رئیس اتاق بازرگانی ایران توصیف خود از اهمیت و جایگاهی که دولتمردان و شخص رئیس جمهور برای فعالان بخش خصوصی در سفر به ایتالیا قائل بودند در قالب یک جمله خلاصه کرده است؛ ما در سفر رئیس جمهور روحانی به رم مهمان ناخوانده نبودیم.

مریم یعقوبی

اگرچه هواپیمایی پر از چهره های شاخص اقتصادی، تجار، بانکداران، تولیدکنندگان و صادرکنندگان بخش خصوصی پیش از عزیمت رئیس جمهور به ایتالیا و با هواپیمایی جدا به عنوان پیشقراولان اقتصادی عازم رم شدند اما بدون شک حضور 100 نفر از فعالان بخش خصوصی را باید تحقق وعده سه سال قبل روحانی دانست که در جریان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سال 92 گفته بود «اگر رییس جمهور شوم، در سفرهای خارجی، هواپیمای خود را از تجار پر خواهم کرد.»

سفر به ایتالیا نخستین مسافرت رئیس جمهوری کشورمان بعد از لغو تحریم ها بحساب می آمد و دقیقا به همین خاطر نیز شدیدا زیر ذره بین رسانه ها و ناظران سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی بود.

از همین رو حضور بیش از صد نفر از فعالان بخش خصوصی با دولتمردان در این سفر بازتاب بسیار وسیعی داشت و از سوی محافل مختلف، نشانه اهمیت ویژه ای تلقی شد که شخص رئیس جمهور و دولت یازدهم برای بخش خصوصی و نقش این بخش در گسترش مناسبات اقتصادی بین المللی قائل است.

چکیده و خلاصه این نگاه را می توان در سخنرانی روحانی در جمع مسئولان ایرانی و ایتالیایی مشاهده کرد آن زمان که تأکید کرد «کلید روابط ایران و ایتالیا در دست بخش خصوصی است».

این سفر رئیس جمهور به همراه بزرگان اتاق بازرگانی و تجار ایرانی در حالی صورت گرفت که مدیران ارشد شرکت های بزرگ ایتالیایی در انتظار اجرای برجام و آغاز همکاری و تبادلات تجاری با بخش خصوصی ایران بودند.

هیئت های مختلف تجاری و بازرگانی ایتالیایی از ابتدای سال جاری و پیش از اجرای برجام به ایران آمده و با بررسی بازار ایران در حوزه های مختلف، مطالعات عمیق و گسترده ای در خصوص همکاری با تجار و بازرگانان ایرانی به عمل آوردند.

در یکی از آخرین سفرهای هیئت های تجاری ایتالیایی به ایران که پیش از اجرای برجام انجام شد هیات تجاری عالیرتبه ایتالیایی به سرپرستی خانم فدریکو گویدی وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا و همراهی وزیر امور خارجه ایتالیا به تهران آمدند که علاوه بر دیدار با مقامات سیاسی و عالیرتبه کشورمان، با همتایان ایرانی خود درخصوص چگونگی توسعه مناسبات در بخش های مختلف اقتصادی با یکدیگر گفت وگو داشتند.

مدیران ارشد شرکت های بیمه ساچه، بانک های معتبر، شرکت های خودروسازی، داروسازی، شرکت نفتی انی (ENI) و شرکت هایی که در زمینه آب، نیرو، انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی فعالیت دارند در این هیات ایتالیایی حضور داشتند.

محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی ایران در یکی از گزارش هایی که از سفر به ایتالیا منتشر کرده، جایگاه خاص بخش خصوصی نزد دولت را ویژگی بارز این سفر می داند.

وی می گوید: « آن چه برای من اهمیت دارد، اعتباری است که رئیس جمهور روحانی به بخش خصوصی ایران می دهد.آن ها که در دیدارها حضور دارند به خوبی متوجه می شوند که دکتر روحانی چقدر برای بخش خصوصی اعتبار ایجاد می کند. این اعتبار غیر قابل وصف است. آقای روحانی که خود کلیددار دولت تدبیر و امید است در دیدار متئو رنتسی نخست وزیر ایتالیا کلید روابط را به بخش خصوصی سپرد و گفت: بخش خصوصی دو کشور  ایران و ایتالیا کلید گشایش فصل نوین همکاریهای اقتصادی تهران - رم را در دست دارند.»

در این سفر براي نخستین بار در حضور رئیس جمهور ایران و نخست وزیر ایتالیا سه قرارداد بخش خصوصي در زمينه هاي زيربنايي و فولاد و كشتي سازي به ارزش حدود 3 ميليارد يورو امضا شد.

این اتفاق یک رخداد نادر ارزیابی می شود، چرا که معمولا مقامات دولتی فقط برای امضای تفاهم نامه و قراردادهای دولتی حضور پیدا می کنند. بنا بر این امضای سه قرارداد در حضور رؤسای جمهور دو کشور باز هم نشانه ای از اهمیت بخش خصوصی نزد دولتمردان ایرانی است.

 

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 505354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    1 1
    بخش خصوصی؟؟؟ کارگر بخش خصوصی چطور؟؟؟