۰ نفر
۱۷ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۸

سال 88 برای حوزه سلامت کشور و کسانی که دغدغه شان سلامتی مردم است سال پرباری نبود .

سپیده سعیدی :مشکلات و معضلات حوزه بهداشت و درمان در کشورمان به زعم بسیاری از اعضاء کمیسیون بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی به دست فراموشی سپرده شده است و این روزها بیمه ها نیز دستخوش این مشکلات شده اند . گرچه نمایندگان در کمیسیون بهداشت درمان وآموزش پزشکی تلاشهای بسیاری برای به پایان رسیدن این مشکلات می کنند .اما در این میان تنها قوه مجریه است که می تواند در اجرایی شدن طرح ها گام های بلندی را بردارد . اکبر رنجبر زاده عضو کمیسیون بهداشت و نماینده مردم اسد آباد اظهار می دارد که کل کشور در حوزه بهداشت دچار نارسایی هایی است.

حوزه سلامت در کل کشور از نگاه شما به عنوان یکی از اعضاء فعال کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در چه وضعیتی قرار دارد ؟
این حوزه توسط نمایندکان مربوطه معمولا در طول یک سال مورد بررسی هایی دقیق قرار می گیرد و ارزیابی های کمیسیون بهداشت و درمان با تهیه گزارشات متعدد و انعکاس ان به وزراتخانه به این نتیجه رسیدیم که در حوزه سلامت چالشهایی وجود دارد و نارسایی هایی است که از هر جهت مردم را تحت فشار قرار داده است .
اگر بخواهید مشکلات حوزه سلامت را به صورت موردی بر شمارید به چه مواردی اشاره می کنید ؟
مدتهاست که مسئولان به دنبال اجرایی شده طرح پزشک خانواده و سیستم ارجاع هستند .ازطرف دیگر در نظر داشته باشید که مسئله بدهی بیمه ها مشکلات عدیده ای را به وجود آورد که هنوز هم جای بحث و بررسی دارد .
آیا در سال جدید می توان به رفع و کاهش معضلات در حوزه سلامت و بهداشت امیدوار بود ؟
مشکلات و موانع که هم اکنون بیماران را تحت تاثیر قرار داده است باید توسط همه ارگانهای مربوطه رفع گردد . باید مجلس و دولت در این راستا در کنار هم باشند نه در مقابل هم .ما در حال حاضر به این نتیجه رسیده ایم که باید در چند مسیر وزارت بهداشت را حمایت نماییم به طور مثال تقویت بیمه های درمانی ،افزایش اعتبارات مرتبط با دفترچه های خدمات درمانی و تقویت پزشک خانواده ،اجرای کامل و بدون نقص سیستم ارجاع از جمله مواردی است که اگر اصلاح و اجرایی شوند بخش بزرگی از مشکلات مردم حل می شود و از سر در گمی ها هم نجات پیدا خواهیم کرد در اصل مسئولان هم در این میان به راحتی می توانند در این راه گام های متعالی بردارند .
شما از جمله نمایندگانی بودید که در خصوص تخصیص بودجه به حوزه سلامت ،پیشنهادات قابل ملاحظه ای به مجلس ارائه کردید. که در این راستا وزارت بهداشت ،درمان وآموزش پزشکی هم بی بهره نماند ،در این رابطه توضیح دهید .
تنها راه ما برای اینکه بتوانیم مشکلات را پاسخگو باشیم همین بود . اینکه اعتبارات بیشتری را سهم وزارت بهداشت نماییم و این در لایحه بودجه سال 89 در کمیسیون بهداشت کار اساسی و اصولی در سطح کلان مجلس بود که من به عنوان طراح این پیشنهاد را به مجلس دادم . از جمله دیگر اقداماتی که در این راستا انجام شد آن است که دفترچه های بیمه روستایی از حالت ن کارآمدی خارج شود و با تزریق اعتبار ویژه قوت بگیرد و دارای نظم اصولی شود .

  

  

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 52948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =