مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت :لاله واژگون که با نام های اشک مریم و لاله سرنگون هم شناخته می شود ، در دسته گیاهان پیاز دار ایران قرار داشته و غالبا" با گل های زنگوله ای ۵ تایی و به ندرت با ۱۰ گل مشاهده شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان ، علی محمدی مقدم تاکید داشت يكي از رويشگاه هاي معروف اين لاله، دشت زيبا و كم نظير بنواستكي در منطقه 3 هزارو 600 هکتاري می باشد كه در فاصله 15 كيلومتري شهر كوهرنگ و 100 كيلومتري شهركرد واقع شده است.
وی در ادامه افزود اشک مریم گلی وحشی می باشد که در مناطق سنگلاخی با آب و هوای خنک و در فصل بهار و ماه‌های فروردین و اردیبهشت می‌روید بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر از سطح زمین قد می‌کشد.
محمدی مقدم اظهار داشت این گونه گیاهی استقامت زیادی در برابر سرما و سازگاری ویژه‌ای با دامنه‌های سنگلاخی و صخره‌ای دارد و چنانچه زیستگاه این گل به وسیله انسان‌ها و دام‌ها تخریب نشود، توانایی پوشاندن عرصه‌های وسیعی از طبیعت را با رویش هزاران شاخه زیبا دارد.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت:مهم‌ترین عامل در خطر انقراض قرار گرفتن این گل درعرصه‌های رویشی در استان دخالت انسان در این عرصه ها و سودجویی از آن است به صورتی که این گل‌ها را از زادگاه رویششان دور می‌کنند غافل از آن که این گل تنها در این مناطق و با همین شرایط رشد می کنند.

محمدی مقدم افزود: به دلیل زیبایی خاص و شمایل منحصر به فردی که این گل دارد معمولاً بخشی از عرصه‌های رویش این گل مورد تهاجم عامل انسانی قرار گرفته و از بین می‌رود و این افراد ناآگاه با کندن گل‎ها و پیاز آنها تهدیدی جدی برای این گونه می باشند و کسانی که به این کار اقدام می‌کنند باید بدانند که عرصه رویش این گل دشت‌ها و مناطق صخره‌ای هستند و در فضاهای دیگر همچون باغچه رشد نمی‌کند.
وی تاکید کرد: عدم مراقبت از عرصه‌های رویش این گیاه و چرای دام در این مناطق نیز عامل تاثیرگذار دیگر در ایجاد خطر نابودی دشت‌های میزبان گل اشک مریم است.
محمدی مقدم اظهار داشت: باید در زمینه حفظ و تکثیر این گیاه کمیاب، مطالعات کارشناسی انجام شود تا زمینه پرورش این گل در گلخانه‌ها نیز فراهم گرددچراکه گل‌های لاله واژگون قابلیت تکثیر از طریق کشت گلخانه‌ای را دارند و این حرکت خوب و تاثیرگذاری است چراکه از انقراض این گونه کمیاب گیاهی جلوگیری می‌شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: برای پیشگیری از خطر انقراض گل لاله واژگون طی چند سال اخیر طرح‌های مدیریت چرای دام، حفاظت از منابع طبیعی و مرتع داری و قرق در عرصه‌های رویش این گیاه در حال اجرا است.
محمدی مقدم مهمترین ابزار پیشگیری از خطر انقراض این گیاه زینتی و سرمایه طبیعی را ارتقای فرهنگ روستاییان و طبیعت گردان بیان داشت و گفت: هر جا که لاله واژگون رشد و تکثیر پیدا کرده است نشان از فرهنگ بالای ساکنان ان منطقه دارد.

وی با بیان اینکه منابع طبیعی نقش اساسی در توسعه پایدار هر کشور دارد اظهار داشت: برهمین اساس جلوگیری از تخریب جنگل و مراتع و برنامه ریزی برای بهره برداری صحیح و اصولی از این منابع خدادادی یکی از مهمترین دغدغه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری استان است.
محمدی مقدم همچنین اظهار داشت بر اساس ماده 43 قانون حفاظت و بهره برداري از جنگل ها و مراتع كشور و ماده 690 قانون مجازات اسلامي، چيدن لاله و تخريب دشت جرم بوده و گردشگران عزیز می توانند تخلفات و تعرضات به لاله ها و گياهان دشت را از طریق کد امداد جنگل و مرتع «1504» به یگان های حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهيم.
به گزارش خبرنگار پیام طبیعت با آغاز فصل بهار، رویش «اشک مریم» نیز در دامان طبیعت آغاز می‌شود اما چیدن و جدا کردن این گل از زیستگاه و محل رویش طبیعی خود و نابودی عرصه‌های رویش این گل در اثر عواملی چون سودجویی، تغییر کاربری و چرای دام، باعث آسیب به طبیعت و میراث آیندگان می شود پس بیاییم با هم محافظ خوبی برای این عرصه با ارزش طبیعی باشیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 526779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =