تسنیم نوشت: مجلس آمریکا پس از مصاحبه جنجالی بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی دولت باراک اوباما، درباره توافق هسته‌ای از وی خواسته با حضور در کمیته نظارت این نهاد درباره ارتباطات پشت پرده مقامات ایران و آمریکا توضیح دهد.

چهارشنبه گذشته نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا در بیانیه‌ای خواهان حضور شهادت رودز در مجلس نمایندگان به دلیل اظهاراتش درباره عملیات رسانه‌ای پیرامون توافق هسته‌ای شدند.

ام. جی. هنشاو، سخنگوی کمیته نظارت مجلس نمایندگان، گفت رهبران جمهوری‌خواه کنگره قطعا خواهان شهادت رودز درباره معاملات پشت صحنه مرتبط با توافق هسته‌ای ایران هستند.

رودز معاون ارتباطات استراتژیک مشاور امنیت ملی آمریکا است. وی تا روز گذشته (جمعه) به «درخواست» شهادت پاسخ نداده بود. جیسون شافتز، رئیس کمیته نظارت، تهدید کرده است در صورتی که وی از حضور در کمیته امتناع ورزد از احضاریه استفاده خواهد کرد.

رودز در مصاحبه‌‌ای با نیویورک‌تایمز اعلام کرده بود با توسل به روزنامه‌نگاران و گزارشگران بی‌تجربه و بدون اطلاعی که «اتاق جنگ» کاخ سفید تبدیل به منبع‌شان شده بود، به روایت توافق هسته‌ای در کنگره و جامعه آمریکایی شکل بخشیدند.

وی در مصاحبه‌ای که واکنش‌های بسیاری برانگیخت، گفته بود: : «تمام این روزنامه‌ها پیشتر دفاتر خارجی داشتند. اکنون این دفاتر را ندارند. آنها با ما تماس می‌گیرند تا به آنها بگوییم در مسکو و قاهره چه رخ می‌دهد. بسیاری از رسانه‌ها از واشنگتن درباره تحولات جهان گزارش می‌دهند. میانگین سن گزارشگران 27 سال است و تنها تجربه گزارش‌دهی آنها حول حضور در مبارزات انتخاباتی شکل گرفته است. آنها تقریبا هیچ چیز نمی‌دانند.»

رودز چند روز پس از انتشار این مقاله با انتشار مطلبی در وب‌سایت Medium،‌ محتوای این مقاله مبنی بر اینکه دولت اوباما افکار عمومی آمریکا را درباره توافق هسته‌ای فریب داده است، رد کرد.

رودز با اشاره به اینکه «ما هیچگاه علاقه‌مان به پیگیری توافق هسته‌ای با ایران را پنهان نکردیم» گفت که اوباما «در سال 2008 بر اساس همین موضع تبلیغات انتخاباتی‌اش را پیش برد. با این حال، ما چشم‌اندازی جدی برای دستیابی به توافق هسته‌ای تا انتخاب حسن روحانی در سال 2013 نداشتیم. بلکه ما قبل از آن بحث‌هایی با ایرانی‌ها داشتیم اما به هیچ کجا نرسیدند.»

رودز همچنین «دستکاری اخبار» برای ایجاد حمایت از توافق هسته‌ای را نیز رد کرد. «نقطه‌ای حیاتی که مخالفان توافق در بحث کنونی فراموش کرده‌اند این است که ما عمیقا به آنچه عرضه می‌کردیم اعتقاد داشتیم: درباره تأثیرگذاری توافق، درباره ارزش دیپلماسی و درباره ریسک‌های مرتبط با آن. این دستکاری خبر نبود، بلکه آن چیزی است که به آن اعتقاد داشته و داریم.»

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 536454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =