۰ نفر
۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۰

ایران نوشت: محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری چندی پیش اعلام کرد:«هدف از تجهیز روستاها به اینترنت پرسرعت، خدمت‌رسانی در زمینه‌های مختلف آموزشی، پزشکی، رونق اقتصادی و کسب و کار و رفاه روستاییان است.

آموزش الکترونیک، سلامت الکترونیک و خرید و فروش اینترنتی محصولات تولیدی کشاورزان از جمله صنایع دست‌ساز بدون حضور واسطه ، از مزایای اینترنت است و امید می رود جوانان روستا با کمک ما و برنامه‌ریزی خود، از خدمات این پروژه بهره‌ کافی را برده و در جهت توسعه زادگاه خود گام بردارند.»
اما براستی چه تعداد از روستاهای ایران به اینترنت مجهز شده‌اند و آیا واقعاً این تکنولوژی در روستاها رونق اقتصادی و رفاه اجتماعی را به ارمغان خواهد آورد. در این راستا حسن رضوانی مسئول راهبری طرح خدمات مخابراتی روستایی از تجهیز 25 هزار روستای بالای 20 خانوار به اینترنت به «ایران» خبر داد و گفت: بزودی نیز مناقصه راه‌اندازی اینترنت در روستاهای بالای 10 خانوار برگزار می‌شود.


آموزش و درمان به کمک اینترنت روستایی
«حدود 25 هزار روستا به سیستم اینترنت تجهیز شده‌اند و در روستاهای باقیمانده نیز تجهیز کردن به اینترنت روستایی شروع شده است.»
حسن رضوانی مسئول راهبری طرح خدمات مخابراتی روستایی با بیان مطلب فوق به «ایران» می‌گوید: اینترنت بیشتر روستاها در دهه فجر از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح شد و اکنون استانی باقی نمانده است که راه‌اندازی اینترنت در آنجا را شروع نکرده باشیم. در همه استان‌ها کم و بیش اینترنت روستایی و بخش تجهیزات شبکه‌ها راه‌اندازی شده است.رضوانی با بیان اینکه مردم برای استفاده از سرویس‌های اینترنتی به تجهیزاتی مانند مودم نیاز دارند، می‌افزاید: به پیمانکار سفارش کرده ایم که ضمن آماده‌کردن تجهیزات جانبی مورد نیاز، نحوه ثبت‌نام و استفاده از سرویس‌ها را هم به مردم آموزش دهند.

همچنین قرار است روستاییان از سرویس‌های مختلف در بخش‌های کشاورزی، پزشکی ، آموزشی و... بهره‌مند شوند و در این راستا هماهنگی‌های لازم با وزارتخانه‌های مربوطه انجام شده تا بسترهای مورد نیاز استفاده از این خدمات برای روستاییان فراهم شود. حسن رضوانی مسئول راهبری طرح خدمات مخابراتی روستاییان با بیان اینکه در این پروژه قرار است روستاهای دارای جمعیت بالای 20 خانوار به اینترنت متصل شوند، می‌گوید: از آنجایی که تجهیزات در مناطق روستایی استان‌ها از سوی شرکت پیمانکار نصب شده و سرویس ارائه می‌شود، برنامه وزارت این است که بعد از اتمام اتصال روستاهای بالای 20 خانوار به اینترنت روستایی، در خصوص پوشش روستاهای بالای 10 خانوار نیز برنامه‌ریزی شود.


رضوانی می‌افزاید: برای تکمیل برنامه تجهیز روستاهای بالای 10 خانوار به اینترنت روستایی، قرار است مناقصه دیگری بین شرکت‌های متقاضی برای تجهیز این روستاها به اینترنت برگزار شود و این اتفاق در روزهای باقی مانده از سال جاری رخ خواهد داد تا برنده پروژه مشخص شده و با سپردن کار تجهیز روستاهای بالای 10 خانوار به شرکت مربوطه، بتوانیم اینترنت را در کشور به صورت یکپارچه اجرا کرده و به پایان برسانیم.


از رضوانی سؤال می‌کنم که آیا استانی وجود دارد که تمام روستاهای آن به اینترنت تجهیز شده باشد؟ وی در پاسخ به این سؤال می‌گوید: خیر، هنوز استانی وجود ندارد که تمام روستاهای آن به اینترنت روستایی وصل شده باشد ولی در برخی استان‌ها مانند خوزستان،گلستان و سیستان و بلوچستان تعداد زیادی روستا به اینترنت متصل شده‌اند و تا پایان قرارداد تا سقف 25 هزار روستا به اینترنت روستایی متصل می‌شوند.


راه‌اندازی سرویس 4G در روستاها
وقتی بحث راه‌اندازی اینترنت در روستا‌ها مطرح می‌شود بلافاصله بحث سرعت اینترنت به ذهن خطور می‌کند بخصوص که مردم در کلانشهرها و شهرستانها با وجود افزایش پهنای باند اینترنت و سرعت آن هنوز راضی نیستند، حال با این وضعیت سرعت اینترنت روستاها چگونه خواهد بود و آیا می‌توان برنامه‌های آموزشی و پزشکی از راه دور را برای روستاییان اجرا کرد؟


حسن رضوانی مسئول راهبری طرح خدمات مخابراتی روستایی با بیان اینکه پهنای باند خوبی در روستاها وجود دارد و طبق قرار دادی که با پیمانکار تجهیز روستاها به اینترنت روستایی امضا کرده ایم، شرکت مربوطه متعهد شده است که اینترنت با سرعت خوب و بالا را در روستاها برقرار کند، می‌گوید: پیمانکار موظف و ملزم است که پهنای مورد نیاز اینترنت روستاها را تأمین کند و تاکنون پهنای باند برای سرویس دهی به روستاهای بالای 20 خانوار بخوبی تأمین شده است. با بررسی که انجام شده هنوز مشکلی گزارش نشده است و سرویسی که پیمانکار در روستاها اجرا کرده است با کیفیت 4G ارائه می‌دهند.


رضوانی با بیان اینکه اکنون باید به این مسأله فکر کنیم که اینترنت ارائه شده در روستاها بدون استفاده نماند و بتوان از این تکنولوژی حداکثر بهره را در جهت درمان و آموزش روستاییان برد، می‌افزاید: در هر صورت پیمانکار باید سرویس را طبق قرارداد امضا شده به روستاها ارائه دهد و اگر پهنای باند کم باشد ملزم به تهیه آن است. البته باید گفت چون روستا‌ها جمعیت محدودی دارند کار با اینترنت راحت تر و با سرعت بالاتر انجام می‌گیرد. در کل هدف این است سرویس هایی که بخش دولتی و غیردولتی می‌خواهند به روستاها ارائه دهند دارای پهنای باند مناسب باشد.


حل مشکل رفاهی با اینترنت روستایی
به باور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ، تجهیز روستاها به اینترنت روستایی رشد و رونق اقتصادی را به همراه خواهد داشت. علی توسلی نایب رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی(نصر) تهران در این باره به «ایران» می‌گوید: وقتی اینترنت به روستاها انتقال می یابد قبل از هر چیز بیشتر مشکلات زیست محیطی و ارتباطی و رفاهی آنجا را حل می‌کند.
توسلی با بیان اینکه دولت به دنبال ضرورت مهمتری به نام رفاه در روستاهاست، می‌افزاید: روستاهایی که 10، 20 و 50 خانوار دارند، معمولاً کشاورزی انجام می‌دهند و شاید بتوان گفت که اینترنت در این زمینه هم می‌تواند تأثیر مثبتی در روستاها بخصوص در فروش محصول بگذارد.


علی توسلی نایب رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نصر تهران حل کردن مسائل رفاهی مردم روستاها را مهمتر از رونق اقتصادی دانسته و می‌گوید: در روستاهای با جمعیت بالاتر گردش چرخه اقتصادی وجود دارد و اینترنت می‌تواند بر رونق آن نیز تأثیر بیشتری بگذارد ولی بیشتر مردم روستاها از نبود پزشک رنج برده و متحمل هزینه‌های سنگینی می‌شوند که خیلی راحت می‌توان از طریق اینترنت به پزشکان دسترسی داشت و مشکلات روستا را حل کرد.


توسلی معتقد است در دراز مدت اینترنت می‌تواند در رونق اقتصادی حتی روستاهای کم جمعیت نیز تحول ایجاد کند به عنوان مثال جوانان آن روستا می‌توانند در بازار‌های اینترنتی فعالیت کرده و اثرگذار باشند ولی در هر صورت جنبه مهمتر آن حل مشکلات روستاها نظیر توسعه رفاه است.


<در فضای جامعه ما در خصوص تأثیر راه‌اندازی اینترنت در روستاها دو رویکرد متفاوت وجود دارد؛ عده‌ای معتقد هستند که اینترنت در برخی از روستاها موجب رونق اقتصادی و توسعه رفاه مردم می‌شود و در برخی دیگر از روستاها چنین اتفاقی نخواهد افتاد.>
حسین اسلامی قائم مقام مدیرعامل یک شرکت خصوصی (فناپ) با بیان مطلب فوق به «ایران» می‌گوید: رونق اقتصادی و توسعه و رفاه در روستاهایی اتفاق خواهد افتاد که فرهنگ استفاده از تکنولوژی و اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در آنجا وجود دارد. اگر مردم آن منطقه احساس کنند که می‌توانند با استفاده از اینترنت کارهای خوبی مانند کسب و کارهای اینترنتی، خرید و فروش محصولات، صنایع دستی و... انجام دهند به طور قطع موجب توسعه منطقه از نظر رفاهی و اقتصادی خواهد شد و شکاف دیجیتالی را کم خواهد کرد. اسلامی معاون توسعه کسب و کار شرکت خصوصی می‌افزاید: در بسیاری از روستاهای دنیا از طریق اینترنت کارهای بزرگ در حد جهانی انجام می‌شود مانند روستاهای مالزی و هند که رونق اقتصادی برای منطقه آنها به ارمغان آورده است.


اسلامی با بیان اینکه در بسیاری از روستاهای ما آشنایی با تکنولوژی اینترنت و کسب و کارهای اینترنتی و... وجود ندارد، می‌گوید: مردم با حوزه فناوری مأنوس نبوده و از مزایای آن مطلع نیستند از این رو از این روستاها نمی‌توان توقع داشت که در کوتاه مدت بتوانند برای رونق اقتصادی خود از اینترنت استفاده کنند از این رو باید به آنها آموزش داده و فرهنگ‌سازی شود.


محسن یوسف‌پور، مدیر واحد کسب و کار و خدمات ارزش افزوده یک شرکت خصوصی نیز به «ایران» می‌گوید: راه‌اندازی پهنای باند و اینترنت در تولید ناخالص ملی تأثیر دارد و نخستین تأثیری که در مناطق محروم و روستاها خواهد داشت نه تنها آنها را با محیط‌های شهری و دنیا آشنا کرده و ارتباطات آنها را گسترش می‌دهد بلکه بر کسب و کار آنها نیز تأثیر مثبت می‌گذارد و حداقل تأثیر آن هم این است که از خیلی از کسب و کارهای دیگر مطلع می‌شوند. یوسف‌پور بحث آموزش را نیز مهم دانسته و می‌افزاید: اینترنت بیش از پیش فرصت آموزش را به روستاییان می‌دهد و در پی آن رونق اقتصادی و افزایش کسب و کار را به‌وجود می‌آورد و مردم روستاها می‌توانند کیفیت زندگی خود را ارتقا دهند.


5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 516776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =