نشست خبری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران امروز در ساختمان میراث استان تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ رجبعلی خسروآبادی در این نشست درباره تفاهم‌نامه با نظام مهندسی تهران گفت: این تفاهم‌نامه درباره این است که از معماران بازنشسته برای حوزه نظارت بر معماری شهری به عنوان معماران افتخاری شهر بهره بگیریم. این کار برای بهره‌گیری از مشاورانی است که می‌توانند برای مالکان آثار ثبتی و یا واجد ارزش مفید واقع شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران گفت: ساختمان‌های قدیمی زیادی در تهران آماده هستند تا از آنها به عنوان سفره‌خانه، نهادها، انجمن‌ها و... استفاده شود، امیدواریم این کار توسعه پیدا کند، مانند خانه شهید مدرس که اکنون به دارالقرآن تبدیل شده است.

خسروآبادی به تفاهم‌نامه با شهرداری اشاره کرد و گفت: ۲ سال پیش تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری تهران تنظیم شد تا حریم آثار ثبتی را دقیق‌تر کنیم تا برای مردم، میراث فرهنگی و شهرداری راحت‌ باشد. اکنون در تهران ۲۹۰ اثر ثبتی وجود دارد که برای ۳۰ اثر آن حریم ثبتی دقیق و مشخصی تعیین شده است. مابقی بناها یا حریمشان روند کامل را طی نکرده و یا حدودی در نظر گرفته شده است. از یک سال و نیم پیش شهرداری به این مسئله ورود پیدا کرد و مشاوران مورد تایید ما را انتخاب کردند. حریم نزدیک به ۵۰ بنای ثبتی بررسی شده است. 

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران گفت: امیدواریم سال ۹۵ شروع عملیات ضوابط حصار ناصری باشد. اگر این موضوع اتفاق بیفتد بسیاری از درگیری‌ها در این محدوده از منطقه ۱۲ حل خواهد شد. در تعامل با شهرداری بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان خرج مرمت بناها در حوزه شهرداری تهران شده است.

او گفت: عقب‌ماندگی در حوزه مرمت، حفظ و احیای میراث فرهنگی زیاد است، اگر می‌خواهیم آن را جبران کنیم با اعتبارات استانی و سازمانی نمی‌توان کاری پیش برد، زیرا گستردگی کار زیاد است. 

بافت تاریخی باید سنگفرش شود
مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در پاسخ به این سئوال که چرا این اداره با اجرای طرح سنگفرش خیابان ۳۰ تیر موافقت می‌کند، اما فشاری نمی‌آورد تا خیابان لاله‌زار که دارای بناهای تاریخی بیشتری است سنگفرش شود، گفت: پازل به پازل مسیری که شروع شده است را باید تکمیل کرد. خیابان ۱۵ خرداد، ۳۰ تیر، پامنار، میدان شاپور همه جزو بافت تاریخی هستند. یکی از این خیابان‌ها که باید سنگفرش شود نیز خیابان لاله‌زار است که درباره آن پیگیری جدی خواهیم کرد.

خسروآبادی درباره سنگفرش شدن خیابان ۳۰ تیر در ایام نوروز و فصل گردشگری، تأکید کرد: در نوروز کمترین ترددها انجام می‌شود. با شهرداری منطقه ۱۲ هماهنگی کردیم که در پایانه ضلع جنوبی موزه ملی جای پارک ۱۲ اتوبوس توریستی فراهم شود. امیدواریم که بتوانیم این کار را به صورت دائمی انجام دهیم و همیشه فضایی در پایانه برای اتوبوس‌های توریستی وجود داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران گفت: باید کل بافت تاریخی سنگفرش شود و سبک آن با سبک مناطق دیگر متفاوت باشد، با این کار نوع رفتار مردم در آن منطقه نیز تغییر خواهد کرد. حتی می‌تواند نوع کاربری آن مناطق نیز تغییر داده شود.

حق نداریم خاطره میدان‌ها را نیست و نابود کنیم

مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان تهران در ادامه با اشاره به زیرزمینی شدن و شکل و شمایل جدید میدان ولیعصر گفت: میدان ولیعصر ۲ ویژگی دارد که باید در هر طرح و پروژه ای این ۲ ویژگی لحاظ شود. یکی ترافیکی که در آنجا حاکم است اعم از وسایل حمل و نقل که نباید برای رفت و آمد مانعی ایجاد شود که ترافیک را تشدید کند، بلکه باید در حوزه سیاست تسهیل در رفت و آمد باشد. دوم اینکه خاطره آن مکان حفظ شود، ما حق نداریم خاطره میدان ها را نیست و نابود کنیم. اگر بخواهیم توسعه ای ایجاد کنیم با این ملاحظات باید اعمال شود. حالا از لحاظ فنی هم باید بررسی شود. به طور مثال وقتی وارد میدان امام حسین(ع) که می شویم آن خاطره و  شکلی که در ذهن مردم نقش بسته است، کاملا با سازه جدیدش فرق دارد. طبیعتا میدان امام حسین(َع) امروز کاملا با زمان گذشته متفاوت است.  

او گفت: اعتقاد من این است، شاید میدان ولیعصر از لحاظ تاریخی مربوط به ۳۰۰ سال قبل نباشد، اما مردم نسب به آن یک حس تاریخی و به یادماندنی دارند که این حس باید حفظ شود. 

خسروآبادی در پاسخ به این سؤال که آیا این نگاه زیباشناسانه اعمال می شود و این اظهار نظرها جایگاه قانونی دارد؟ گفت: شهرداری تهران کمیسیونی به نام کمیسیون ماده ۵ دارد. در این کمیسیون برای ارائه اظهار نظرها دستگاه های مختلفی شامل وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، سازمان محیط زیست، جهاد کشاورزی و سازمان میراث فرهنگی دعوت می شوند. این کمیسیون به این دلیل تشکیل شده که موضوع های مختلف را ارائه و بررسی کنند و به یک نقطه نظر مشترک برسند.

او تأکید کرد: طبیعتا نمی توان گفت مدیریت شهری باید برمبنای میراث فرهنگی پیش رود و یا برمبنای محیط زیست و قاعده شهرسازی باشد، بلکه همه اینها باید یک جا جمع شود و در یک طرح جامع یا طرح تفصیلی، قواعدی برای آن تعیین کنند. 

گودبرداری در کنار خانه تاریخی رهنما 

خسروآبادی با اشاره به اینکه با هرگونه تخلف در ساخت و ساز غیرقانونی و بدون مجوز برخورد خواهد شد، گفت: خانه تاریخی رهنما مربوط به دوره قاجاریه در منطقه یک تهران که به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت ملی رسیده است،‌ متأسفانه چند ماه پیش شهرداری منطقه یک تهران بدون کسب تکلیف از اداره کل میراث فرهنگی اجازه گودبرداری در کنار این خانه تاریخی را داده است. اکنون فعالیت در این زمین متوقف شده اما ما به عنوان مدعی العموم از شهرداری منطقه یک شکایت کرده‌ایم. این شکایت نیز اکنون در مرحله دادرسی قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران گفت: قرار بود کنار خانه تاریخی رهنما ساختمان بزرگی ساخته شود اما فعلا کار متوقف است تا رأی دادگاه صادر شود.

شناسنامه‌دار کردن ساختمان ها و تعیین حریم
خسروآبادی گفت: قرار است ساختمان هایی که در تهران دارای ارزش هستند، شناسنامه ‌دار شوند و علاوه بر آن حتی المقدور اگر نیاز به حریم هم هست برای آنها یک حریم حداقلی تعیین شود. بعضی از ساختمان ها نمی توانیم بگوییم ثبت شده اند اما واجد ارزشی است که نیازمند توجه و دقت است. مثلا اگر کنار آن قرار است ساخت و سازی صورت بگیرد رعایت حفظ اثر در نما و ارتفاع انجام شود. شناسنامه دار کردن ساختمان ها جز کارکردهایی است که باید حتما اعمال شود و انشالله در سال ۹۵ به سرانجام می رسد.

او گفت: اگر بتوانیم این بحث را با حصار ناصری ببندیم عملا در منطقه ۱۲ ساختمان های واجد ارزش نهایی می شوند. ساختمان های واجد ارزش ساختمان هایی هستند که از لحاظ معماری و.... دارای ویژگی خاصی هستند، اما شاید مثل کاخ گلستان و آثار تاریخی چندصد ساله نباشند. شاید فقط فرم معماری آن مورد توجه و پاسخگوی سؤالاتی باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران درباره اینکه مدیرکل امور موزه‌های کشور گفته بود باید مدیریت موزه‌های آبگینه، فرش و رضاعباسی ملی شوند ولی اکنون در اختیار استان تهران است، گفت: این موضوع بیش از ۲ سال است که مطرح شده ولی هنوز موفق به ملی کردن و برگرداندن آن‌ها نشده‌اند. ما تلاش می‌کنیم تا سعدآباد و نیاوران را زیر نظر مدیریت میراث فرهنگی استان تهران ببریم. 

او با تاکید بر اینکه وضعیت نامناسب موزه‌های تهران انشاءلله به زودی درست می‌شود، گفت: قرار نیست در واگذاری‌ها گوشت را نگه داریم و استخوان را جای دیگری بگذاریم.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 526097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =