ایرنا نوشت: کارشناس سی ان ان می گوید که وزارت خزانه داری آمریکا احتمالا تحریم های ایران را ظرف چند سال لغو می کند.

«جان دفتریوس» (John Defterios) سردبیر بخش بازارهای نوظهور جهانی شبكه خبری CNN گفت: وزارت خزانه داری آمریكا احتمالا تحریم های ایران را ظرف چند سال لغو و شركت های نفتی جهان را به مبادلات آزاد با این كشور تشویق خواهد كرد.

به نوشته شماره امروز (دوشنبه) روزنامه لبنانی دیلی استار، دیفتریوس در مصاحبه ای اختصاصی با این روزنامه گفت: معتقدم كاملا محتمل است كه وزارت خزانه داری آمریكا تا اوایل سال 2017 تحریم های ایران را بردارد و اگر راستش را بخواهید در این زمینه مطمئن هستم.

این مجری و كارشناس سی ان ان تاكید كرد كه ایران تازه ترین بازار پیشتاز در جهان است كه جمعیتی 80 میلیونی متشكل از مشتریان تحصیل كرده دارد و بالاترین ذخایر نفت و گاز جهان را در خود جای داده است.

دفتریوس گفت: ایران تقریبا یك تریلیون دلار مواد معدنی دست نخورده دارد و خواهان پیوستن به اقتصاد جهانی است.
این روزنامه نگار آمریكایی مقیم ابوظبی كه در شش ماه گذشته دو بار به ایران سفر و با وزیر نفت ایران مذاكره كرده است، گفت: برخی در ایران امیدوارند اقتصاد این كشور در 10 سال آتی سالانه 6 تا 7 درصد رشد داشته باشد.
به گفته وی، سرمایه گذاران و شركت ها از وزارت خزانه داری آمریكا درباره مجوز بانك ها برای مراوده با ایران و امكان سرمایه گذاری بر پروژه های بزرگ در این كشور راهنمایی می گیرند.

وی افزود: شركت های بزرگ خارجی بسیار مشتاق سرمایه گذاری در ایران هستند و این كشور جدیدترین بازار نوظهوری است كه باز نشده است.

كارشناس سی ان ان خاطرنشان كرد كه ایران دارای ذخایر گازی بهره برداری نشده فراوانی است و به همراه عربستان و عراق می تواند با روسیه و آمریكا در خصوص تولید عظیم نفت رقابت كند.

این كارشناس همچنین ابراز امیدواری كرد ایران و عربستان دست كم به لحاظ اقتصادی بتوانند با هم كنار آیند.
وی احتمال افزایش قیمت نفت به 100 دلار در هر بشكه را در آینده نزدیك رد كرد، زیرا به گفته او بسیاری از تولید كنندگان ظاهرا با قیمت 70 دلار راضی شده اند.

دفتریوس گفت: قاعده بازی تغییر كرده است كه در وهله نخست بخاطر تحولی است كه عمدتا در نتیجه تولید نفت ساحل در آمریكا شاهد هستیم و آمریكا اكنون یكی از سه تولید كننده جهان علاوه بر عربستان وروسیه است.
وی خاطرنشان كرد هیچ كس راضی نیست كه سهم خود را در بازار واگذار كند و به همین خاطر و البته به دلیل تمایل نداشتن تولید كنندگان برای كاهش تولید خود، وارد مرحله جدید شده ایم كه قیمت سه رقمی 100 دلار در بشكه دیگر آرزویی برای حفظ سهم بازار نیست.
دفتریوس گفت كه متقاعد شده تولیدكنندگان نفتی با رقم 50 تا 70 دلار در هر بشكه راضی خواهند بود.

این مجری سی ان ان افزود: ' افت شدید قیمت نفت در دو سال گذشته عربستان، امارات و كویت را به محاسبه دوباره بودجه خود به منظور غلبه بر واقعیتی جدید وادار كرد و این كشورها بودجه خود را با نفت 50 تا 60 دلار در هر بشكه تنظیم كرده اند.
' برخی از كشورهای شورای همكاری با كاهش یارانه ها، افزایش بهای نفت و اعمال مالیات های جدید به دنبال جبران درآمدهای خود هستند و كمربندها را برای دوره طولانی تر كاهش بهای نفت سفت كرده اند'.

وی گفت كشورهای غنی از نفت خلیج فارس به سرمایه گذاری بیشتری در بخش زیربناها ندارند زیرا این وظیفه را در پنج سال گذشته كه قیمت نفت 100 دلار بود، انجام داده اند.

دفتریوس با تاكید بر اینكه كارزار آینده در 10 سال آینده بازار آسیا خواهد بود، گفت: مساله این است كه آنها می خواهند بازار آسیا را كنترل كنند زیرا هیچ كس آماده نیست دست از سهم خود در بازار بردارد. نفت نشان دهنده قدرت سیاسی است و به همین دلیل عربستان نمی خواهد سهم خود را به ایران واگذار كند كه در چهار سال به دور از این بازار بوده است.

وی با این حال افزود، در سفرش به ایران مقامات این كشور مصمم به تولید نفت بیشتری بوده اند و برنامه هایی را برای تولید چهار میلیون بشكه نفت تا پایان سال 2016 دارند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 535012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =