روزنامه تایمز نوشت دولت امریکا در سیاست این کشور در زمینه تسلیحات هسته ای بازنگری می کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر این روزنامه با بیان این مطلب افزود: باراک اوباما هفته آینده و در آستانه امضای معاهده جدید استارت با روسیه، قصد دارد در سیاست امریکا در زمینه سلاح های هسته ای بازنگری کند و ذخایر تسلیحاتی این کشور را کاهش دهد و متعهد شود که سامانه های تسلیحات هسته ای جدیدی تولید نخواهد کرد.

تایمز افزود: بعد از ارزیابی هایی که پنتاگون، وزارت انرژی، سازمان های اطلاعاتی و همچنین کاخ سفید از زرادخانه هسته ای آمریکا به عمل آوردند انتظار می رود اوباما دکترین سلاح های هسته ای اتخاذ شده توسط جرج دبلیو بوش موسوم به "موضعگیری هسته ای" را که شامل احتمال حمله هسته ای آمریکا به یک کشور غیر هسته ای بود رد کند.

 دولت اوباما تحت فشار تحلیلگران کنترل تسلیحاتی قرار دارد تا به باز تعریف شرایطی بپردازد که در آن آمریکا باید استفاده از تسلیحات هسته ای را مد نظر قراردهد و مشروع بودن در اختیار داشتن این سلاح ها را به عنوان ابزار بازدارنده بیان کند. تایمز افزود: از سال گذشته که اوباما در سخنرانی خود در پراگ، دیدگاهش را درباره جهان عاری از سلاح هسته ای بیان کرد امریکا در حال بررسی موضعگیری هسته ای خود بوده و هفته آینده پیش از اینکه اوباما برای امضای معاهده جدید کاهش تسلیحاتی موسوم به استارت با رئیس جمهور روسیه عازم پراگ شود نتایج این ارزیابی ها در گزارشی محرمانه منتشر خواهد شد. جرج بوش درصدد بود کنگره آمریکا را متقاعد کند که هزینه ساخت تسلیحات جدید موسوم به بمب های هسته ای سنگر کوب و ساخت کلاهک های هسته ای جدید را تامین کند اما در این کار موفق نشد.

اکنون انتظار می رود اوباما ساخت زرادخانه جدید هسته ای را رد کند هرچند ارتش این کشور نگران نوسازی تسلیحات هسته ای روسیه و چین است. اوباما همچنین این سیاست جرج بوش را که می توان از سلاح های هسته ای برای موارد خاص از جمله مقابله با حمله شیمیایی و یا بیولوژیکی کشوری به آمریکا استفاده کرد کنار خواهد گذاشت.

داریل کیمبال مدیر انجمن کنترل تسلیحاتی در واشنگتن گفت اگر اوباما تسلیحات هسته ای را تنها سلاح هایی برای بازدارندگی تعریف کند این امر سبب کاهش تعداد اهداف احتمالی می شود که ارتش در مواقع ضرورت باید انها راهدف قرار دهد.

این امر همچنین تعداد تسلیحات هسته ای را که امریکا معتقد است باید در اختیار داشته باشد کاهش می دهد و تعداد آنها را به زیر 1550 کلاهک هسته ای راهبردی می رساند که در معاهده استارت در هفته گذشته درباره آن توافق شد. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 51873

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =