مهر نوشت: نخستین نشست کارگروه اشتغال خوزستان در سال جدید در غیاب استاندار برگزار شد و توپ اشتغال همچنان در زمین بانک های استان می چرخد، همان چرخی که گویا پایانی ندارد.

نخستین نشست کارگروه اشتغال استان در حالی برگزار شد که خبری از استاندار خوزستان نبود.

نشست قبلی کارگروه اشتغال هم در فضای چالش میان بانک ها و دستگاه هایی اجرایی بر سر پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به متقاضیان گذشت و تسهیلاتی که گویا قفلی بر پرداخت آنها زده شده است، قفلی که کلید مدیران استان هم به آن نمی خورد یعنی یک قفل بی کلید.

اوضاع آنچنان فرقی نکرده بود که انتظار تکان خوردن آمار اشتغال در استان را از زبان مدیران استان داشته باشیم. در نشست پنجم هم صدای اعتراض فرمانداران و استاندار سابق خوزستان بلند بود، صدایی که که دیگر در جلسات استانداری شنیده نخواهد شد.

همه اینها در حالی است که خوزستان رتبه سوم سپرده های بانکی را در کشور در اختیار ولی در زمینه پرداخت تسهیلات اشتغالزایی رتبه ای بهتر از ۳۱ نصیبش نشده است.

رئیس سازمان جهاد شکاورزی خوزستان در این نشست اظهار کرد: توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال تنها با سرمایه گذاری صورت می گیرد و آنچه به استان کمک می کند ترویج روحیه تعاملی بین دستگاه های اجرایی و بانک ها است که باید وجود داشه باشد.

کیخسرو چنگلوایی افزود: بانک کشاورزی ۱۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی از محل منابع داخلی خود و با سود چههر درصد به کشاورزان پرداخت کرده که ۶۲۰ میلیارد ریال آن برای مکانیزاسیون بوده است.

وی تصریح کرد: در خصوص جذب اعتبارات باید به همه بخش‌های استان توجه شود و روند جذب و آسیب شناسی جذب اعتبارات فقط مختص مشاغل خانگی نباشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: نوع تعامل میان بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی می‌تواند در زمینه سرمایه گردش و تامین منابع مالی و اعتبار استان به ما کمک کند، هنوز در خصوص تسهیلات با نرخ بهره چهار درصد مشکل داریم به طوری که پارسال ۱۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات از محل منابع داخلی بانک کشاورزی با نرخ بهره ۲۱ درصد به کشاورزان و ۶۲۰ میلیارد ریال نیز با نرخ بهره ۱۸ درصد به بخش مکانیزاسیون پرداخت شد.

در ادامه مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خوزستان هم گفت: استان تنها ۲۶ درصد از مجموع اعتبارات استان جذب شده که رقم بسیار پائینی است.

هوشمند صفایی افزود: بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی همکاری خوبی ندارند و غیر از پرداخت ۴۳ درصد از اعتبارات توسط بانک ملی سایر بانک‌ها عملکرد بسیار پایینی در راستای اعطای تسهیلات قرض الحسنه داشتند.

وی تصریح کرد: اعتبارات مشاغل خانگی هر سال در جلسات شورای اشتغال استان بررسی می شود ولی تاکنون آمار و ارقام تسهیلات قرض الحسنه پرداختی به این اشتغال بدون تغییر بوده است.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خوزستان اضافه کرد: در استان‌هایی مثل اصفهان و خراسان رضوی اعتبارات مربوط به اشتغال خانگی به صورت ۱۰۰ پرداخت شده در صورتی که در استان از ۱۴ میلیارد تومان اعتبار متعلق به مشاغل خانگی تنها ۴۳ درصد از آن توسط بانک ملی پرداخت شده است.

صفایی عنوان کرد: باید بررسی‌هایی درباره نحو جذب ۱۰۰ درصدی اعتبارات مشاغل خانگی توسط استان‌های دیگر صورت بگیرد تا خوزستان نیز با الگو گرفتن از عملکرد سایر استان‌ها به مشکلات تسهیلات پرداختی مشاغل خانگی خود خاتمه دهد.

پای محیط زیست و اقتصاد سبز هم به این جلسه باز شد تا بلکه از این به بعد مثل سبزی چمن ها و مستطیل سبز کسب و کارمان هم سبز شود.

اشتغال سبز زمینه بکر برای سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای کارآفرینانه در خوزستان

رئیس دبیرخانه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان هم در این نشست بیان کرد: در راستای طرح مشاغل سیز شاخص‌هایی همچون کاهش آلودگی‌ها، کاهش مصرف آب و استفاده بهینه از انرژی در واحدهای صنعتی در استان‌ها دنبال خواهد شد.

حسین نظری افزود: به هیمن دلیل تفاهمنامه‌ای میان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان محیط زیست کشور منعقد و از استان‌ها نیز پیگیری این موضوع درخواست شده است.

وی تصریح کرد: از مدیران استان می خواهیم کمیته‌ای به همین منظور و با مشارکت و عضویت محیط زیست، اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی و شرکت شهرک‌های صنعتی استان تشکیل شود تا در این راستا حرکت و از این ظرفیت در استان استفاده کنیم.

رییس دبیرخانه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان اضافه کرد: اشتغال سبز می تواند زمینه بکری برای سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای کار آفرینانه در استان باشد و اقتصاد کشور را رونق دهد.

نظری یادآور شد: سرمایه گذرای در صنایع سبز کمکی به حفظ محیطی زیست و گامی در راستای جلوگیری از آلودگی هوا و استفاده از منابع تجدید پذیر است که زمینه های آن در استان وجود دارد و در حال شناسایی آنها هستیم.

تقاضای بانوان برای عضویت در کارگروه اشتغال

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان هم که از نادیده گرفته شدن زنان در شورای اشتغال گله داشت، در این نشست گفت: با توجه به اينكه تعداد زيادی از متقاضايان مشاغل خانگي از جامعه زنان است می توان درخواست بسياری از مشاغل خانگی از حوزه زنان را در اين كار گروه عنوان و پيگيری كرد.

سیده فرانک موسوی افزود: زنان هم می توانند عضو شورای اشتغال استان باشند و تقاضای عضو شدن در کارگروه اشتغال استان را دارم.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 535583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =