در روز های اخر سال بانک ها به توافقی رسیدند و نرخ سود بانکی را کاهش دادند. قبل و بعد از تصویب این موضوع اقتصاددان‌ها و فعالین اقتصادی دراین‌باره اظهار نظرهایی کردند.

در واپسین روزهای سال جاری اتفاق تاز‌ه‌ای در بانک‌ها رخ داد. کاهش نرخ سود بانکی متناسب با کاهش تورم مدتها از سوی فعالان اقتصادی پیشنهاد شده و روی میز شورای پول و اعتبار قرار داشت.  با تاکید ریاست جمهوری در آخرین روزهای بهمن ماه سال ۱۳۹۴ با اعلام توافق بانک ها روی کاهش ۲ درصدی سود سپرده ها این موضوع در آخرین جلسه شورای پول و اعتبار مورد تصویب قرار گرفت . (اینجا)

بانک‌ها برای کاهش سود بانکی توافق کردند سود سپرده سالانه از ۲۰ درصد به ۱۸ درصد و سود روزشمار به کمتر از ۱۰ درصد کاهش پیدا کند. (اینجا)

در این خصوص بانک مرکزی نیز طی اطلاعیه‌ای از کاهش نرخ سود استقبال نموده و بر رعایت آن توسط کلیه نهادهای تحت نظارت خود تاکید کرد.(اینجا)

شورای پول و اعتبار نیز با تقدیر از اقدام ها و سیاست های اتخاذ شده توسط بانک مرکزی در ماه های اخیر در زمینه هدایت بازار پول و نرخ های سود بانکی با استفاده از ابزارهای غیرمستقیم، کاهش نرخ سود تسهیلات را تصویب کرد.(اینجا)

در این رابطه پدارم سلطانی،نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره تاثیر کاهش نرخ سود بانکی و تک نرخی کردن ارز بر اقتصاد سال آینده گفت :«کاهش نرخ سود بانکی اگر در یک فضای رقابتی صورت  بگیرد و نه به صورت دستوری هزینه تولید را پایین می آورد و توجیه اقتصادی برای سرمایه گذاری و توسعه فعالیت را افزایش می دهد. » (اینجا)

بر همین اساس علی دینی‌ترکمانی نیز پیش از این با اشاره به تجدیدنظر در خصوص نرخ سود بانکی در دوران پساتحریم، گفته بود: «از نظر تئوریک با توجه به این‌که نرخ تورم از حدود 40 درصد در سال 1392 به 15 درصد طبق گفته دولت کاهش پیدا کرده، به تبع نرخ اسمی سود بانکی نیز باید کاهش یابد. این دلیل تئوریک و نظری موجهی است که برای کاهش نرخ اسمی سود بانکی وجود دارد.» (اینجا)

پیش از تصویب این کاهش در شورای پول و اعتبار، رییس کل اسبق بانک مرکزی در سومین سمینار چشم انداز اقتصاد ایران در سال 95 که توسط موسسه مطالعاتی بامداد برگزار شد،با برشمردن 4 علت برای عدم کاهش نرخ سود همزمان با کاهش تورم اولین دلیل را چنین مطرح کرده بود: دلیل اول این است که  پول به اندازه کافی وجود ندارد و چون بانکها با تنگنای مالی مواجه هستند در نتیجه نمی توانند تسهیلات بپردازند چون منابع سپرده گذاران از بین می رود.زیرا وقتی عرضه پول وجود داشته باشد قیمت آن کم می شود. (اینجا)

سیده فاطمه مقیمی رئیس کمیسیون اخلاق کسب و کار اتاق بازرگانی درباره کاهش نرخ سود بانکی نیز گفت:« در شرایطی که اقتصاد ناسالم است نرخ سود بانکی هم نرخ بالایی است برای یک دارنده سرمایه طبیعتا قابلیت غیر ریسک کردن تداعی می شود و به یک سود مستمر دائمی دریافتی از موسسات مالی و اعتباری قناعت می کند و در نتیجه وارد حوزه ریسک در تجارت نمی شود. » (اینجا)

مسعود دانشمند نیز درباره تاثیرات کاهش نرخ بهره بر بازار و اقتصاد کشور اظهار نظر کرد و گفت: «نرخ بهره تابع بازار است. هیچ دستوری از بانک مرکزی نمی تواند نرخ بهره را کاهش دهد، بنابراین زمانی که بانک مرکزی دستور دهد که نرخ بهره را کاهش دهید، سرمایه ها از بانک ها خارج می شوند و به بازار غیررسمی می روند و اگر سرمایه ها وارد بانک ها غیررسمی شوند، سپرده های بانک ها کاهش پیدا می کند.» (اینجا)

 

22439

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 511444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دکتر یوسف A1 ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
    1 25
    کاهش نرخ سود بانکی نقدینگی را به سوی کار آفرینی و تولید داخلی سوق می دهد مبارک است
    • مجید RO ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
      15 1
      خیلیا سرمایه خرد دارن مثلا خود من کل پس اندازم تو34سالگی 65میلیونه که میخواستم سود بانکم روش بیاد چنسال دیگه خونه بخرم سالیان بعدشم ازدواج کنمالان من با این65میلیون چجوری کار آفرینی کنم،یه کارمند پیمانی هستم،کارمو ول کنم برم چه شغلی ایجاد کنم؟جولوم چنتا راه هست اول ببرمش تو بورس که با توجه به اینکه بورس ما اکثرا اوراق ثانویه هست یعنی بین سهامدارا پول جابجا میشه چندان نقشی تو تولید نداره،دوم ببرم تو بازار ارز ،سوم تو بانک بزارم یه عده گردن کلفت وام کلان با سود کم بگیرن پس هم ندن،میشه راهنمایی کنی کودوم راه به کارآفرینی ختم میشه،علاوه بر اینکه ضرر نکنم؟این پولو با جون کندن بدست آوردم
  • بی نام IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
    0 12
    کاهش نرخ سود بسیار کاردرستی است به شرط آن که بقیه ی دستگاههای نظام هم کارشان رادرست انجام دهند به عنوان مثال افرادی هستند که در کار تولید مثل پرورش گوسفند وگوساله یا دامهایشان به سرقت رفته معمولا هم مسلحانه ویا فروخته ان چکهای بر گشتی کلاه برداران در دستشان مانده است ووو
  • محمد IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
    13 0
    نمیدونم چرا تمام طرح ها به ضرر مردم و عموم جامعه تموم میشه...
  • بی نام A1 ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
    7 0
    حالا که نرخ بهره وام بانکی پایین اومد،بسم الله تولید کنندگان عزیز،قیمت ها رو بیارید پایین.دولت عزیز خیلی دوست داری ب تولید کننده ها کمک کنی؟ قیمت دلار رو‌بیار پایین.چون دلار گران یعنی مواد اولیه گران،یعنی تجیهزات گران،یعنی قیمت تمام شده بالاتر،یعنی کارگرت و کارمندت حقوقشان کفاف زندگیشان را نمی دهد پس ناراضی هستند و بهره وری اشان پایین می آید،یعنی مصرف کننده قدرت خرید ندارد که محصول تولیدی را بخرد. ما که ورشکسته شدیم بعد از بیست سال ،با این گرونی دلار و آب و برق و گاز.شما که دم از تولید می زنید ،بسم الله.
  • قاسم IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    6 0
    اینکه بانک ها توافق کردند نرخ سود بانکی را کاهش دهندجمله مضحکی است چون مدیران بانکها استقلال رای ندارند وهمه آنها منصوبین و آویزان جریان تصمیم گیر هستند در این جور تصمیم گیری ها فقط کافیست نفر اول اظهار نظر نمایدبقیه نه تنها مخالفتی نمی کنند بلکه تعریف و تمجید نیز می نمایند. باتوجه به کمبود شدید منابع و نقدینگی بانک ها ، کاهش سود بانک یعنی خروج منابع از بانک ها ، کاهش تسهیلات پرداختی به کار آفرین ها و صنایع تولیدی و... در نهایت تعطیلی و ورشکستگی آنها . و از طرف دیگر ورود این منابع به بازار های کاذب،قاچاق و...
  • بی نام A1 ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    2 0
    اين استدلالهاى اقايان به درد كشورهاى پيشرفته ميخوره نه كشور ما. تورم مگر فقط اب و نُون هست كه اقايان ميگويند؟ آموزش و پرورش و بهداشت و عمل جراحي مگر مجاني اند؟ تازه چه كيفيت بدى دارند. يك عمل جراحي بايد همه زندكيتو بدى. اقتصاد غير شفاف دزدى اختلاس رانت..و با اين كاهش سودها گويا عمدا ميخواهند مردم بازهم بدبخت تَر بشوند. اگه بانكها با پول مردم نتونستند كار كنند مردم با بنچاه و صد و دويست ميليون ميتونند؟
  • سید RO ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    3 0
    دولت همیشه خلاف جهت آب شنا میکنه ،اگر اقتصاد مملکت درست بشه و صنعت ترقی کنه ،پولهای مردم خود به خود از بانکها بیرون میا د، وگرنه در حالت فعلی که اگر سود ده درصد هم بشه ، باز میصرفه که توی بانک بمونه ،،در عین حال اگه از بانک بیرون هم بیاد تو بخش تولید که جایگاه امنی نداره دوباره به یه جای دیگه و در یه بخش دیگه باعث تورم میشه ،،به جای اینکه کارهای زیر بنایی مملکت رو درست کنن همیشه به فکر چندر غاز پول مردم بدبختن و میخان از این طریق جبران کم کاری و بی فکری خودشونو بکنن ،،احسننننننننت