۰ نفر
۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دلخوشی مردم ایلام زندگی در کنار بلوط است گفت: بنابر این مراقبت از جنگلهای زاگرس و استان ایلام امسال باید جدی و سخت گیرانه تر باشد که در این زمینه واگذاری بخشی از مدیریت اراضی و جنگلها به مردم از بهترین راهکارهای کاستن از بلایا و مخاطرات زیست محیطی است.


سلام امینی در گفتگو با خبرگزاری کردپرس بیان داشت: تجربه ثابت کرده است که هر جا مدیریت اراضی در دست مردم بوده کاهش بلایا و مخاطرات زیست محیطی برای این عرصه ها نیز کاهش قابل توجهی داشته است.
وی تصریح کرد: با این حال در واگذاری اراضی به مردم باید موارد و فاکتور های مهمی چون توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی پایدار هم در نظر گرفته شود و البته فرهنگ سازی حفاظت از عرصه ها باید با کمک رسانه ها اشاعه یابد.
خشکیدگی درختان از عوامل تشدیدکننده آتش سوزی های عرصه زاگرس
نماینده مردم ایلام خشکیدگی درختان را یکی از عوامل تشدید کننده حریق در جنگل‌های حوزه زاگرس و استان ایلام برشمرده و تصریح کرد: با در نظر گرفتن چنین شرایطی امسال با توجه به بارندگی‌های بسیاری که در استان ایلام داشته‌ایم و پوشش گیاهی انبوه که در استان وجود دارد امسال باید بیشتر مراقب آتش‌سوزی باشیم.
امینی در مورد پراکنش جغرافیایی بروز حریق در عرصه های طبیعیزاگرس و استان ایلام گفت: جنگلهای حوزه زاگرس آسیب پذیرترین بخش از جنگلهای کشور بوده که به طور معمول70 درصد آتش سوزی های کشور در جنگل های زاگرس اتفاق می افتد.
وی تصریح کرد: دیگر عرصه های جنگلی کشور وضعیت مطلوب تری دارند به شکلی که تنها سه درصد آتش سوزی های کشور در جنگل های شمال و 27 درصد نیز در سایر مناطق جنگلی کشور رخ می دهد.
ضرورت ارائه آموزش به مردم در زمینه مقابله با آتش سوزی
نماینده مردم شهرستانهای ایلام، ملکشاهی، مهران، ایوان ، سیروان و چرداول در مجلس با ذکر اینکه 95 درصد آتش سوزی های کشور به علت عامل انسانی و به طور مشخص بی احتیاطی رخ می دهد تاکید کرد: باید در این زمینه و در جهت پیشگیری از آتش سوزی آموزش های لازم به مردم داده شود.
امینی همچنین در ادامه اظهار کرد: در سطح جنگل‌ها و مراتع و عرصه‌های طبیعی استان ایلام در سال گذشته بیش از 60 مورد آتش سوزی رخ داد که همکاری مردم در مهار حریق‌های رخ داده در سطح جنگل‌ها بسیار ارزشمند و قابل توجه بود.
وی ادامه داد: مردم مناطق مختلف این استان در اقداماتی ستایش برانگیز با بیل و خاک و خستگی بسیار و البته با کمترین امکانات روزهای بسیاری از سال گذشته را مشغول خاموش کردن حریق‌های بی‌شمار در جنگل‌ها و مراتع و مناطق حفاظت شده سپری کردند.
پایگاه اطفاء حریق در ایلام مستقر می شود
نماینده ردم ایلام ادامه داد: با توجه به اینکه یکی از مهم ترین مشکلات در بحث آتش سوزی ها صعب العبور بودن مناطق وسخت بودن مسیرهای جنگلی و دسترسی به آنهاست امسال در سطح کشور شش پایگاه اطفاء حریق هوایی مستقر خواهد شد و البته یکی از پایگاه‌ها در استان ایلام مستقر می‌شود که تا پایان فصل گرما و تابستان باید این بالگرد در استان ایلام حضور داشته باشد .
امینی همچنین تیغه زنی پوشش گیاهی حاشیه جاده، علف زنی مناطق بحرانی، تهیه تانکرهای تاشو یک و پنج هزار لیتری و نصب در کنار مقرهای گشت زنی، مجهز کردن گشت به وسایل ارتباطی بی سیم ، حضور فعال، تعطیلی ناپذیر گشت های شبانه روزی یگان حفاظت از منابع طبیعی را از عوامل مهم در پیشگیری و جلوگیری از آتش سوزی های جنگلهای استان موثر دانستند.
وی ادامه داد: در کنار عوامل ذکر شده، مراقبتهای دلسوزانه از عرصه های جنگلی و اهتمام مردم به استفاده از تلفن 1504 در سراسر استان ، ایجاد پست های ورود و خروج جنگل با ثبت شماره خودرو ، نام و نام خانوادگی فرد، استفاده از پهباد جهت شناسایی مناطق حریق، شناسایی متخلفان و رصد و پایش مناطق جنگلی استان بصورت دائمی،هماهنگی و همکاری با کلیه دستگاه ها جهت آماده باش نیروها در هنگام بروز آتش سوزی ،فرهنگ سازی در بین مردم و استفاده از توان وظرفیت انجمن های مردم نهاد زیست محیطی و دوستداران طبیعت در راستای پیشگیری ازاتش، تهیه اقلام فرهنگی و تبلیغاتی از جمله تیزر تلویزیونی، کلیپ، مستند و توزیع بروشور بین مردم می تواند سطح ایمنی جنگلهای زاگرس را بالا برده و در پیشگیری از آتش یا کاهش آن تأثیرگذار باشد.
دلخوشی مردم ایلام زندگی درکنار بلوط است
وی همچنین اطلاع رسانی بموقع مردم و گردشگران از وقوع آتش در دقایق نخست و حضور سریع و به هنگام نیروهای یگان حفاظت در محل آتش سوزی و تلاش در زمینه مهار آتش را از شاخص های مهم کاهش خسارت وارده به عرصه های منابع طبیعی استان ذکر کرد.
سلام امینی گفت : زندگی مردم ایلام دلخوش به وجود همین بلوط هاست که همواره بهانه تفریح و گردش مردم هستند و بستری برای حفظ تنوع گیاهی و جانوری این دیار بوده اند چرا که حیات وحش ایلام مامنی جز این جنگلهای بکر و گسترده ندارند وبلوط های استان دیگر تحمل این همه فشار و سختی را ندارند.
نماینده مردم ایلام تأکید کرد: جنگلهای ایلام از گذشته تا امروز با مشکلاتی همانند گرد و غبار، خشکسالی، خشکیدگی و حالا هم آتش سوزی در مبارزه بوده اند، مگر تحمل یک درخت بلوط چقدر است که هر روز به بهانه ای باید داشته های خود را از دست بدهد.
مراقبت از جنگلها امسال باید سخت گیرانه تر و جدی باشد
وی با بیان اینکه آتش‌سوزی ضربه جبران‌ناپذیری به حیات و وحش و گون‌ها جانوری می‌زند تأکید کرد:به همین خاطر امسال مراقبت از جنگلها باید سخت گیرانه تر بوده لذا دستگاه‌ها و مردم باید امسال در مهار هرگونه آتش‌سوزی بسیار سریع عمل کنند.
امینی در ادامه اظهار کرد : جنگل‌های زاگرس با گستردگی در 11 استان کشور با 6 شش میلیون هکتار مساحت، 40‌ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهند که حدود 70‌ درصد تیپ گونه‌های جنگلی زاگرس را بلوط‌ها شامل می‌شوند و بارندگی این ناحیه از 600 میلی‌متر در قسمت‌های شمالی تا 300 میلی‌متر در جنوب غرب در نوسان است.
وی افزود: در استان‌های زاگرس‌نشین کشور بیش از یک میلیون و 400 هزار هکتار از سطح جنگل‌های زاگرس تاکنون بر اثر بیماری زوال بلوط خشکیده یا در معرض خشکیدگی است که این سطح خشکیدگی عمدتاً در استان‌های ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، فارس، چهارمحال و بختیاری و خوزستان پراکنده است، به‌طوری که ایلام 641 هزار هکتار از این سطح خشکیدگی را به خود اختصاص داده و دارای شرایط بحرانی در این زمینه و مواجه با یک چالش زیست‌محیطی جدی است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 548829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =