ایسنا نوشت: معاون وزیر کشاورزی که پیش از این از غارت منابع آبی در دولت گذشته خبر داده بود، معتقد است طی سال‌های مدیریت دولت گذشته 115 میلیارد متر مکعب آب از منابع استراتژیک و استراتیک از بین رفته است.

علی مراد اکبری اظهار کرد: سال‌های گذشته در این کشور منابع آبی غارت شد، چرا که در پایان دولت هشتم (اصلاحات) بیلان منفی سفره‌های آب زیرزمینی منفی 5/6 میلیارد متر مکعب بود‌، در حالی که در دولت گذشته‌ و تا سال 1392 به حدود منفی 11 میلیارد متر مکعب رسید. که براساس آمار نیرو طی سال‌های مدیریت دولت گذشته بر منابع مالی گذشته منفی 115 میلیارد متر مکعب آب از منابع استراتژیک و استاتیک از بین رفته است که اگر با حسابی ساده بیلان منفی حدود شش میلیارد متر مکعبی تا حدود 11 متر مکعبی را در این سال‌ها محاسبه کنیم به همین عدد خواهیم رسید.

اکبری تصریح کرد: طی سال‌های دولت گذشته حدود 350 هزار حلقه چاه خیر مجاز حفر شد که در راستای تعادل بخشی و بهینه سازی مصرف آب درصددیم با همکرای وزارت نیرو در قالب برنامه ششم توسعه حدود یازده میلیاردمتر مکعب آب صرفه جویی کنیم و به سفره‌های آب زیر زمینی بازگردد که اگر منابع مالی آن تامین نشود چنین برنامه‌ای محقق نخواهد شد.

صرفه جویی 1.2 میلیارد مکعبی آب طی سال‌های اخیر

در سال گذشته حدود7000 حلقه چاه غیر مجاز با همکاری دستگاه قضایی و وزارت نیرو مسدود شد و در توسعه روش‌های آبیاری نوین وزارت جهاد کشاور زی موفق شد طی سال‌های اخیر بالغ بر 350 هزار هکتار عملیات آبیاری نوین را اجرا کند که اگر به ازای هر هکتار 4400 متر مکعب آب صرفه جویی شده باشد می‌توان گفت طی سال‌های اخیر 1.2 میلیارد مکعب آب صرفه جویی کرده‌ایم.

اکبری با بیان اینکه بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی سالانه 3000 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تاکید کرد: برخی اظهارات مبنی بر 90 درصد بودن سهم آب بخش کشاور زی نادرست است چرا که هم اکنون میانگین راندمان آبیاری در جهان حدود 70 درصد بوده و در ایران به دلیل کمبود منابع آبی تبخیر بالا و پدیده کم آبیاری به بیش از 60 درصد نمی‌رسد.
22539

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 531714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =