13 رجب مصادف با سالروز میلاد حضرت علی(ع) و روز بزرگداشت پدر بود و چه خوب بود که با سر زدن به خانه سالمندان و کمک به این قشر گل لبخند را به لبانشان هدیه می‌دادیم.

فارس نوشت ،تقویم را که ورق می‌زنی به برخی از روزها برخورد می‌کنیم که این روزها یادآور میلاد بزرگان و امامان ما هستند که به این برکت به نام‌های مختلف نام‌گذاری شده‌اند.

13 رجب سالروز میلاد امام اول شیعیان جهان است که در تقویم ما ایرانیان به نام روز پدر نام‌گذاری شده است بنابراین باید در این روز از این بزرگ مردان یادی کنیم.

عصر پنجشنبه با تلاش برخی از اصحاب رسانه خراسان جنوبی و به همت کانون مهرورزان جوان در راستای برنامه‌های«مهرورزان جوان - همیاران خدمت»، این تشکل و به مناسبت میلاد حضرت علی(ع) و روز پدر سرکشی و برگزاری جشن در خانه سالمندان مرد بیرجند انجام شد.

وارد خانه سالمندان که می‌شوی، نگاه‌های پاک، ساده و پر از حرف توجه خود را به سوی تو جلب می‌کند. نگاه‌هایی که از انتظار و دوری می‌گویند، نگاه‌هایی که در پس آنها پر از دل‌خستگی از زمانه دل‌خستگی از سختی‌های روزگار که او را به اینجا کشاند، برایت می‌گوید.
وقتی قدم به خانه سالمندان می‌گذاری، نگاه منتظر ساکنان پر مهرش از هر چیز دیگری برایت جذاب‌تر است و پشت چهره‌های پر چین و پر احساس پدران دیروز، کلمه‌ای جز تنهایی به چشم نمی‌آید، مگر بارها نشنیدی که پدرت می‌گوید: دلم برایت تنگ شده، خیلی وقت است نوه‌هایم را ندیده‌ام.

*پدرهای منتظر خانه سالمندان پدر هستند

نمی‌دانم نوه‌هایم چقدر بزرگ شده‌اند، لحن صمیمی صدا و مهربانی نگاه پدران سرای سالمندان را کار برای آنها راحت‌تر می‌شود، اما باید قبول کنیم گاهی این چهار دیواری برایشان تنگ است، سرگذشت هر کدام از آنها متفاوت است اما همه در عمق نگاهشان در یک چیز مشترک‌اند، پدرهای منتظر خانه سالمندان پدر هستند، حتی اگر پیری آنها را از پا انداخته باشد، اما عزت نفس، غرور این پدران اجازه نمی‌دهد بپذیرند که فرزندانشان در شلوغی زندگی روزمره آنها را فراموش کرده‌اند.

یکی در گوشه آفتاب سرش را روی واکر نهاده و فکر می‌کند، دیگری در انتظار این است که با تو هم کلام شود، گویی دل پری از سکوت دارد، یکی از دیدن گروه موسیقی، حضور مردم و خبرنگاران به وجد آمده و خوشحال است، دیگری دوست دارد به اتاق خود رفته و استراحت کند.
شاید همه آنها دوست داشتند تبریک روز پدر، توسط فرزنداشان به آنها گفته شود، اما ما همه رفته بودیم، تا یک صدا به آنها بگوییم پدران روزتان مبارک.

اگر کسی انتظار ادب، معرفت و حق‌شناسی از فرزندانش را دارد، باید همین حالت را نسبت به پدر و مادر و بزرگترها نشان دهد تا کوچکترها از او بیاموزند، اگر ما به سالمندان احترام نگذاریم، از خردسالان و نوجوانان دیگر نباید انتظار احترام گذاشتن داشته باشیم.

جای سالمند پیش از آنکه در آسایشگاه و خانه سالمندان باشد، در کانون گرم خانواده است تا چراغ خانه روشن بماند، اما گاهی هم برخی از خانواده‌ها به دلایل مشکلات مالی و اقتصادی مجبور می‌شوند که سالمندان خود را در به این مکان آورده و راه آخر را خانه سالمندان انتخاب کرده‌اند.

دبیر برنامه مردمی «مهرورزان جوان- همیاران خدمت» در این مراسم ضمن تجلیل از تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان خانه سالمندان مهر امام رضا(ع) بیرجند به پدران سالمند اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم احترام به والدین حتی در سالمندی را توصیه کرده است و همچنین انجام هرگونه اقدامی که سبب رنجش خاطر آنها شود را نهی کرده است.

احسان مداح افزود: فرهنگ‌سازی در زمینه حضور مردم در مناسبت‌هایی مانند روز پدر، در مراکز نگهداری سالمندان را هدف کانون مردمی(مهرورزان جوان، همیاران خدمت) دانست و از مردم خواست تا به پاس زحمات پدرانی که در مراکز سالمندان هستند به دیدار آنها بیایند.

وی ادامه داد: در جشن امروز تلاش ما نشان لبخند شادی بر روی لبان پدران سالمند است که در این زمینه هنرمندان متعددی در روزهای گذشته اعلام آمادگی کردند و امروز در خدمت آنها بودیم.

دبیر کانون مردمی مهرورزان جوان همیاران خدمت تصریح کرد: کانون مهرورزان حدود هشت سال قبل شکل گرفته و به زودی در راستای خدمت به مردم و پاسخ به مطالبه رهبری انقلاب در حوزه فرهنگی برنامه‌های متعددی را اجرا می‌کند.
سرپرستار خانه سالمندان در حاشیه برگزاری جشن در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هنگامی که من تصمیم گرفتم این شغل را انتخاب کنم، به قرآن استخاره کردم و جواب اینگونه آمد: راهی که انتخاب کردی تو را به منزلگاه ایمان می‌رساند.

وی افزود: هر وقتی که از کار و سختی‌اش خسته می‌شوم و تصمیم می‌گیرم که دیگر به مرکز نیایم، اما باز هم چهره مهربان این پدران مرا به اینجا فرا می‌خواند.
سرپرستار خانه سالمندان خراسان جنوبی تلخ‌ترین خاطره خود را توانایی نداشتن برخی از کارها که تمایل دارد برای این پدران انجام دهد، اما در توانش نیست، دانست و گفت: بهترین خاطره من روزی است که فرزند یکی از سالمندان بعد از گذشت چند ماه به دیدار پدرش آمد، پدر حاضر به دیدار دختر نبود، به او گفتم: پدر جان، بلند شو فاطمه دخترت به دیدار تو آمده است.

اما پدر با لبخندی که ناراحتی و غم در پسش بود، به من رو کرد و گفت: فاطمه دختر من تو هستی، دختر من کسی است که از من مراقبت و پرستاری می‌کند نه کسی که ماه‌ها مرا اینجا رها کرده است.

خانه سالمندان خانه آرامش

سرپرستار خانه سالمندان با بیان اینکه به فکر سالمندان باشیم، تصریح کرد: این تصور که تمام خانواده‌هایی که سالمندان خود را به این مراکز می‌آورند، آنها نا مهربان هستند، درست نیست زیرا برخی از این خانواده‌ها واقعا به دلیل اجبار و ناچار سالمندان خود را تحویل می‌دهند.

خواسته آخر او این بود که تنها در روز پدر و روز سالمند به این مرکز مراجعه نکنیم این پدران تشنه محبت در طول ایام سال هستند.

مدیر خانه سالمندان خراسان جنوبی در برگزاری جشن روز پدر اظهار کرد: خانه سالمندان در بیرجند از سال 84 در روز جهانی سالمند با حضور دو سالمند افتتاح شد و در حال حاضر 24 سالمند را نگهداری می‌کنیم.
صادق خراشادی‌زاده با بیان اینکه بسیاری سالمندانی که از آنها نگهداری می‌کنیم شرایط خانوادگی و مالی خوبی ندارند، افزود: هنگامی که سالمند را به اینجا می‌آورند، به گونه‌ای نیست که سالمند سالم باشد و با پای خود بیاید، سالمندان ما با آمبولانس و با شرایط خیلی بدی به اینجا می‌آیند اما بعد از مدتی آن چنان روحیه گرفته که کاملا مریضی آنها خوب شده است.

وی با بیان اینکه برخی از سالمندانی که به این مرکز می‌آورند، یا دچار بیماری‌های روانی و یا آلزایمر شدید هستند، اظهار داشت: اینجا پرستاران و نیروهای ما به گونه‌ای با آنها رفتار و از آنها پرستاری کرده که سالمند مریضی خود را فراموش می‌کند.

مدیر خانه سالمندان خراسان جنوبی گفت: ما در این خانه سالمندان اطلاعات پزشکی کاملی از تمامی سالمندان خود داریم و 13 نفر پرسنل برای 24 سالمند داریم که این نیروها یا به صورت پاره وقت و یا تمام وقت هستند و هزینه آنها را مقداری بهزیستی مقداری از طریق خانواده‌های سالمندان و مقداری هم از طریق خیران دریافت می‌شود.
خراشادی‌زاده با بیان اینکه از مردم تقاضا داریم به خانه سالمندان سر بزنند و به ما مشورت فکری دهند، افزود: گاهی سالمندان به دلیل شرایط آلزایمر از مرکز بیرون رفته اما در نهایت باز به اینجا باز می‌گردند گویی اینجا خانه آرامش آنها است و پدرها در کنار یکدیگر لذت می‌برند و اگر هم گاهی از دوری خانواده دلشان تنگ می‌شود، تلاش می‌کینم تا با خانواده آنها تماس برقرار کنیم.

وی با بیان اینکه مردم خیران و مسئولان خراسان جنوبی باید کمک کنند تا مرکزی در خور شآن مردم استان داشته باشیم، اظهار داشت: ما 11 سال است که کار می‌کنیم اما هنوز خانه سالمندان ما استیجاری بوده و ماهانه بالای 2 میلیون تومان هزینه پرداخت می‌کنیم.
چه خوب است که با سر زدن به خانه سالمندان و کمک کردن به این مراکز گل لبخندی را بر روی لبان پدران فراموش شده بنشانیم و امیدوارم هیچ کانون خانواده‌ای از وجود پدر محروم نباشد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 529939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =