۰ نفر
۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴
کار قالیشویی‌ها این روزها پررونق است

روزنامه همشهری زنجان نوشت : گذشت روزهایی که یک خانواده دور هم جمع می‌شدند و فرش، موکت و گلیم را می‌شستند تا آتا(پدر) و آنا(مادر) تنهایی دست به سیاه و سفید نزنند. بعد هم که کار خانه پدری تمام شد تقسیم کار می‌کردند که چه روزی برای پاک کردن خانه یکدیگر بروند.

روزهایی که با تمام سختی‌هایش لذت داشت و خوش می‌گذشت. اما حالا دیگر خبری از آن دورهمی‌ها نیست. این روزها خانه‌ها آپارتمانی شده و همه چیز مدرن. دیگر حیاطی برای پهن کردن بساط شست‌وشو وجود ندارد و کسانی که هم اندک حیاطی دارند حال و حوصله چنین کارهایی را ندارند. شرکت‌های خدماتی و قالیشویی‌ها پیش افتاده اند و وارد میدان عمل شده اند تا کمک بزرگی برای خانواده‌ها در ایام خانه تکانی باشند. این روزها مردم به دنبال شرکتی می‌گردند که قابل اطمینان باشد، چون معمولا زمانی که حجم کار این شرکت‌های خدماتی در ایام عید بالامی رود از کیفیت کارشان کاسته می‌شود. بالا رفتن قیمت‌ها و کیفیت نامطلوب ارائه خدمات دو عاملی است که همیشه در این ایام مردم با آن مواجه هستند. رئیس اتحادیه خشکشویان استان با بیان این‌که 7 قالیشویی در استان فعال است، اظهار می‌کند: حجم بالای این افراد از 6 ماه دوم سال آغاز می‌شود و در ماه‌های پایانی سال منتهی به ایام عید نوروز حجم کار و تعداد کارگران چندین برابر می‌شود. «سید کمال حسینی» ادامه می‌دهد: بالارفتن حجم کار دلیلی بر کاهش کیفیت خدمات دهی نیست. هم‌اکنون نیز طبق نظارت‌هایی که از این طیف شده است کیفیت قابل قبولی را از آنها شاهد هستیم.

هزینه‌ قالیشویی
این مسئول با اشاره به هزینه‌هایی که این‌روزها از مشتریان در قالیشویی‌ اخذ می‌شود، بیان می‌کند: فرش ماشینی 12 متری 31 هزار و 500 تومان شسته می‌شود و آماده تحویل به مشتری است و برای حمل آن از خانه به قالیشویی و سپس بابت تحویل به منزل نیز 5500 تومان اخذ می‌شود که در مجموع 37 هزار تومان برای مشتری هزینه خواهد داشت. فرش 12 متری دست‌بافت نیز 38 هزار تومان به همراه هزینه حمل و نقل برای مشتری آب می‌خورد. هزینه فرش‌های 6 متری نصف قیمت فرش در دو شاخه ماشینی و دستی محاسبه می‌شوند. هر متر موکت 1100 تومان شست و شو می‌شود.
حسینی با بیان این‌که قالیشویی‌ها اجازه فعالیت در داخل شهر را ندارند و باید 3 تا 4 کیلومتر از شهر فاصله داشته باشند، اظهار می‌کند: اگر کسی هم‌اکنون اقدام به راه‌اندازی یک قالیشویی کند باید 500 میلیون تومان سرمایه اولیه برای تامین مکان و ماشین‌آلات صرف کند و اگر مکان داشته باشد حدود 250 میلیون تومان.
رئیس اتحادیه خشکشویان زنجان با اشاره به این‌که با توجه به گسترش آپارتمان‌نشینی استقبال مردم از قالیشویی‌ها بیشتر شده است، می‌افزاید: در ایام معمول سال 2 روزه فرش به صاحبخانه تحویل داده می‌شود، چرا که با وجود دستگاه‌های خشک‌کن 3 تا 3/5 تخته فرش آماده پهن شدن در خانه است. اما این روزها که سر قالیشویی‌ها شلوغ است و تراکم کاری بالایی دارند تقریبا یک هفته‌ای زمان می‌برد تا فرش به فرد تحویل داده ‌شود. وی با اشاره به مشکلاتی که حین شست و‌شو در منزل امکان دارد برای فرش به وجود آید و به آن آسیب وارد کند، می‌گوید: شستن فرش در منزل کار دشواری است و امکان آسیب دیدن آن به ویژه فرش‌های دست بافت وجود دارد. اما امکان آسیب دیدن فرش در قالیشویی حین شست و شو تقریبا به صفر می‌رسد، چرا که در شرایط کاملا استانداردی انجام می‌شود. مگر این‌که فرش قبلا دچار پارگی ، پوسیدگی باشد یا اسیدی بر روی آن ریخته شده باشد. از همه 7 واحد فعال 2 واحد مجهز به دستگاه‌های اتوماتیک هستند. برای شست و شوی یک فرش در عرض 20 دقیقه با ابزار آلات موجود در قالیشویی‌ها 3 نفر کارگر کار می‌کنند.

مشکلات
حسینی با اشاره به مشکلاتی که قالیشویان این‌روزها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، اظهار می‌کند: گاهی در دیوارها دیده می‌شود که برخی از افراد بدون دریافت مجوز اقدام به تبلیغات می‌کنند و از مردم سفارش‌ کار می‌گیرند که این موضوع باعث می‌شود تا قالیشویی‌هایی که مجوز دارند از این سفارش‌گیری محروم باشند. در نتیجه از مردم خواستاریم تا با شماره‌گیری تلفن 33361555 که 24 ساعته به صورت گویا فعال است در مورد مجوزدار بودن قالیشویی پرس و جو کنند.

قالیشویان بیشترین مراجعه کنندگان را دارند
رئیس اتحادیه خشکشویان زنجان مبل شویی‌ها، کارواش‌ها و خشکشویی‌ها را نیز جزئی از رسته این اتحادیه بر می‌شمارد و اضافه می‌کند: کارواشی‌ها 24 واحدند که 4 واحد خارج از استان و 20 واحد داخل استان فعال هستند. مبل‌شویی‌های فعال در استان 7 واحد مجوز دار هستند که این‌روزها سرشان شلوغ است. خشکشویی‌ها نیز 75 واحد هستند که به صورت نسبتا مناسبی در شهر فعالیت می‌کنند تا شهروندان ساکن در شهرک‌ها با طی کردن مسافت زیادی به خشکشویی مراجعه نکنند. 17 مجوز نیز در دست اقدام است. 2 واحد قالیشویی نیز قرار است به شهر افزوده شود.

شرکت‌های خدماتی
در ادامه به سراغ رئیس اتحادیه لوازم آرایشی و بهداشتی که شرکت‌های خدماتی نیز یکی از رسته‌های آنها به حساب می‌آید می‌رویم. وی با بیان این‌که 15 شرکت خدماتی در زنجان فعالیت می‌کنند، می‌افزاید: امسال هیچ‌گونه مجوز دادن و یا ابطالی رخ نداده است.
«یدالله منصوری» از مشکلات شرکت‌های خدماتی این چنین می‌گوید: در روند کار این شرکت گاهی دیده می‌شود که افراد به صورت مجزا با صاحب‌خانه‌ها کار می‌کنند. در نتیجه شرکت نمی‌تواند همه کارهای خود را در قالب منسجمی پیش ببرد، بلکه افراد به صورت تک بعدی جلو می‌روند.
وی با اشاره به این‌که مردم هر گونه مشکل خود را با شرکت‌های مجوزدار خدماتی می‌توانند با شماره 33332781 مطرح کنند، توضیح می‌دهد: افرادی که در این شرکت‌ها کار می‌کنند بیمه‌ نیستند، چرا که بیشتر این افراد پس از مدتی کار با این شرکت تسویه حساب می‌کنند. خودشان با صاحبخانه‌ها توافقاتی انجام می‌دهند تا مدت زیادی را در آنجا کار کنند.

هزینه شرکت‌های خدماتی
رئیس اتحادیه لوازم آرایشی و بهداشتی با بیان این‌که این افراد به ازای کار خود هر ساعت 8 هزار تومان دریافت می‌کنند، اظهار می‌کنند: در صورتی که کار آنها 24 ساعته باشد در هر ماه 900 تا یک میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند و نصفه روز نیز مبلغی بین 540 تا 500 هزار تومان در ماه است. 10 درصد از درآمد افراد به شرکت داده می‌شود. وی با اشاره به این‌که افراد بعد از گذراندن مراحل اداری و نداشتن سابقه کیفری می‌توانند وارد کار در شرکت‌های خدماتی شوند، اضافه می‌کند: در صورتی که این مردم از افرادی به جز نیروهای شرکت‌های خدماتی برای کارهای خود استفاده کنند اتحادیه در قبال هر اتفاقی مسئولیتی بر عهده نخواهد گرفت.

حجم کارهایمان کمتر شده است
یکی از افرادی که 3 تا 4 سال در یکی از شرکت‌های خدماتی کار می‌کند به همشهری می‌گوید: سال گذشته ساعتی 7 هزار تومان دستمزد می‌گرفتم و امسال 8 هزارتومان. بخشی از آن را به شرکت می‌دهم. وی از مشکلات خود می‌گوید: اوایل که وارد شرکت شدم میزان کار خیلی راضی کننده بود اما حالا حجم کارها کمتر شده است. به خاطر این‌که بعضی از افرادی که با شرکت همکاری می‌کنند پس از مدتی خودشان به صورت مجزا کار می‌کنند تا درصدی به شرکت ندهند. این موضوع باعث می‌شود که به مرور زمان میزان کارهای شرکت کاهش پیدا کند. او هم‌اکنون صاحب 3 فرزند و مستاجر است، اضافه می‌کند: در طول هر ماه اگر وضعیت کارمان خوب باشد 500 تا 600 هزار تومان درآمد دارم اما این مقدار کفاف خانواده ‌را نمی‌دهد. به همین دلیل مسافرکشی هم می‌کنم تا شاید بتوانم حقوق ماهیانه‌ام را به یک میلیون تومان برسانم که این مقدار هم باز برای رفع نیازهایمان کافی نیست. وی با اشاره به این‌که در روزهای پر کار سال روزی 8 ساعت و در ایام خلوت سال 5 ساعت کار می‌کنم، بیان می‌کند: خوشبختانه از برخورد مردم و پرداخت دستمزدم راضی هستم، چون آنها همیشه با لطف و مهربانی با ما رفتار می‌کنند و کمتر مواردی پیش می‌آید که دستمزدمان را ندهند و یا دچار مشکلی شویم. او که در این سال‌ها همیشه زیر نظر شرکت کار کرده است اظهار می‌کند: از آنجا که اگر به صورت فردی برای این کار اقدام کنم مشکلات برایم پیش می‌آیند ترجیح می‌دهم با شرکت کار کنم. برای مثال اگر شئی در خانه‌ ای که کار می‌کنم گم شود یا دستمزدم را ندهند شرکت از من حمایت می‌کند اما اگر انفرادی کار کنم دستم به جایی بند نخواهد بود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 514694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =