ایرنا نوشت، مهرنگ دوستی رضایی مدیر مطالعات پایه منابع آبی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت : در پی بارش های بی سابقه اخیر تراز سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به زمان مشابه در سال گذشته افزایش 8 سانتی متری پیدا کرده است که در 11 سال اخیر بی سابقه بوده است.

مهرنگ دوستی رضایی گفت: در حال حاضر تراز آبی دریاچه ارومیه طبق بررسی های صورت گرفته 1270.75 متر است که هشت سانتیمتر افزایش را نسبت به تراز 1270.67 متری روز مشابه سال گذشته را نشان می دهد.
وی افزود: این میزان افزایش تراز در این زمان از سال در 11 سال گذشته بی سابقه بوده و در 20 سال گذشته نیز تنها یک بار در سال 83 رخ داده است.
مدیر مطالعات پایه منابع آبی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی تصریح کرد: با توجه به تراز موجود و بررسی های کارشناسانه انجام شده، حجم آب فعلی دریاچه ارومیه به حدود دو میلیارد و 200 میلیون متر مکعب می رسد.
رضایی گفت: با تداوم روند بارشی فعلی امیدواریم این روند افزایشی در روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد.
شایان ذکر است تراز آبی دریاچه ارومیه در ابتدای سال آبی جاری 1270.08 متر و هفت سانتیمتر کمتر از ابتدای سال آبی گذشته (93- 94) بود ولی در حدود شش ماه و نیم گذشته این تراز با بارش های مناسب و اجرای طرح های تثبیتی ستاد احیای دریاچه ارومیه جبران و بیشتر نیز شده است.
طرح های احیای دریاچه ارومیه با برنامه ریزی های دولت تدبیر و امید از ابتدای سال آبی جاری(ابتدای مهرماه) به اجرا درآمده که شامل 26 پروژه می باشد.
رهاسازی آب از سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه، اتصال رودخانه های زرینه رود و سیمینه رود و انتقال آب آن به بستر آبی دریاچه ارومیه و همچنین اجرای طرح های پوشش گیاهی از جمله این طرح ها به شمار می رود.
دریاچه ارومیه بزرگترین پهنه آبی داخلی کشور و دومین دریاچه شور جهان است که از سال 75 با مشکل کم آبی روبرو شده و این امر همچنان ادامه دارد.
آب دریاچه ارومیه تا پیش از اجرای طرح های احیایی و تثبیتی به حدود 600 میلیون متر مکعب نیز رسید که در صورت عدم اجرای طرح ها، خشکی آن صد در صد بود.
طرح احیای دریاچه ارومیه در دو مرحله تثبیت و احیا انجام می گیرد که مرحبه تثبیت آن سه سال و تا پایان سال آبی آینده برنامه ریزی شده و فرایند احیا نیز پس از آن آغاز شده و روند رسیدن تراز آبی دریاچه ارومیه به تراز اکولوژیک 1274.1 متری و حجم حدود 14 میلیارد متر مکعبی اجرایی می شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 522823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    17 0
    خدایا شکرت
  • بی نام A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    7 16
    فقط به خاطر بارندگی نیست. اب چند منطقه مثل سردشت رو با لوله منتقل کردن ارومیه. البته این مناطق خودشون هم چند سال دیگه دچار بی آبی میشن. ولی فرقش اینه که دیگه از آب ارومیه نمیشه برد اونجا چون شور شده.
    • سیامک IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
      8 1
      هنوز که نبردن کاکا...قرار است آب سردشت سال 1397 منتقل بشه تازه دستگاه تی بی ام را بردن کانال حفر بکنن..