آینده کتاب در ایران و کسانی که در حوزه نشر علم سیاست گذاری می کنند

دکتر رسول جعفریان در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین درباره ضرورت توجه بیشتر به نشر دیجیتال نوشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در آغاز مطلبش آورده است:

«در کشور ما چه کسانی در حوزه نشر علم سیاست گذاری می کنند؟ به نظر می رسد عده ای پیرمرد و میان سال که قدرت درک تغییرات جدید را ندارند. آنها که روز بروز بر تعداد دانشجو و دانشگاه می افزایند اما زمینه تبادل علمی با ابزارهای جدید را فراهم نمی کنند و همچنان از روش های قدیمی حمایت کرده کتابخانه درست می کنند و کتاب چاپی در آنها می گذارند و از گسترش کتابخانه های دیجیتال حمایت نمی کنند. بدون شک مردم از آنها جلوترند و این یکی از اصلی ترین عوامل درجازدن ماست.
خبری که این روزها انتشار یافت باید در کنار دهها بلکه صدها نشان دیگر ما را متوجه یک واقعیت بکند. خبر این است: روزنامه «ایندیپندنت» انتشار نسخه چاپی خود را متوقف کرد...اِوگنی لبدوف... در نامه‌ای خطاب به کارمندان این روزنامه اعلام کرد: «صنعت مطبوعات در حال تغییر است و این تغییر توسط خوانندگان آغاز شده است. آن‌ها به ما نشان می‌دهند که آینده مطبوعات در دیجیتالی شدن آن‌هاست.»

این عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در ادامه نوشته است:

«نویسنده این سطور که خود سالها کتابدار بوده و هست، آثاری کم اعتنا در حوزه کاری خود نوشته و هم اکنون نیز در عرصه کتاب به شکل های مختلف فعالیت دارد، بارها گفته است که سیاست های اصلی ما در حوزه نشر باید به سمت نشر دیجیتالی رفته و به تدریج با کتاب خدا حافظی کنیم. در این زمینه باید سیاست ها تغییر جدی کند. تغییر سیاست در این حوزه به این نیست که در کنار داد و هوار بیهوده برای کتاب آن هم تنها برای توجیه کم فرهنگی در جامعه و مشکلات ناشی از آن، تنها و تنها اشاره ای هم به حمایت از کارهای دیجیتالی داشته باشیم. باید از کتاب چاپی و تاسیس چاپخانه و درست کردن شهر چاپ و نشر که نشانه عقب ماندگی است، به سمت نشر دیجیتال تغییر مسیر دهیم.»

برای خواندن متن کامل این مطلب، اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 509663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =