۰ نفر
۲۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۰

ایرنا نوشت: "چرا عربستان به بحران نیاز دارد؟" وب سایت فاریزن افرز در مقاله ای به سوال پاسخ می دهد.

 وب سايت «فارين افرز» در مقاله اي زيرعنوان «چرا عربستان به بحران نياز دارد؟» از سه مولفه «ازدست دادن حمايت كامل امريكا»، «ورود نظامي روسيه در منطقه بدون مقابله غرب با اين حضور» و «بازيابي جايگاه ايران در جغرافياي سياسي جهان با توافق هسته اي»، در كنار مواجه شدن با مشكلات امنيتي و نظامي در سال جاري به عنوان دلايل تلاش عربستان براي ايجاد يك بحران منطقه اي نام برد.

 روزنامه «اصلاحات» افغانستان روز سه شنبه به نقل از 'فارين افرز' نوشت: عربستان براي اولين بار پس از مدتي طولاني فاقد يك حامي قدرتمند است و امريكا ديگر به صورت مستقيم از عربستان حمايت نمي كند و اين كشور در كل تصميم هاي سياسي و نظامي خود تنها شده است و درگذشته امريكا و انگليس با حضور روسيه در منطقه به مقابله مي پرداختند، اما اكنون عربستان ناچار شده در مقابل قدرت نمايي روسيه بايستد.
اين روزنامه نوشت: مشكل عربستان، اتحاد رقباي اين كشور به شكلي كم نظير در سطح خاورميانه است. نيروهاي روسيه همكاري مستقيمي با ايران دارند و ايران براي نخستين بار با عراق متحد شده و عراق نيز با سوريه در يك جبهه قرار دارد و توافق هسته اي ايران باعث شده است تا اين كشور به 150 ميليارد دلار سرمايه مسدود شده دسترسي پيدا كند و جايگاه خود را در جغرافياي سياسي جهان بازپس گيرد.
روزنامه اصلاحات افغانستان به نقل از 'فارين افرز' افزود: وجود يك بحران منطقه اي ميان ايران و عربستان مي تواند باعث شود روابط امريكا و ايران دوباره به شكل پيش از تحريم ها بازگردد و اوباما با وجود توافق هسته اي هنوز روابط محكمي با اين كشور برقرار نكرده و درصورت وقوع درگيري شديد عربستان با ايران، مي توان انتظار داشت امريكا همانند گذشته بار ديگر از سعودي ها حمايت كند.

به نوشته اين روزنامه، اين موضوع يكي از دلايل اصلي اعلام عربستان مبني بر احتمال اعزام نيروهاي زميني به سوريه است و روسيه در پاسخ به اين كشور اعلام كرد كه اين اقدام مي تواند باعث اغاز جنگ جهاني سوم شود؛ چرا كه نيروهاي زميني عربستان ممكن است پس از ورود به صحنه نبرد، به مقابله ارتش سوريه بپردازند و نه تروريست هاي داعش.

اين روزنامه افغان افزود: يكي از دلايل ديگري كه مي تواند باعث شود عربستان به دنبال ادامه بحران هاي منطقه اي باشد، انحراف افكارعمومي از مشكلات داخلي اين كشور است و اگر در خارج از اين كشور نبردي در جريان باشد، اهميت شبه نظاميان براي اين كشور بيشتر مي شود. براي مثال اسامه بن لادن تنها زماني باعث ايجاد دردسر براي اين كشور شد كه جنگ شوروي و افغانستان به پايان رسيد و كمك او در نبرد با عراق نيز رد شد.

اصلاحات افغانستان به نقل از 'فارين افرز' در پايان نوشت كه به راستي سعودي ها به بحران نياز دارند. درحال حاضر نيروهاي مورد حمايت اين كشور در عراق، سوريه و يمن شكست خورده اند و به همين دليل سعودي ها تصميم گرفتند تا لبنان را نيز با ناارامي مواجه كنند. قطع كمك 4 ميليارد دلاري به اين كشور و معرفي حزب الله به عنوان يك گروه تروريستي مي تواند بخش اغازين عربستان در لبنان باشد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 526358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =