معاون میراث فرهنگی کشور از رشد برنامه های فرهنگی کشور و همکاری دستگاه ها و مشارکت مردمی در حفظ و احیای بناهای تاریخی کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ محمدحسن طالبیان در مراسم روز جهانی موزه ها گفت: دستگاه های مختلف آمادگی خود را برای مرمت و بازسازی و بهره برداری از بناهای تاریخی اعلام کرده اند و مردم متقاضی ثبت بناهای خود در فهرست آثار ملی کشور هستند.

معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به اینکه امسال نسبت به سال‌های گذشته شاهد برنامه های متنوعی در حوزه میراث فرهنگی هستیم، گفت: در هفته میراث فرهنگی بیش از 250 برنامه فرهنگی در سطح کشور درحال اجراست و بیش از 100 نمایشگاه و تعداد زیادی کارگاه آموزشی و نشست های تخصصی و هم اندیشی در زمینه های مختلف در حال برگزاری است.

او گفت: روز گذشته ۲ کارگاه آموزشی مرمت که یکی از آنها در پژوهشگاه با حضور پژوهشگران و کارشناسان ایرانی و آلمانی برگزارشد و کارگاهی هم در دانشگاه پارس با حضور پیشکسوتان و با موضوع میراث فرهنگی و مرمت مورد بررسی قرار گرفت.

توجه میراث جهانی به تمام ابعاد میراث فرهنگی

معاون میراث فرهنگی کشور در رابطه با اینکه شعار امسال ایکوم موضوع موزه ها و منظرهای فرهنگی و شعار ایکوموس نیز به میراث ورزشی انتخاب شده گفت: شعارهای انتخاب شده از سوی ایکوم و ایکوموس نشان از تاریخ و مواریث فرهنگی داد و بیانگر آنست که در مباحث میراث جهانی به تمامی ابعاد میراث فرهنگی از جمله میراث مدرن، میراث صنعتی، میراث ورزشی توجه می شود.

طالبیان گفت: موضوع منظر فرهنگی در ادامه مفهوم حفاظت است و بیانگر اهمیت اصالت و یکپارچگی آثار است. حتی در میراث ناملموس، زبان و بیانی که در یک منطقه وجود دارد اهمیت دارد. چراکه آنها جدایی ناپذیرند. به همین دلیل است که سیر نگاه تک بناها و یادمان ها به مجموعه ها، بافت های تاریخی، شهرهای تاریخی و منظرهای فرهنگی ادامه پیدا می کند و در نهایت به یکپارچگی معطوف می شود.

معاون میراث فرهنگی ادامه داد: موزه ها هم به همین دلیل امسال شعار موزه ها و منظر فرهنگی را انتخاب کرده اند. تا نشان دهند که موزه ها دیگر شی محور نیستند.

مردم و دستگاه های دولتی متقاضی حفاظت از میراث فرهنگی

معاون میراث فرهنگی کشور در این مراسم با اعلام اینکه در ۲ سال اخیر سازمان میراث فرهنگی گام های بلندی را در حوزه میراث فرهنگی با مشارکت و همکاری دستگاه های کشور برداشته است، گفت: در دوسال اخیر اتفاقات بسیار خوبی در حوزه میراث فرهنگی رخ داده است. اقداماتی که صرفا در جهت فعالیت های سازمان میراث فرهنگی نبوده و با همکاری مردم و دستگاه های کشور در سطح جامعه رخ داده است.

به گفته معاون میراث فرهنگی کشور، رویکردی که در جامعه نسبت به میراث فرهنگی ایجاد شده بسیار مثبت بوده است چنانچه هم اکنون نزدیک به 80 پرونده وجود دارد که مردم یزد متقاضی ثبت بناهای خود در فهرست آثار ملی هستند.

او گفت: درحال حاضر توجه دستگاه ها و بخش خصوصی برای حفاظت، بازسازی و بهره برداری از بناهای تاریخی بسیار افزایش پیدا کرده است. استان ها در اقدامات توسعه ای میراث فرهنگی را اولویت قرار داده اند درحالی که این نگاه همکاری که میان دستگاه ها برای حفاظت از میراث فرهنگی وجود دارد پیش تر وجود نداشت.

طالبیان گفت: روز گذشته بود که وزارت علوم اعلام کرد که نیاز به مدارس و بناهای تاریخی برای ایجاد دانشگاه دارد. و وزارت راه و شهرسازی نیز درخواست معرفی کاروانسراهای تاریخی از سازمان میراث فرهنگی را داشت.

او گفت: سازمان میراث فرهنگی هم اکنون تعامل مناسبی با دستگاه ها دارد چنانچه درحال حاضر 350 کاروانسرای بین راهی به وزارت راه و شهرسازی برای احیاء و بازسازی و کاربری متناسب معرفی کرده ایم.

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: اینکه دستگاه های و نهادهای شهری نسبت به سابقه تاریخی خود حساسیت پیدا کرده اند. وزارت نیرو جهادکشاورزی نسبت به قنات توجه نشان می دهد و موضوع میراث مدرن و میراث شهری برای شهرداری ها اهمیت پیدا کرده باعث شده اتفاقات مهمی در جهت حفاظت از میراث فرهنگی در کشور رخ دهد.

پیگیری اموال فرهنگی ـ تاریخی از دستگاه ها و وزارتخانه ها

طالبیان اما در بخش دیگر سخنان خود به شناسایی، فهرست برداری و پیگیری بانک اطلاعات اموال فرهنگی - تاریخی که در اختیار دیگر نهادها و دستگاه هاست اشاره کرد و گفت: از سال گذشته اقدامات جدی در جهت شناسایی، فهرست برداری و جمع آوری بانک اطلاعات اموال فرهنگی ـ تاریخی صورت گرفته است و در این خصوصی تعدادی از دستگاه ها نیز پاسخ داده اند و همکاری کرده اند. به عنوان مثال وزارت امور خارجه تعداد زیادی آثار هنری ـ فرهنگی نه تنها در ایران که در سفارتخانه های مختلف دارد.

به گفته طالبیان، شناسایی این آثار فرهنگی ـ تاریخی می تواند گام بزرگ در جهت شکوفایی میراث فرهنگی باشد.

تبادلات نمایشگاهی؛ راهی برای معرفی فرهنگ و تمدن کشورها

معاون میراث فرهنگی کشور تبادل نمایشگاه در داخل و خارج از ایران را اتفاق مثبت در حوزه میراث فرهنگی ارزیابی کرد. به گفته او، قرار است برای نخستین بار نمایشگاه آثار تاریخی از کشورهای دیگر در ایران به نمایش گذاشته شود. این تبادلات نمایشگاهی و رویدادهای فرهنگی انتقال تمدن و فرهنگ ها را به دنبال دارد.

او همچنین به اعتبارات اندک سازمان میراث فرهنگی و رشد موزه های خصوصی اشاره کرد و افزود: با اینکه سال گذشته وضعیت اعتبارات بسیار اندک بود اما هر دو هفته یک موزه افتتاح شد و این نشان می دهد که تنها اعتبار مهم نیست بلکه برنامه ریزی و نوع نگاه مردم می تواند ارزش های موجود در جامعه را نهادینه و در مسیری درست قرار دهد.

طالبیان گفت: برای نخستین بار در طول تاریخ دولت ها 4 محموله اشیاء تاریخی به کشور بازگشت و این نشان می دهد که وقتی عزم جدی در دولت و ملت وجود دارد شاهد اقدامات مثبت خواهیم بود. هم اکنون نیز امیدواریم در سال 95 نیز شاهد همکاری دوباره دستگاه ها و نهادهای کشور باشیم. 

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 537692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =