سازمان بهداشت جهانی می گوید برای این که به نیازهای بهداشتی زنان رسیدگی شود، اصلاح نظام های بهداشت و درمان در سراسر جهان امری ضروری است اما بهبود وضعیت بهداشتی زنان زمانی موفق خواهد بود که مسئولان بهداشت و درمان کشورها با "تبعیض جنسیتی" در این زمینه به طور گسترده تر مبارزه کنند.

بی‌بی‌سی در گزارشی نوشت:

سازمان بهداشت جهانی می گوید زنان در سراسر جهان در اثر بیماری هایی می میرند که قابل پیش گیری است و آنها در واقع قربانی ضعف خدمات بهداشت و درمان کشورشان شده اند.

این سازمان روز دوشنبه (9 نوامبر)، با انتشار گزارشی گفت صدها هزار زن در کشورهای مختلف جان خود را از دست می دهند چون نظام بهداشت و درمان در کشوری که در آن زندگی می کنند، توجه کافی به بیماری های خاص زنان، مانند سرطان گردن رحم و مشکلات ناشی از بارداری، ندارد و در مراقبت و درمان آنها اهمال می کند.

بنا به این گزارش، که تازه ترین آمار نیازهای بهداشتی، شایع ترین بیماری ها و علت بروز آنها در میان زنان جهان را مورد بررسی قرار داده است، زنان در دوران سالمندی نیز در مقایسه با مردان هم سن و سال خود از توجهات بهداشتی کمتری برخوردارند.

سازمان بهداشت جهانی برای نمونه به بیماری های قلبی اشاره داشته و گفته است که از آنجایی که علائم این دست از بیماری ها اغلب در زنان با مردان متفاوت است، حضور بیماری دیرتر اتفاق می افتد و آنها با خطر بیشتری مواجه می شوند.

گزارش تازه این سازمان به این نکته اشاره داشته است که در حالی که زنان بخش اعظم پرسنل بهداشتی را تشکیل می دهند، وقتی نوبت به مراقبت های درمانی می می رسد، به بیماری های به اصطلاح زنانه آنها کمتر از مردان توجه می شود.

در کشورهای در حال توسعه، مشکلاتی که در دوره بارداری برخی از زنان رخ می دهد و همچنین سقط جنین با روش های خطرناک، مهم ترین دلایل مرگ و میر در میان زنان جوان در گروه سنی 15 تا نوزده سال است.

ایموجین فوکس، گزارشگر بی بی سی در ژنو، مقر سازمان بهداشت جهانی، می گوید در بسیاری از کشورهای جهان بهداشت بارداری و زایمان به زنان متاهل محدود می شود و به نیاز زنان مجرد و نوجوان توجه می شود.

بنا به گزارش سازمان جهانی بهداشت سرطان گردن رحم دومین سرطان شایع میان زنان است و هشتاد درصد از موارد بیماری و تقریبا تمام مرگ و میرهای ناشی از آن، در کشورهایی مشاهده می شود که درآمد سرانه پائینی دارند و دسترسی به معاینات ویژه زنان تقریبا وجود ندارد.

این سازمان می گوید برای این که به نیازهای بهداشتی زنان رسیدگی شود، اصلاح نظام های بهداشت و درمان در سراسر جهان امری ضروری است اما بهبود وضعیت بهداشتی زنان تنها زمانی موفق خواهد بود که مسئولان بهداشت و درمان کشورها با "تبعیض جنسیتی" در این زمینه به طور گسترده تر مبارزه کنند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 23817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =