مهر نوشت: رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری گفت: شهرداری‌ها باید روش‌های ناکارآمد تامین مالی از جمله فروش تراکم را برای همیشه کنار بگذارند چرا که منشاء بسیاری از معضلات شهری است.

حسین محمد پورزرندی با اشاره به اینکه امروزه کلانشهرها و مناطق مادرشهری بنا به ماهیت شکل گیری خود با مشکلات بسیاری دست به گریبان هستند، گفت: آنها اگرچه محل تمرکز جمعیت، ثروت، تخصص و پایگاه اجتماعی اقتصادی و موتورهای پیشران اقتصاد ملی هستند اما در عین حال در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و اکولوژیکی با مسائل و مشکلات فراوانی از جمله فقر، سکونت گاههای غیر رسمی و ناپایداری‌های زیست محیطی، آلودگی هوا، تولید گازهای گلخانه ای، مصرف بالای انرژی و به خصوص ناپایداری درآمدی روبه رو هستند.

او با بیان اینکه برای تحلیل مشکلات کلانشهرها به ویژه تهران نباید آنها را به صورت مجزا و یک واحد جغرافیایی جداگانه در نظر گرفت، ادامه داد: بلکه باید منطقه کلانشهری تهران و حوزه نفوذ آن یعنی از هشتگرد کرج تا شهر جدید پردیس یعنی یک شعاع حدود ۱۰۰ کیلومتری را مورد بررسی و نقد قرار داد.

رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تاکید بر اینکه از جمله عمده ترین مسائل و چالش‌های تهران به مانند دیگر کلانشهرهای کشورهای رو به توسعه بحث آلودگی هوا و معضلات زیست محیطی است که حل آن نیازمند نگاه ساختاری و همه جانبه است، گفت: چالش دیگر موضوع درآمدهای شهری و اتکا به مالیه شهری ناپایدار است به طوری که روش‌های تامین مالی ناپایدار راه را بر توسعه پایدار شهری می بندد و روز به روز بر مشکلات کلانشهرها می افزاید.

او در این خصوص توضیح داد: بحث پایداری درآمدی از چالش‌های کلانشهرهاست و در جهان هرجا شهر موفقی دیده می شود به خاطر اینست که به درآمدهای پایدار تکیه دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه نمونه تمام عیار این موفقیت توکیو بزرگ است که جمعیت آن با پسکرانه اش به بالای ۳۵ میلیون نفر می رسد اما قدرتمندترین اقتصاد شهری جهان را دارد و تولید اقتصادی آن ۲ تریلیون دلار است، گفت: شهرداری‌ها باید روش‌های ناکارآمد تامین مالی از جمله فروش تراکم را برای همیشه کنار بگذارند چرا که منشاء بسیاری از معضلات شهری است.   

۴۲۲۳۶

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 535245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =