حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی مهدوی‌راد می‌گوید که در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران از لحاظ کمی و کیفی اتفاقات خوبی افتاده که یکی از آن‌ها ارائه‌ی عناوین قابل توجهی از کتاب‌های عربی است.

مهری سادات صفوی: حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی مهدوی‌راد عضو هیات انتخاب و خرید وزارت ارشاد است. او در جشنواره‌های زیادی رتبه‌های ممتاز گرفته که از جمله آنها می‌توان «کتاب‌پژوه» و خادم فرهنگی مکتوب در نخستین هفته کتاب، استاد تلاشگر و نمونه دانشگاه تربیت مدرس در سال 1374، محقق برجسته علوم قرآنی در نمایشگاه قرآن کریم و کسب رتبه دوم کتاب سال حوزه برای کتاب «سیر نگارش‌های علوم قرآنی» -که اکنون متن درسی «علوم قرآنی» در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌هاست-اشاره کرد. با او درباره بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

امسال نمایشگاه برای اولین بار در شهر آفتاب برگزار می‌شود، دغدغه جابه‌جایی نمایشگاه‌ها همیشه یکی از دغدغه‌های مسئولان بوده است؛ مساله‌ای که مهدوی‌راد هم بر آن صحه می‌گذارد و می‌گوید: «جابه‌جایی نمایشگاه کتاب از مصلی به جای دیگر، همیشه دغدغه برگزارکنندگان بود، به هر حال باید پذیرفت که مصلی، مصلی است و جایی است که به درد برگزاری نمایشگاه کتاب نمی‌خورد.»

او البته معتقد است سالن شبستان تا حدی برای ناشران داخلی خوب بود اما می‌گوید: «سالن اصلی، یعنی شبستان مشکلاتی داشت، مهم‌ترین آنها، مساله تهویه بود. سقف آنجا به گونه‌ای بود که امکان تهویه مناسب هوا وجود نداشت و گاهی حتی نفس‌گیر می‌شد.»

این پژوهشگر از انتقال نمایشگاه به شهر آفتاب رضایت دارد و می‌گوید که «از زمان‌های گذشته یعنی سال 84 مسئولان در فکر منتقل کردن نمایشگاه بودند، تا اینکه گزینه شهر آفتاب مطرح شد. به نظرم با همت وزیر ارشاد و شهردار این تصمیم بالاخره عملی شد. البته باید پذیریت که همیشه اولین گام‌ها مشکلاتی را به همراه خواهد داشت، اما با اراده عمومی می‌توان بر آنها پیروز شد.» مهدوی‌راد همچنین درباره شهر آفتاب گفت: «این مجموعه امکانات بسیار خوبی دارد. زحماتی که شهرداری در این مکان کشیده ستودنی است. معابر زیبایی ساخته و فضای سبز بسیار خوبی را مهیا کرد است. به نظرم این مکان از نظر حیثیتی برای جمهوری اسلامی ایران برازنده است.»

او یکی از مزایای شهر آفتاب را نزدیکی آن به شهرستان‌های همجوار تهران از جمله قم و کاشان می‌داند. مهدوی‌راد همچنین می‌گوید: «درست است که این مکان برای تهرانی‌ها قدری دور به نظر می‌رسد، اما مساله دوری به مرور به چشم نمی‌آید. از سوی دیگر با امکانات تسهیلاتی که مسئولان برای رسیدن به نمایشگاه فراهم کرده‌اند،‌ این مساله هم حل خواهد شد. خط مترو تا دم نمایشگاه می‌آید. از سوی دیگر اتوبوس‌هایی هم برای رسیدن مردم از نقاط مختلف شهر به نمایشگاه گذاشته‌اند که این تسهیلات تا حدود زیادی مشکل دوری را حل می‌کند.»

اما یکی از مزایایی که مهدوی به آن اشاره دارد نزدیکی به شهرستان‌های دیگر است و در این باره توضیح می‌دهد: «گاهی شوخی می‌کنیم که همه امکانات که نباید برای تهرانی‌ها باشد. به نظرم شهر آفتاب قطعاً برای شهرستانی‌ها بهتر است. آنها دیگر برای رسیدن به نمایشگاه در ترافیک تهران گیر نمی‌کنند. بسیاری از دوستانی که سال‌های گذشته به خاطر مشکلات ترافیکی به نمایشگاه نمی‌آمدند، امسال به راحتی می‌توانند به نمایشگاه کتاب بیایند.»

مهدوی‌راد که در شورای نظارت و ارزیابی کتاب‌های خارجی حضور دارد، از مساله دیگری صحبت می‌کند، آن‌ هم از حجم انبوه کتاب‌های عربی است که در نمایشگاه حضور دارند. او می‌گوید: «امسال کتاب‌های بخش عربی بیشتر از سال‌های گذشته است و حجم قابل‌توجهی کتاب‌های عربی در نمایشگاه حضور دارد. فکر می‌کنم فقط برای ناشران مصری قدری مشکل به وجود آمده که امیدواران آنها هم مشکلشان حل شده و در نمایشگاه حاضر شوند.»

او بر این باور است که امسال ناشران خارجی در مکانی درخور اسکان داده شده‌اند در حالی که سال‌های گذشته در مصلی به خاطر کوچکی فضا جایشان مناسب بود.

او اظهار امیدواری کرد که تمام نمایشگاه‌های بین‌المللی در شهر آفتاب برگزار شود، چرا که فکر می‌کند شهر آفتاب مکانی درخور برای برگزاری نمایشگاه به‌خصوص نمایشگاه کتاب است.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 534096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =