تحقیقات نشان می‌دهد فقط درصد بسیار پایینی از جمعیت جهان می‌توانند در حالی که با تلفن همراه خود صحبت می‌کنند رانندگی کرده و هیچ تغییری در عملکرد آن ها به وجود نیاید.

تحقیقات نشان می‌دهد فقط درصد بسیار پایینی از جمعیت جهان می‌توانند در حالی که با تلفن همراه خود صحبت می‌کنند رانندگی کرده و هیچ تغییری در عملکرد آن ها به وجود نیاید.
در یک تحقیق جدید ، روانشناسان مطالعه ای را روی گروهی از داوطلبان انجام دادند تا توانایی آن‌ها را در انجام دو کار به صورت همزمان بررسی کنند.این افراد باید در حالی که با تلفن همراه خود صحبت می‌کنند با یک برنامه شبیه ساز اقدام به رانندگی کرده و در عملکرد و دقت رانندگی آن‌ها هیچ تغییری به وجود نیاید.
جیمز واتسون یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی از دانشگاه یوتا در این باره گفت : فقط 2.5 درصد از مردم می‌توانند به طور همزمان این دو کار را انجام دهند و هیچ تغییری در عملکرد و دقتشان به وجود نیاید.
او در ادامه گفت : شاید در ابتدا بسیاری تصور کنند تعداد افرادی که قادر به انجام این دو کار به صورت همزمان هستند بیش‌تر از این میزان هستند ، اما باید گفت فقط تعداد بسیار معدودی هستند که می‌توانند به درستی از عهده این وظیفه بربیایند.
شاید شما هم تصور می‌کنید که یکی از این افراد هستید اما احتمال این موضوع بسیار پایین است.در حقیقت احتمال آن برابر با آن است که شما پنج بار سکه ای را پرتاب کنید و هر بار سکه بر روی یک سمت خود فرود بیاید.یعنی شما بتوانید 5 بار پیاپی شیر یا خط بیاورید.
در این مطالعات محققان عملکرد 200 نفر را در هنگام رانندگی کردن بررسی کردند.سپس در مرحله دوم یک فعالیت دیگر مانند صحبت کردن با تلفن همراه که شامل به خاطرسپاری کلمات و محاسبات ریاضی بود به رانندگی اضافه کردند.
سپس عملکرد رانندگان در چهار مورد شامل زمان واکنش برای ترمز کردن ، اندازه گیری و رعایت فاصله‌ها ، حافظه و عملیات ریاضی مورد بررسی قرار گرفت.
همان طور که انتظار می‌رفت کارایی بسیاری از شرکت کنندگان در زمان صحبت کردن با تلفن همراه کاهش پیدا کرد.
برای مثال زمان ترمز کردن 20 درصد افزایش پیدا کرده و توانایی برای حفظ فاصله‌ها 30 درصد کاهش پیدا کرد.توانایی برای به خاطر سپاری کلمات 11 درصد و توانایی حل مسائل ریاضی نیز 3 درصد کم شد.
اگرچه افرادی که موسوم به "چندکاره" هستند هیچ تغییری در این موارد در آن‌ها دیده نشد و حتی قدرت حافظه آن‌ها نیز 3 درصد بهبود پیدا کرد.
دیوید استرایر از دانشگاه یوتا در این باره گفت : در مورد این افراد تفاوت‌های خاصی وجود دارد.شاید این افراد که تعدادشان نیز بسیار کم است دارای تفاوت‌های خاصی در مغزشان هستند و یا تفاوت‌های ژنتیکی با دیگران دارند.
لایو ساینس ، 29 مارس

کد خبر 51543

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زاپاتا IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۱
    0 0
    بله