ایسنا نوشت:دفتر کنترل داراییهای خارجی وزارت خزانه داری آمریکا به شهروندان آمریکایی اجازه می‌دهد برای فروش هواپیمایی مسافربری و قطعات یدکی با ایران مذاکره کنند.

دفتر کنترل داراییهای خارجی وزارت خزانه داری آمریکا به صدور یک مجوز عمومی اقدام کرده که به شهروندان آمریکایی اجازه می‌دهد برای فروش هواپیمایی مسافربری و قطعات یدکی با ایران مذاکره کنند.

 البته این مذاکرات به شرطی خواهد بود که با موافقت دفتر کنترل داراییهای خارجی انجام بگیرد. در همین راستا پرسش و پاسخهای جدیدی که جی 9 تا جی 12 عنوان شده اند، برای توضیح دادن مجوز عمومی افزوده شده اند.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، صدور مجوز عمومی ضروری بوده است زیرا سیاست جدید یک مجوز برای فروش هواپیما و قطعات و همچنین مجوز برای مذاکرات منتهی به فروش این محصولات را ایجاب می‌کند.

دستکم یک شرکت متقاضی دریافت چنین مجوزی شده که دفتر کنترل داراییهای خارجی را بر آن داشت تا برای صدور یک مجوز عمومی و حذف پروسه دشوار برای چنین درخواستهایی اقدام کند. با اینهمه این مجوز مذاکرات با اشخاصی را که همچنان در لیست سیاه قرار دارند ممنوع کرده است.

حدود یک ماه قبل وال استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرده بود شرکت هواپیماسازی بویینگ از دولت آمریکا برای آغاز مذاکرات تجاری با ایرلاینهای ایرانی مجوز دریافت کرده است. بویینگ که آخرین بار با مجوز دولت دستورالعملهای تعمیر و نگهداری برای شرکتهای هواپیمایی ایرانی فراهم کرد برای برقراری روابط تجاری طولانی مدت بدنبال دریافت مجوز از دولت آمریکا بود.

سخنگوی بویینگ در این باره اظهار کرده بود این شرکت بر این نکته واقف است که وضعیت در این منطقه پیچیده بوده و همواره در حال تغییر است و به دنبال کردن دستورالعمل دولت آمریکا برای انجام تجارت با ایران ادامه می‌دهد.

در پی لغو تحریمهای هسته ای شرکت اروپایی ایرباس در ژانویه با مقامات ایرانی برای فروش 127 هواپیمای جدید از هواپیماهای بدنه باریک گرفته تا هواپیماهای پهن پیکر دو طبقه توافقنامه امضا کرد. اندکی بعد شرکت ATR که جوینت ونچر میان ایرباس و فینمکانیکای ایتالیا است، اعلام کرد ایران ایر حداکثر 40 فروند هواپیمای توربوپراپ کوچک از این شرکت خریداری خواهد کرد. اما شهروندان و شرکتهای آمریکایی به دلیل اینکه آمریکا همچنان سایر تحریمهایش علیه تهران را حفظ کرده است، اجازه تجارت با ایران را نیافته اند.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 522092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۸
    36 1
    خيلي كم لطفيه وقتي مي گن اثر رفع تحريمها فقط تو كاغذه و ما در عمل چيزي نمي بينيم.
  • بی نام A1 ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۸
    10 1
    ما حد اقل به 150200 هواپیمای دیگه نیاز داریم تا صنعت هوایی کشور رو برگردونیم به جایگاه بین المللی که باید داشته باشه. البته دلواپس ها نمیفهمند اما صنعت حمل و نقل هوایی یکی از ارکان اقتصاد غیر وابسته به نفته که به صورت خودکار سبب رونق دیگر رکن اقتصاد غیر وابسته به نفت یعنی توریسم هم میشه. ایران در جایگاه بسیار ویژه ای قرار داره و قابلیت این رو داره که تبدیل به یک هاب هوایی بین المللی بشه.