در شهري كه حدود نيم ميليون جمعيت دارد، ترافيك بوجود آمده حاصل بي توجهي در ايجاد زير ساختهاي شهري در سالهاي گذشته بوده كه امروز در شهر حكم فرماست. امروز ترافيك فقط به خيابانهاي مركز شهر از ميدان امام خميني (ره) تا چهار راه فرهنگ خلاصه نشده بلكه بيشترخيابانهاي شهر را در برگرفته و با افزايش جمعيت و خودرو در سطح شهر در يكي دو سال آينده شهروندان با مشكل جدي مواجه خواهندشد . شهر خرمآباد كه در ميان كوهها محصور شده امروز نه فضا، براي توسعه فيزيكي دارد و نه راهكار جدي براي حل مشكلات ترافيك، هر چند در سالهاي اخير طرحهايي براي روانسازي ترافيك انجام شده ولي همچنان از ترافيك درد مي كشد. متاسفانه بازار اصلي شهر ، اكثر پزشكان متخصص، آزمايشگاهها در مركزشهر قرار دارند و شهروندان براي كوچكترين نياز خود به مركز شهر مراجعه مي كنند كه اين عامل نيز بر معضل ترافيك افزوده است. تصور يك روز باراني كه از پلهاي موقت استفاده نشود، آنگاه با آشفتگي، بي نظمي، صف طويل خودروها وعصبانيت شهروندان مواجه خواهيد شد. زيرا طرحهاي كوتاه مدت فقط به عنوان مسكن عمل كرده و در صورت برنامه نداشتن، خود در آينده به يك معضل تبديل شده و كار را بر مسئولين شهري سخت خواهد كرد. اولويتهاي اساسي درحال حاضر براي حل مشكل ترافيك، تعريض خيابانهاي انقلاب، حافظ و ايجاد محدوديت براي خودروهاي شخصي، برنامهريزي درست براي سيستم حملونقل عمومي و در آينده ايجاد پاركينگ طبقاتي درمركز و ورودهاي شهر، انتقال مابقي ادارات وسرپرستي بانكها، ايجاد مراكزخريد و ساختمان پزشكان در نقاط مختلف شهر و كاهش ماليات براي آنها، طرح جامعه حملونقل شهري و در آخر فرهنگسازي و اصلاح رفتارهاي ترافيكي شايد بتوان تا حدودي به روانسازي ترافيك كمك نمايد.
نصير محمدزاده كارشناس حمل ونقل وترافيك شهري

ازسال 1380 به بعد تعداد خودروها در خرمآباد چندین برابر افزایش یافته، اما شهر و زیر ساختهایش در همان سالهای قبل باقی مانده و این حکایت شهری است که شاید سالهای پیش واژه ترافیک برایش غریب بود
کد خبر 506507
نظر شما