۰ نفر
۲۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۲
صنعت بسته‌بندی در زنجان مغفول مانده است

صنعت بسته‌بندی در بخش‌های مختلف می‌تواند تاثیرگذار باشد. از ماندگاری و بهداشت محصولات غذایی گرفته تا صادرات بسیاری از محصولات کشاورزی و غذایی تحت تأثیر صنعت بسته‌بندی قرار دارند.

 روزنامه همشهری زنجان نوشت: این صنعت به اندازه‌ای دارای اهمیت است که گاهی به اولویت اول مخاطب در انتخاب محصول تبدیل می‌شود. نباید از سود‌آوری بالای این صنعت برای تولید‌کنندگان غافل شد. بسته‌بندی جزو کارهای اساسی است که 80 درصد آن سود و20 درصد آن هزینه و فعالیت است. در بقیه فعالیت‌ها اگر ارزش افزوده در کارهای تولیدی 80 درصد زحمت و 20 درصد سود اما در بسته‌بندی نتیجه آن برعکس است. صنعت بسته‌بندی در ایران و استان سابقه طولانی ندارد و نوپاست.
مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان درباره وضعیت صنعت بسته‌بندی در استان می‌گوید: وجود پیشرفت‌های خوب در سال‌های اخیر و داشتن ظرفیت‌های تولیدی و استعدادهای طبیعی موجب شده تا زنجان در مقایسه با سایر استان‌های سرآمد در این زمینه، وضعیت متوسطی داشته باشد.
«بهاره دادلویی» ادامه می‌دهد: مطمئنا جایگاه کنونی استان با ظرفیت‌هایی که دارد، مطلوب نیست و نیازمند توجهات بیشتر و رفع موانع موجود در ارتقای جایگاه این صنعت مهم است.
وی با اشاره به اهمیت و جایگاه بسته‌بندی به خصوص بسته‌بندی مواد غذایی می‌افزاید: بسته‌بندی در صنایع غذایی اهمیت زیادی در قیاس با صنایع دیگر دارد، زیرا سریعا در مقابل عوامل جوی و میکروارگانیسم‌ها فاسد و غیر قابل استفاده می‌شود.
مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه می‌دهد: هر چند صنعت بسته‌بندی در مواد غذایی در شکل جدید خود عمر چندان زیادی ندارد، اما طی دهه‌های اخیر شاهد رشد این صنعت در کشور هستیم. به طور مثال در سال 91 مجموع تولیدات داخلی مواد غذایی کشور متجاوز از72 میلیون تن بود که برآوردها نشان می‌دهد برای بسته‌بندی این مقدار مواد غذایی 433 هزار تن مواد اولیه بسته‌بندی نیاز است. این در حالی است که مواد اولیه و ظروف تولیدی بسته‌بندی در داخل کشور در حدود 67 هزار تن است.
دادلویی با بیان این‌که در حال حاضر پروانه بهره‌برداری 32 واحد فعال در بخش بسته‌بندی مواد غذایی صادر شده است، اضافه می‌کند: 162 فقره جواز تأسیس در بخش‌های بسته‌بندی صنایع کشاورزی از مدیریت صنایع کشاورزی استان صادر شده است.
امیدواریم در روز‌های آتی برای این تعداد متقاضی پروانه بهره‌برداری صادر کنیم.

موانع صنعت بسته‌بندی
صنعت بسته‌بندی مانند سایر صنایع بسته‌بندی در استان با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند. بی‌شک یکی از عوامل کاهش روند رشد صنعت بسته‌بندی در استان همین مشکلاتی است که مانند علف هرز دور این شاخه از صنعت تنیده شده‌ است.
مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان این‌که واحد‌های بسته‌بندی در استان و کشور از جمله بخش‌هایی از صنعت و خدمات است که هیچ اداره و بخش خاصی در دولت به طور مستقیم‌ و مجزا به امور آن نمی‌‌پردازد، می‌گوید: از موانع مهم در بسته‌بندی مواد غذایی نداشتن بازاریابی مناسب، نبود آگاهی تولیدکنندگان از جایگاه و اهمیت بسته‌بندی در بازاریابی و صادرات‌، ‌کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی برای ساماندهی این واحد است.
وی ادامه می‌دهد: نداشتن برند‌،‌ یکنواخت بودن بسته‌بندی موجود و نبود نوآوری و خلاقیت، نبود دسترسی به دستگاه‌های بسته‌بندی وگران بودن دستگاه‌های خارجی و پایین آمدن کیفیت محصول در فرایند تولید را نیز باید به لیست مشکلات افزود.
تعدادی بر این باورند که وجود نقدینگی و ارائه تسهیلات از بانک‌ها راهگشای تمام مشکلات است، اما باید توجه داشت که افرادی وجو‌د دارند که با سرمایه‌گذاری فراوان در صنعتی با شکست روبه‌رو شده‌اند، چرا که به عوامل دیگری مانند خلاقیت، تنوع و زیبایی محصول خود توجه نکرده‌اند و این موضوع موجب کاهش استقبال مصرف‌کنندگان شده است. مصرف‌کننده بهترین‌ها را برای خود می‌خواهد و باید محصول را با ذائقه مشتری به بازار عرضه کرد. دادلویی در زمینه وضعیت استان از نظر صنعت بسته‌بندی در برابر سایر کشور به منظور صادرات می‌گوید: استان در سال‌های اخیر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای درصنعت بسته‌بندی داشته است. در بخش بسته‌بندی مواد غذایی به خصوص صنایع کشاورزی، بسته‌بندی بعضی محصولات چنان کیفیت مطلوبی دارد که حتی توان رقابت با محصولات سایر استان‌ها را داراست. ولی هنوز فاصله زیادی با کیفیت بسته‌بندی کشورهای خارجی به خصوص کشورهای پیشرفته وجود دارد.
این روزها عده‌ای با خرید مواد غذایی و بسته بندی آنها در بسته‌بندی‌های ساده و ارائه آن به مغازه‌ها و فروشگاه‌ها مشغول درآمد‌زایی هستند.
مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی در زمینه فعالیت این افراد می‌گوید: در حال حاضر مجوزی در بخش مشاغل خانگی در این زمینه‌ از سوی سازمان صادر نمی‌شود. این افراد بدون مجوز فعالیت می‌کنند.

42 واحد صنعتی در حوزه بسته‌بندی
از 850 واحد صنعتی در استان 42 واحد در حوزه صنعت بسته‌بندی توانسته‌اند پروانه بهره‌برداری بگیرند. مدیرعامل شهرك صنعتی استان در مورد تفاوت آمار اعلام شده از سوی جهادكشاورزی با آمار شهرك صنعتی بیان می‌كند: تفاوت آمار به این دلیل است كه در واحدهای بسته‌بندی شهرك صنعتی فعالیت در حوزه‌هایی غیر از مواد غذایی هم در لیست قرار می‌گیرد. «ناصر صیدی» استقبال سرمایه‌گذاران از صنعت بسته‌بندی در استان را مثبت ارزیابی می‌كند و ادامه می‌دهد: با این حال با ایده‌آل‌ها فاصله داریم و این تنها مربوط به این صنعت نیست، بلكه سایر حوزه‌های صنعتی در استان هم با ایده‌آل‌ها فاصله دارند. امیدواریم امسال سرمایه‌گذاران بیشتری در این حوزه وارد عمل شوند. صیدی در باره به روز بودن دستگاه‌ها می‌گوید: اغلب دستگاه‌های واحدهای صنعت بسته‌بندی به روز هستند. به عنوان مثال یكی از صاحبان این واحدها سال گذشته دستگاهی را از سوئیس خریداری كرد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 527923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =