۰ نفر
۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۲

دنیای اقتصاد نوشت: آمار منتشر شده در سامانه اطلاعات بازار املاک ایران نشان می‌دهد: به دنبال رشد 30 درصدی معاملات خرید و فروش مسکن طی یک ماه دی در شهر تهران و نواخته شدن زنگ ورود به فاز «پیش رونق» بازار با نوعی سردرگمی مواجه شده است.

به نظر می‌رسد با اعلام از سرگیری تدریجی معاملات در بازار مسکن برخی بسازوبفروش‌ها وسوسه شدند و با هدف کسب سود بیشتر تیری در تاریکی رها کردند و نرخ پیشنهادی ملک خود را افزایش دادند. در مقابل نیز برخی متقاضیان خرید مسکن متاثر از جو روانی ایجاد شده از سوی فروشنده‌ها اقدام به خرید آپارتمان با نرخ‌هایی متفاوت از میانگین قیمتی منطقه کرده‌اند. به عنوان مثال هفته گذشته آپارتمانی نوساز در محدوده پیروزی مترمربعی 5 میلیون تومان پیشنهاد شده است؛ این درحالی است که متوسط قیمت خرید و فروش آپارتمان نوساز در این محدوده بین 3 میلیون و 500 هزار تا 3 میلیون و 700 هزار تومان در هر مترمربع است. همچنین در محدوده گیشا آپارتمانی نوساز با 107 متر زیربنا، مترمربعی 9 میلیون و 250 هزار تومان پیشنهاد شده است اما به گفته مشاوران املاک این منطقه میانگین قیمت خرید و فروش مترمربعی بین 6 میلیون و 700 هزار تا 7 میلیون تومان است.

با این وجود کارشناسان بازار مسکن با رد فرضیه رشد قیمت‌ها در بازار معاملات مسکن می‌گویند: صرف‌نظر از چشم‌انداز اقتصادی که فرضیه رشد قیمت‌ها را حداقل تا نیمه سال آینده رد می‌کند، بازار مسکن به‌دلیل افزایش عرضه در سال آینده کشش رشد قیمت‌ها را نخواهد داشت. این تحلیل با اظهار نظر رسمی دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نیز هم مسیر است. آخرین تحلیلی که از سوی دفتر اقتصاد مسکن، استخراج و تجزیه و تحلیل شده است، مشخص می‌کند: بازار فعلی نسبت به نیمه اول امسال، از فاز رکود فاصله گرفته اما هنوز وارد فاز رونق نشده است بلکه، شرایط کنونی حالت «پیش‌رونق» دارد. انتظار می‌رود این پیش‌رونق در سال آینده به رونق بدل شود. وضعیت قیمت مسکن نیز به‌خاطر عرضه مازاد و رسوب نوسازهای فروش نرفته از ماه‌های قبل، فعلا کشش افزایش ندارد به‌طوری‌که در کوتاه‌مدت، روند ماه‌های قبل را طی خواهد کرد و در میان‌مدت چنانچه حجم معاملات شیب بیشتری بگیرد، حداکثر به اندازه تورم، تغییر می‌کند که در این صورت میزان رشد قیمت واقعی، مثبت نخواهد بود. از این‌رو کارشناسان بازار مسکن به خریداران توصیه می‌کنند صرف‌نظر از جو روانی که ممکن است برخی بسازوبفروش‌ها ایجاد کنند با آگاهی از میانگین قیمتی ملک در محدوده مورد نظر اقدام به خرید کنند و نگران افزایش قیمت‌ها نباشند.

22535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 514154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۸
    20 14
    رکود بخش مسکن سه ساله شده و هرچه جلوتر می‌رویم عمیق‌تر می‌شود. علت این مساله نیز بخشی مربوط به گذشته و بخش دیگر به زمان حال برمی‌گردد. در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 شاهد رشد سرسام‌آور قیمت مسکن بودیم که باعث شد افراد نیازمند مسکن به دلیل عدم توانایی خرید، از بازار خارج شوند.
    • م.خ A1 ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۸
      3 5
      من زمانی کار می کردم و حقوق ناچیزی داشتم، الان با این بیکاری از کجا پول بیارم حتی بخوام اجاره کنم؟ چاره ای نیست غیر این که بابام خونه شو بفروشه، خونه کوچیک تر برای خودش بخره تا من با بقیه پول یه آلونکی لااقل رهن کامل اجاره کنم. این البته در مورد متولدین دهه ۶۰ با جمعیت زیادشون که دیگه الان اکثرا حتی خونه دارند نیازی به اجاره کردن خونه ندارند. متولدین دهه ۷۰ هم که اکثرا باباهاشون براشون خونه ساخته اند. هر روز هم که یه پیرمرد پیرزنی از دنیا میره، حداقل یه خونه خالی به تعداد خونه های خالی اضافه میشه. خونه دیگه برای کی می سازند؟ حالا که متوسط هر خانواده بیشتر از یه خونه داره؟
  • بدون نام ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۸
    13 13
    بنظرتون پاي بسازبفروشها يك خانه چند در مياد كه بسازنش،اصلا تابحال خونه ساختين بدونيد چه بدبختيهايي داره،يه هفت خان رستم داره بنام شهرداري كه تا ميخاي يه تكوني بخودت بدي ميبيني يه فيش داده دستت بايد كلي پول بديد بهشون،اره اينجوريه كه يدفعه ميبيني قيمت مسكن بالا ميره عوامل ساختنشو ارزون كنيد تا ارزون بشه
  • اوستا A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۸
    12 7
    نمی دانم چه اصراری دارید این بازار را تحریک کنید مکر یادتان رفته به یکباره مسکن رشد 100 درصدی داشته استباط می شود فقط نگران حقوق سازنده ها باشید
  • امیراسد A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۸
    10 9
    ما هم بخدا بارها عرض کرده ایم که بارزترین علت رکود در همه بازارها، بخصوص مسکن، آز و طمع بساز بفروشها ، دلالان و دارندگان ملک و مسکن است. در حالی که همه می دانند که آنها برای کالایی که در اختیار دارند، طلب بیش از 5060 درصد سود و در بعضی موارد مثل آپارتمان های مرکزو بالای شهر تهران بیشتر از صد درصد سود می خواهند اما با مظلوم نمایی تمام و کاملا خلاف واقع ،می فرمایند که زیر این قیمت برایشان ضرر است..... در حالی که هزینه ساخت شامل همه چیزمصالح، هزینه های شهرداری و..... حداکثر 25 درصد قیمت را تشکیل میدهد و در خصوص سرشکن قیمت ملک کلنگی، الآن 6 یا 7 سال است که تقریبا همه ساخت و سازها مشارکتی است و کسی پولی با این مبالغ وحشتناک برای خرید ملک نداده است، نه مالک و نه بساز و بفروش.
  • آشور IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۸
    13 8
    دلال ها باید بدانند با این روند کاهشی قیمت ها دیگر جایی برای این حقه بازی ها نیست و باید با مقداری از این پول های باد آورده ای که طی این چند سال بدست می آوردند صرف نظر کنند
  • محسن EU ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۸
    12 12
    کاهش 35 تا 40 درصدی قیمت املاک در سال 95 . وجود میلیونها خانه وآپارتمان خالی در سطح کشور . خارج شدن سوداگران و سفته بازان از بازار مسکن . بازگشت قیمت املاک به واقعیت . خالی شدن حباب قیمت مسکن . همه و همه حکایت از تعدیل قیمت املاک دارد . سال 95 را سال عزای مافیای املاک نیز نامیده اند .
  • محمد IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۸
    10 9
    ؛آقاي مهدي به نظر شما آيا در كشورهايي مثل آمريكا وانگليس به يكباره وخيلي نامعقول قيمت مسكن 100 درصد افزايش مي يابد؟؟ اين جا هرج ومرجي شده وكساني مانند شما با اين ادعاهاي واهي سبب گرانتر شدن روز به روز اين كالاي مورد نياز مردم شده اند...
  • بی نام IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۸
    10 2
    این قیمتهای متوسط ملاک مناسبی نیست،چون هر خانه باتوجه به نوع مصالح و مرغوبیت ساخت می تواند قیمتی فراتر از قیمت منطقه داشته باشد.
  • بی نام IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۸
    13 8
    چطور همه چیز در کشور درحال گران شدن است و شما فکر میکنید ملک ارزان میشود؟