امضای 9موافقتنامه میان ایران و قزاقستان/روحانی: باید از کنفرانس کشورهای‌اسلامی صدای وحدت به گوش برسد

ایلنا نوشت: رئیس جمهور گفت: در زمینه مناسبات منطقه‌ای اتفاق نظر وجود داشت که مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم جهان اسلام را تهدید می‌کند.

حجت السلام حسن روحانی در نشست خبری مشترک با "نورسلطان نظربایف" گفت: در ملاقات خصوصی علاوه بر توسعه بخش کشاورزی و علمی و فناوری نزدیک گفت‌وگو و توافق نظر وجود داشت. در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی نیز دو کشور با هم تفاهم داشتند. در بخش حمل و نقل و ارتباط، راه‌آهن که می‌تواند بین ایران قزاقستان و ترکمنستان و حتی چین باشد جز موارد دیگری بود که دو طرف بر آن تاکید داشتند.

رئیس جمهور گفت: همکاری‌های دو کشور در دریای خزر، تورسیم و به ویژه رژیم حقوقی دریای خزر جز مواردی بود که در مذاکرات دو طرف مورد بحث قرار گرفت. در زمینه مناسبات منطقه‌ای اتفاق نظر وجود داشت که مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم جهان اسلام را تهدید می‌کند. ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان و سوریه و در یمن در این مذاکرات مورد بحث قرار گرفت.

حسن روحانی به اجلاس استانبول در هفته جاری اشاره کرد و گفت: دو کشور معتقدند صدایی که از این کنفرانس باید به گوش برسد صدای وحدت است. بار دیگر به رئیس جمهور محترم قزاقستان و هیئت همراه برای سفر به ایران خوش آمد عرض می‌کنم.

در این نشست رئیس جمهور قزاقستان گفت: از رئیس جمهور ایران و طرف ایرانی برای مهمان‌نوازی آنها تشکر می‌کنم. امروز صفحه جدید تاریخ بین دو کشور برگزار می‌شود. برداشتن تحریم‌ها آینده را خوبی برای ایران نوید می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه ایران و قزاقستان از زمان برقراری رابطه اختلافی نداشتند تاکید کرد: مسائلی که رئیس جمهور ایران بیان کرد به خوبی روابط ایران و قزاقستان را نشان داد. در این سفر ۶۶ سند بین دو طرف امضا شده که در زمینه‌های مختلف تجازی و تورسیم و معدن و غیره است.

وی افزود: ما باید بر ضد ترورسیم مبارزه کنیم و وحدت اسلامی داشته باشیم و می‌دانیم نباید اختلافی بین ایران و عربستان باشد.

همچنین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان برای توسعه بیش از پیش روابط و مناسبات دو جانبه، 9 یادداشت تفاهم و موافقتنامه همکاری در بخش‌های مختلف به امضا رساندند.

 

یادداشت تفاهم همکاری در حوزه همکاری‌های فناورانه، پروتکل توسعه همکاری‌های اقتصادی در زمینه‌های صنعت، تجارت و سرمایه‌گذاری، برنامه بلندمدت همکاری حمل و نقل و ترانزیت در مسیر جاده ابریشم، یادداشت تفاهم همکاری بین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک ملی جمهوری قزاقستان، یادداشت تفاهم همکاری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی راه‌آهن جمهوری قزاقستان، پروتکل همکاری بین شرکت خطوط کشتیرانی ایران و شرکت ملی «جی.اس.سی» راه‌آهن قزاقستان، یادداشت تفاهم همکاری صندوق ملی ایران و شرکت مادرتخصصی ملی «بایترک» قزاقستان، موافقتنامه همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی و موافقتنامه انتقال محکومین به حبس، اسناد و موافقتنامه‌هایی بودند که برای شتاب بخشیدن به سطح روابط تهران و آستانه به امضا رسید

همچین مهم‌ترین سخنان رییس جمهور در نشست هیأت‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان به این شرح است:‌
ایران و قزاقستان در بسیاری از مسایل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی وحدت نظر دارند و اراده جمهوری اسلامی ایران بر توسعه و تقویت روابط با قزاقستان استوار است و تهران در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.
توسعه حمل و نقل و اتصال راه‌آهن دو کشور موضوعی بسیار حائز اهمیت در ترانزیت منطقه‌ای و توسعه روابط تجاری و اقتصادی میان ایران و قزاقستان خواهد بود.
باید روابط بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران دو کشور را تسهیل و از آنان پشتیبانی کنیم. امضای ۵۴ توافق و تفاهم‌نامه میان بخش خصوصی ایران و قزاقستان نوید دهنده حرکت در روابط تجاری توسعه‌یافته دو کشور که این تحولی در روابط اقتصادی ایران و قزاقستان خواهد بود.
جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان در عمده مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی حامی و پشتیبان یکدیگر هستند و در این راستا باید همکاری‌های خود را در سازمان‌های منطقه‌ای تقویت کنیم.
تنها راه حل‌ سیاسی، پایان دهنده بحران‌های متعدد در منطقه خواهد بود. ایجاد امنیت و ثبات در افغانستان برای دو کشور و منطقه بسیار حائز اهمیت است و معتقدیم باید در این کشور دولت وحدت ملی تقویت شده و روند مبارزه با تروریسم با شتاب بیشتری تداوم یابد.
راه حل نهایی در سوریه را تنها از طریق گفتگوهای سیاسی می‌دانیم و معتقدیم همه گروه‌ها و طوایف سوریه باید در آینده این کشور سهم داشته باشند و نقش ایفا کنند.تفکر افراطی و اختلاف در دنیای اسلام خطری بزرگ به شمار می‌رود. باید در زمینه مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری و ریشه‌کن کردن اختلافات در جهان اسلام همکاری‌های بیشتری داشته باشیم و از این منظر اجلاس سازمان همکاریهای اسلامی در ترکیه بسیار حائز اهمیت خواهد بود و امیدواریم نتیجه این اجلاس و ندایی که از آن به گوش جهان می‌رسد، وحدت و یکپارچگی دنیای اسلام باشد.

 

29219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 526160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =