زیر ساخت‌های لازم برای اجرای آن آماده است. همچنین هیات موسس شرکت مجری این طرح تعیین شده است و هر کسی می‌تواند در این شرکت عضو شود و سرمایه‌گذاری کند. کشاورزان، مسئولان و افراد عادی با عضویت در این شرکت و همفکری یکدیگر می‌توانند به برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان مدت و بلند‌مدت جامه عمل بپوشانند. بریری ادامه می‌دهد: طی یک هفته آینده هیات موسس جلسه‌ای برای برداشتن آخرین گام‌ها برای ایجاد شرکت تشکیل خواهند داد‌. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته این شرکت که مجری هلدینگ سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی استان است تا پایان سال شروع به کار خواهد کرد. مصمم هستیم تا با شروع برداشت محصولات کشاورزی در زنجان این شرکت نیز کار خود را شروع کند و کشاورزان از تأثیرات مثبت آن بهره‌مند شوند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 501021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =