۰ نفر
۷ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۸

چین بر حجم حضور خود در مرز با تایوان افزوده است

مباحثه دیپلماتیک میان ایالات متحده و چین همچنان ادامه دارد. گرو و گروکشی در روابط پکن - واشنگتن داستان امروز و دیروز نیست. سالهاست که واشنگتن در راستای کاهش تاثیر چین در منطقه دست به حرکت‌های آکروباتیک می‌زند. همراهی با تایوان و عقد قرار داد نظامی شش میلیارد دلاری با این کشور چیزی نیست که چینی‌ها بتوانند به راحتی از کنار آن بگذرند . یارکشی در مناطق مختلف از جمله استراتژی‌های ایالات متحده است که هم روس‌ها را خشمگین کرده و هم کاسه صبر چینی‌ها را لبریز. در اروپای شرقی و کشورهایی که زمانی در گرو نام اتحاد جماهیر شوروی سابق ساکنان آن هموطن به شمار می‌رفتند، حضور واشنگتن دردسرهای بسیاری برای روسیه فراهم کرده است . همراه کردن دولت های گرجستان و اوکراین و البته استراتژی استقرار سامانه دفاع موشکی در لهستان و جمهوری چک گویای تلاش‌های واشنگتن برای کاهش قدرت منطقه ای روسیه است . در منطقه آسیای شرقی نیز چین تبدیل به خاری در چشمان امریکایی‌ها شده است. اتحاد استراتژیک ایالات متحده با کره‌جنوبی و ژاپن نیز به نوعی هدایت شده که در نهایت از حجم نفوذ چین بر مسائل منطقه‌ای کاسته شود .


این بار اما پای پرونده هسته ای ایران نیز در میان است . چینی‌ها همچنان سرسختانه مخالف هرگونه تشدید تحریم ها علیه ایران هستند و بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که واشنگتن برای تلافی این عدم همراهی پکن با خود ، دستان اتحاد به سوی تایوان را درازتر کرده است . به گزارش آسوشییتدپرس، رابرت ویلیارد فرمانده نیروهای آمریکایی در کمیته سنا ایالات متحده در تازه‌ترین اظهار نظر خود اعلام کرد که چین موشکهای دور برد خود در نزدیکی تایوان را افزایش داده است . دم دست‌ترین تحلیل‌ها از اعلام این خبر این است که ایالات متحده افکار عمومی را برای واگذاری جنگنده‌های جدید اف شانزده خود به تایوان مهیا می‌کند .

رابرت ویلیارد در این خصوص می‌گوید : چین شمار موشکهای ضد هوایی خود را در سواحل تنگه تایوان افزایش داده است. ارتش چین همچنان در حال پیگیری هدف افزایش توان دفاعی خود به منظوربرهم زدن تعادل نظامی دو سوی تنگه تایوان به نفع خود است.پکن همچنان متعهد به انضمام تایوان است و گزینه استفاده از زور را برای رسیدن به این هدف رد نکرده است.بسته شش میلیارد و چهارصد میلیون دلاری فروش تسلیحات امریکا به تایوان که ماه ژانویه اعلام شد توان دفاعی جزیره تایوان را افزایش خواهد داد با این حال اعلام خبر فروش تسلیحات امریکایی به تایوان موجب عصبانیت چین شده است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 51083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =