روزانه حدود 140 تن زباله به صورت غیر اصولی دفع می شود.و منطقه زیبای دو پشته یکی از مکان هایی است که به صورت غیر اصولی زباله های یاسوج و برخی روستاهای اطراف آن در این جنگل دفع می شود.

خبرآنلاین- صادق الهی نژاد

دفن زباله های شهر یاسوج در منطقه بکر و زیبای دو پشته دشت روم طی سالیان اخیر با حاشیه های فراوانی همراه بوده است ،حاشیه هایی که بیش از یک دهه دامان این منطقه را گرفته است.
 اما نکته بسیار جالب در نابسامانی و آلوده گی فراوان این منطقه این است که مسئولان استانی و شهرستانی علیرغم آگاهی کامل به این و معضل و مشکلات زیست محیطی آن همواره سعی دارند دیگری را مقصر جلوه داده و توپ را به زمین اداره و یا سازمان دیگر بیاندازند و هیچ کدام سعی نمی کنند که این مشکل را حل کرده و دامن این منطقه زیبا را از زباله پاک کنند.

به گزارش خبرآنلاین،روزانه حدود 140 تن زباله به صورت غیر اصولی دفع می شود.و منطقه زیبای دو پشته یکی از مکان هایی است که به صورت غیر اصولی زباله های یاسوج و برخی روستاهای اطراف آن در این جنگل دفع می شود.
در بازدیدی که از این منطقه داشتیم ، ابتدا به زباله ها و ضایعاتی بیمارستان ها برخورد می کنیم زباله های که عرف بر سوزاندن آنها به وسیله دستگاههای کوره سوزدر بیمارستان ها است ،اما همین زباله ها به صورت پراکنده در این دشت ریخته شده اند.

جعبه ها ،شیشه ها و قوطی های تولیدی کارخانه آراایشی بهداشتی سینره که گاها به صورت نیمه سوخته در اطراف دشت دو پشته دشت روم به وفور یافت می شود.
مدیر کارخانه آرایشی بهداشتی سینره در این ارتباط می گوید: تا همین سال قبل ضایعات کارخانه سینره توسط بیمارستان های شهر یاسوج با دستگاه کوره سوز معدوم می شد که حدود یکسالی می شود این دستگاهها خراب شده اند و ما مجبور هستیم ضایعاتی که برای محیط زیست خطر آفرین هستند به تهران منتقل کنیم.
علی قربانی در ادامه به ضایعات خشک شرکت سینره اشاره کرد و گفت: ضایعات خشک توسط دهیاری جمع آوری و به دو پشته دشت روم ارسال می شود که همراه با زباله ها کارگران کارخانه سینره برای سوزاندن آنها اعزام می شود و این گونه ضایعات ،طبق آزمایشات انجام شده هیچگونه خطر زیست محیطی ندارند.

دشت دو پشته دشت روم مملو است از سگ های ولگردی که فارغ البال و بدون هیچگونه مزاحمتی آنجا زندگی می کنند،عضو شورای شهر یاسوج در همین ارتباط می گوید: سگ های ولگرد در ۶ تا ۷ سال گذشته به وسیله تیم معدوم کننده با اسحله های مخصوص کشته می شدند که از سال ۸۴ با تصویب قانون حمایت از حیوانات این روند عوض شد که پس از تصویب این قانون با تفنگ مخصوص که با شلیک به حیوانات ولگرد آنها را بیهوش می کردند و سپس عقیم می ماندند رویه کار عوض شد.
سعید پایدار اظهار کرد: همانطور که اطلاع دارید شهر یاسوج بافت روستایی دارد و زباله ها در کنار رودخانه ها رها می شوند و همین امر موجب ازدیاد حیوانات ولگرد می شوند و حتی در اطراف شهر یاسوج از جمله کشتارگگاه این شهر چون ضایعات گوشتی مکان مناسبی ریخته نمی شود به تکثیر حیوانات ولگرد کمک می کند.

یک کارشناس محیط زیست استان در همین ارتباط می گوید: در بحث زباله ها سازمان محیط زیست وظیفه نظارتی دارد و ما مسئولیتی در قبال پسماند ها نداریم، شهرداری، دهیاری ها و بخشداری ها مسئول مدیریت پسماند در استان هستند. وظیفه ما نظارت است. تذکر می دهیم و و از این دستگاهها دفن زباله ها را می خواهیم. وقتی این حداقل ها هم رعایت نشود و مسئولان مدیریت پسماند در شهرها، روستاها و بخش های استان به تذکراتی که محیط‌زیست برای رعایت نکات زیست محیطی به آنها داده، توجه نکنند، از آنها شکایت کرده و از طریق دستگاه قضایی موضوع را پیگیری می کنیم.

کوتاهی شهرداری یاسوج و دهیاران حومه شهر یاسوج، در دفع اصولی زباله های این کار را به جایی رسانده است که منظره دیده شده در جنگل های دو پشته دشت روم ، از انباشت شدن زباله های شهری و بیمارستانی در مناطق جنگلی حکایت می کند. انباشتی که تا الان کاری برای آن انجام نشده و روزانه صدها تن زباله به زباله های فعلی اضافه می شود.
این زباله ها به جای اینکه دفن شوند دپو می شوند و شیرابه های آنها با جریان پیدا کردن در منطقه وارد آب های سطحی و گاها سد تنگ سرخ می شوند و با نفوذ در خاک، آب های زیرزمینی را آلوده می کنند. همچنین نظریه کارشناسان محیط زیست بر این امر تأکید دارد که انباشت زباله در جنگل دو پشته؛ خشک شدن گونه های درختی، فرسایش خاک، آلودگی آب های زیرزمینی و نابودی حیات وحش را به دنبال دارد.

اکنون می بایست علاوه بر نابودی پوشش گیاهی و حیات وحش این جنگل ها، نفوذ شیرآبه ها به اعماق زمین و گاها به سد های آبی را نیز اضافه نمود ،شیرابه های این زباله ها در بستر خاک شهر یاسوج و روستاهای اطراف آن، می تواند خطرات زیادی برای ساکنین این مناطق و یا حتی سایر شهرهای استان که از محصولات کشاورزی و باغی آنها استفاده می کنند، داشته باشد و عوارض جسمی جبران ناپذیری را برای این افراد و همچنین محیط زیست را در پی داشته باشد..
همه این اتفاق ها زمانی رخ می دهد که شهرداری حداقل توانایی خود را در این زمینه بکار نمی گیرد؛ حداقل انتظاری که در رابطه با دفع اصولی زباله ها از شهرداری می رود، فنس کشی مکان های دفع زباله برای جلوگیری از حیوانات ولگرد در این منطقه و ریختن خاک و آهک بر روی زباله ها جهت کنترل یا تصفیه شیرآبه ها است که شهرداری یاسوج که خود استاد مسلم هزینه کردن است از این مهم سر باز می زند ،آنها حتی مدام توپ را به زمین دیگر ادارات می اندازند و سعی دارند دیگر سازمان ها را مقصر این امر جلوه دهند.

در انتها به دشت وسیعی که برای دفع زباله ها در نظر گرفته شده است بر می خوریم یکی از ساکنین منطقه دشت روم که ادعا می کند نسق چرای دام این منطقه را در اختیار دارد می گوید :با چند نفر تبانی شد که در ازای استخدام فرزندانشان در شهرداری 7 هکتار از این اراضی برای دفع زباله در اختیار شهرداری قرار گیرد اما اکنون می بینید بالای 60 هکتار از زمین های مذکور مورد استفاده شهرداری قرار می گیرد .
وی ادامه داد: همه این ها به کنار در مرکز بهداشت دشت روم پرونده ای تشکیل شده است که زباله های ریخته شده حامل بیماری بسیار خطرناکی برای ساکنین این حوزه است.
فرماندار بویراحمد در این زمینه می گوید: برای حل معضل دفع زباله و پسماند، قرار است تشکلی به نام سازمان پسماند در شهرداری یاسوج تشکیل شود و در آنجا راهکار ها و فعالیت ها برای دفع اصولی زباله در شهر یاسوج و روستاهها در نظر گرفته شود .
محمد کاظم نظری گفت : بزودی کارخانه تولید کمپوست در محل دو پشته دشت روم کلنگ زنی خواهد شد و با بهره برداری از این کارخانه علاوه بر اینکه بسیاری از معضلات همانند ،مشکلات زیست محیطی ،حیوانات ولگرد ،آلودگی ،نابودی منابع طبیعی رفع خواهند شد ، اشتغال زایی قابل توجهی نیز صورت خواهد گرفت .
نظری 60 هکتار مساحت زیر زباله را رد کرد و گفت : همه این ها شایعه است 10 الی 15 هکتار از این اراضی برای دفع زباله ها استفاده شده است که با ایجاد کارخانه کمپوست محدوده کمی نیاز است و فقط جاههای که نیاز است مورد استفاده قرار می گیرد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 532413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =