طرح ۵۶ میلیون دلاری سازمان جهانی بهداشت برای مقابله با زیکا/کابوس این ویروس به پایان می‌رسد؟

گسترش سریع ویروس زیکا باعث نگرانی همه کشورهای جهان شده است اما به گزارش همشهری آنلاین،سازمان جهانی بهداشت طرح خود برای مواجهه با شیوع این ویروس با اعتبار ۵۶ میلیون دلار را اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه شیوع بی‌سابقه این ویروس که برای نخستین بار در سال ۱۹۴۷ در اوگاندا شناسایی شد به یک نگرانی جهانی بدل شده است، چرا که گمان قوی می‌رود این ویروس با دو اختلالات عصب‌شناختی وخیم، میکروسفالی و نشانگان گی‌یان-باری ارتباط داشته باشد.

سازمان جهانی بهداشت گفت به ۲۵ میلیون دلار نیاز دارد تا هزینه این طرح را تأمین کند و ۳۱ میلیون دلار دیگر نیز برای حمایت از کار شرکای کلیدی‌اش موردنیاز است.

به گفته این سازمان، سایر اولویت‌ها کنترل جمعیت گونه‌های ‍پشه است که ویروس زیکا را منتقل می‌کند، و همچنین «اطلاع‌رسانی درباره خطرات، اقدامات هدایتی و حفاظتی، فراهم آوردن مراقبت پزشکی از افراد مبتلا و پژوهش‌های تسریع شده و تولید واکسن است.

شیوع اخیر ویروس زیکا عمدتاً قاره آمریکا را دچار خود کرده و تابه‌حال برزیل بیشترین شمار موارد عفونت را گزارش کرده است.

درحالی‌که ابتلا به ویروس زیکا به‌طورمعمول علائم خفیف و شبیه آنفلوانزا ایجاد می‌کند، نگرانی جهانی درباره رابطه احتمالی این ویروس با بروز میکروسفالی- یک نقصان جنینی بسیار وخیم- و نشانگان گی‌یان-باری که می‌تواند به آسیب عصبی و فلج عضلات و حتی مرگ بینجامد.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید هزینه عملیات ابتدایی‌اش را از «بودجه اضطراری برای رویدادهای ‍پیش‌بینی‌نشده‌اش» تأمین خواهد کرد.

این سازمان در اول فوریه افزایش ناگهانی موارد میکروسفالی و نشانگان گی‌یان-باری و احتمال ارتباطشان با ویروس زیکا را به عنوان وضعیت اضطراری بهداشت عمومی اعلام کرده بود.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 511433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =