کودکانی که معمولاً در طول شب کمتر از 8 ساعت می‌خوابند در صورتی که کمبود خواب خود را با خوابیدن در روزهای آخر هفته جبران کنند با احتمال بسیار کمتری به چاقی مبتلا می‌شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در صورتی که شما به کودکان خود اجازه بدهید آخر هفته‌ها تا دیروقت به استراحت بپردازند با احتمال کمتری چاق می‌شوند.

دانشمندان هنگ‌کنگی در تحقیقات خود متوجه شدند کودکانی که کمتر از حد طبیعی می‌خوابند نسبت به دیگر کودکان چاق‌تر هستند.

اما در میان کودکانی که معمولاً در طول شب کمتر از 8 ساعت می‌خوابند در صورتی که کمبود خواب خود را با خوابیدن در روزهای آخر هفته جبران کنند با احتمال بسیار کمتری به چاقی مبتلا می‌شوند.

این بررسی‌ها، تحقیقات قبلی را که نشان می‌داد رابطه معنی‌داری بین کمبود خواب و چاقی وجود دارد را تأیید می‌کند. هم‌چنین در طی این مطالعات مشخص شد معمولاً کودکانی که دارای وزن طبیعی هستند در روزهای آخر هفته بیش از دیگر روزها می‌خوابند. اما کودکانی که دارای اضافه وزن هستند معمولاً روزهای آخر هفته هم خواب کافی ندارند و نمی‌توانند کمبود خواب خود را که در طول روزهای هفته به وجود آمده است جبران کنند.

کریستن ناتسون استادیار دانشگاه شیکاگو در این‌باره گفت: شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد کمبود خواب منجر به افزایش شاخص جرمی بدن و چاقی می‌شود. اما این برای اولین بار است که ما متوجه شدیم خوابیدن تا دیر وقت در روزهای آخر هفته می‌تواند احتمال ابتلا به چاقی را کاهش دهد.

کارشناسان هشدار دادند خواب نامنظم و ناکافی در میان بچه‌های مدرسه‌ای و نوجوانان می‌تواند عوارض جدی به دنبال داشته باشد که از جمله آن می‌توان به احساس خواب‌آلودگی در طول روز، نداشتن توجه کافی، مشکلات تحصیلی و آموزشی مشکلات رفتاری اشاره کرد. کودکانی که در طول شبانه روز خواب کافی ندارند معمولاً در انجام کارهای روزمره خود توجه کافی ندارند. این موضوع سبب می‌شود آنها در انجام تکالیف خود اشتباهات زیادی داشته باشند و به دلیل همین اشتباهات در مدرسه نمره کمتری دریافت کنند.

ماری کارسکادون استاد روانشناسی و رفتارشناسی از دانشگاه برون در این‌باره گفت: با وجود تحقیقات زیادی که ما در این زمینه انجام داده‌ایم هنوز نتوانسته‌ایم به ارتباط بین بی‌خوابی و چاقی پی ببریم.

بعضی از شواهد نشان می‌دهد بی‌خوابی می‌تواند باعث تغییراتی در اشتهای افراد شده و سطح هورمون‌های مرتبط با گرسنگی را در انسان‌ها تغییر دهد که این موضوع سبب می‌شود فرد همیشه احساس گرسنگی کرده و تمایل به خوردن غذا داشته باشد.

هم‌چنین افراد کم‌خواب معمولاً تحرک کافی ندارند و به دلیل خستگی زیاد بیشتر اوقات خود را در حالت سکون و بی‌تحرکی سپری می‌کنند که این عامل هم می‌تواند به بروز چاقی در افراد خواب‌آلود کمک کند. کم‌خوابی سبب می‌شود بدن سعی کند زمان لازم برای ترمیم خود را با تمایل برای فعالیت کمتر جبران کند.

کمبود خواب امروزه به یکی از ویژگی‌های اصلی دنیای مدرن امروزی تبدیل شده است و به طور متوسط انسان‌های این عصر نسبت به چند دهه گذشته بین یک تا دو ساعت کمتر می‌خوابند. فشار کاری زیاد و زندگی صنعتی به همراه گسترش بیش از حد وسایل سرگرمی مانند تلویزیون‌ها و ماهواره‌ها همگی سبب شده‌اند متوسط ساعات خواب انسان‌ها در این عصر به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند.

کارشناسان معتقدند نوجوانان و کودکان تا قبل از سن بلوغ باید بین 5/9 تا 10 ساعت بخوابند. میزان خواب برای بچه‌های کوچک‌تر کمی از این مقدار بیشتر است و تعداد ساعات خواب آنها در طول روز باید کمی بیشتر از 10 ساعت باشد.

به هر حال والدین باید نسبت به چرخه خواب کودکانشان توجه کافی داشته باشند و اجازه ندهند آنها نسبت به رعایت زمان‌بندی درست خواب خود بی‌توجهی نشان ندهند.

HealthDay
28 اکتبر

کد خبر 22504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =