اعتماد نوشت:همزمان با اعلام مرکز آمار مبنی بر تک‌رقمی شدن تورم، کاهش سه درصدی سود سپرده نیز در بانک‌ها کلید خورد .

به دنبال توافقات انجام‌شده بين بانك‌ها، نرخ‌هاي سود سپرده رسما از امروز -اول تيرماه-تغيير كرد و تقريبا به طور يكدستي بانك‌ها ويترين سودهاي خود را از ۱۸ به ۱۵ درصد كاهش دادند، اما وام بانكي همچنان گران است.

همزمان با اعلام مركز آمار مبني بر تك‌رقمي شدن تورم، كاهش سه درصدي سود سپرده نيز در بانك‌ها كليد خورد و سپرده‌هاي مدت‌دار به ۱۵ درصد رسيد تا فاصله بين نرخ سود تا تورم تا حدي نسبت به گذشته متناسب‌تر تعيين شود. هرچند كه هنوز هم فاصله حدود ٥/٦درصدي نرخ سود سپرده و بيش از ۱۲ درصدي سود تسهيلات با تورم مشهود است. اين در حالي است كه در جريان كاهش اخير نرخ سود، سود تسهيلات كاهشي نداشت و در همان ۲۲ درصد قبلي باقي ماند.

به هر صورت بانك‌ها اين بار بدون مصوبه شوراي پول و اعتبار و ظاهرا توافق بين خود از هفته گذشته تصميم به كاهش سه درصدي سود سپرده گرفته و در فاصله حدود چهارماهه از تغيير قبلي در نرخ، نسبت به اين موضوع اقدام كردند.
مراجعه به شعب بانك‌ها نيز تاييدي بر كاهش نسبتا منظم و يكدست سود بين بانك‌هاي تحت نظارت بانك مركزي بوده و تقريبا همه آنها نرخ سود مدت‌دار را به ۱۵ درصد كاهش داده‌اند. ولي در اين بين نرخ سود برخي بانك‌ها كه در هفته گذشته از ۱۸ به ۱۶ كاهش داده بودند همچنان همان ۱۶ درصد بود. در مورد سود سپرده كوتاه‌مدت جريان متفاوت بود، به طوري كه نرخ‌ها از ۱۰ تا ٩/١٤ درصد نيز تعيين شده است. اين در حالي است كه سپرده‌هاي سه ماهه تا ۹ ماهه از ۱۲، ۱۳، ۱۴ و حتي ٩/١٤ درصد متغير است.
روالي كه در دو دوره قبل تغيير نرخ سود نيز با توجه به تعيين نشدن حداكثر سود مدت‌دار در بانك‌ها وجود داشت و با وجود كاهش نرخ سود سپرده مدت‌دار به ۲۰ درصد، نرخ‌ها تا ٧٥/١٩ درصد نيز به مشتري پيشنهاد مي‌شد تا راهي براي جذب سپرده بالاتر در بانك‌ها باشد. اما با كاهش نرخ سود سپرده و اجراي آن از امروز-سه‌شنبه- در شبكه بانكي، تعيين تكليف سود سپرده‌هاي قبلي نيز مورد توجه مشتريان است.
اين در حالي است كه با تغيير روند سوددهي به مشترياني كه از قبل در بانك‌ها سپرده داشته‌اند براي مدت‌دار به همان روال قبلي و بر اساس سودهاي زمان انعقاد قرارداد پرداخت خواهد شد، ولي براي در زمان سررسيد، بانك‌ها موظف هستند نرخ سود را بر اساس نرخ جديد تعيين كنند، ولي در مورد سودهاي روزشمار بايد بر اساس تغييرات جديد بانك‌ها در سود تعيين شود. معاون سابق بانك مركزي با اعتقاد به اينكه كاهش مرحله‌اي سود بانكي نمي‌تواند اثري در خروج اقتصاد از ركود داشته باشد با انتقاد از عدم كاهش سود تسهيلات همزمان با سود سپرده‌هاي بانكي تاكيد كرد كه ناقص ماندن اين معادله مي‌تواند احتمال بروز پديده نزول‌خواري را تقويت كند. حيدر مستخدمين‌حسيني‌ گرچه كاهش سود بانكي متناسب با تورم را منطقي مي‌داند، اما تاكيد دارد كه نحوه‌ كاهش و برخي نواقص موجود در آن موجب ممانعت از تاثير اين تصميم بر خروج اقتصاد از ركود خواهد شد.
وي با بيان اينكه با وجود كاهش نرخ سود بانكي در دو سه سال اخير نتوانسته آثاري بر متغيرهاي اقتصادي داشته باشد، ادامه داد: به عنوان مثال حتي با اينكه اين تغييرات تا حدي براي رونق گرفتن بازار سرمايه و يا ساير بازارهاي مولد انجام مي‌شود، اما اينگونه نبوده و حتي اعلام اخير براي كاهش نرخ سود به ۱۵ درصد نه تنها اثر مثبتي در بازار سرمايه نداشت، بلكه آن را منفي كرد. اين كارشناس امور بانكي به دلايل عدم كارايي كاهش نرخ سود در دوره‌هاي اخير اشاره كرد و توضيح داد: اولين مورد مي‌توان به همين اقدام اخير براي عدم كاهش همزمان سود بانكي و سپرده اشاره كرد، چرا كه وقتي سود تسهيلات فاصله بيش از هفت درصد با سود سپرده دارد، تنها موجب افزايش درآمدهاي بانك‌ها خواهد شد، چرا كه اكنون هزينه پرداخت سپرده‌هاي آنها كاهش يافته ولي از سوي ديگر همچنان سودهاي بالايي براي تسهيلات دريافت مي‌كنند كه اين شرايط به هيچ عنوان با معادلات اقتصادي هماهنگ نيست. 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 548891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ُسیاوش IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    188 3
    هدف اصلی بانکها از کاهش سود نه کمک به اقتصاد است نه کمک به مردم .بانکها فقط میخواهند با پول مردم فربه تر شوندو این فرصتی است برای آنها ،در طول تاریخ بانکداری هیچگاه سود وامهایی که قبلا اخذ شذه کاهش نیافته اما چندین بار مثل مورد اخیر شاهد کاهش سود سپرده های مردم بودیم و این وسط مالبتفاوت صرف پر کردن جیب بانکها میشودو گرنه چطور ممکن است بانکهایی که دائما فریاد ورشکستگی سر میدهند دائما شعبات جدید در ساختمانهای لوکس ایجاد میکنند هزینه این شعب جدید خرید ملک تامین پرسنل و... از کجا تامین میشود؟ چطور شرکتهای ورشکسته جمع میشوند و بانکهای ورشکسته دائم گسترش میابند؟
    • بی نام A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
      95 2
      پائین اوردن نرخ سود بانکی نه تنها کمکی به رفع رکود نمیکنه بلکه باعث میشه که دوباره بازار سکه ودلار ونزول خوری رونق پیدا کنه واگه اقایون نشستن که باکاهش سود بانکی چرخ تولید بکاربیفته سخت دراشتباه هستن این کارفقط بانکهارا فربه تر وچاق تر وحقوق ودست مزد کارکنانشون را بیشتر میدن ......
    • بی نام IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
      18 2
      بخش کوچکی از سپرده های مردم صرف ایجاد شعبات جدید با امکانات لوکس میشه.در طی دو سه سال اخیر ساخت و ساز و خرید و فروش مسکن بشدت دچار رکود شده .اصلی ترین فعالیت بانکها ساخت وساز برج های چندین طبقه و مراکز خرید آنچنانیه.رکود در معاملات مسکن باعث شده که دیگه بانکها، برای جذب مشتری اقدام به پرداخت سود بالا نکنند.در طی این دو سه سال رکود مسکن باعث شد بانکها متضرر بشن.الان صرف بانکها پرداخت وام با بازپرداخت های طولانی و دریافت سود طبق معادلات خودشونه. شاید زمانی که دوباره ساخت و ساز رونق بگیره و یا یک فعالیت اقتصادی سودآور دیگه برای بانکها ایجاد بشه ،برای رقابت و جذب سرمایه های مردم مجددا" نرخ سود سرمایه گذاری رو بالا ببرن.
    • آرش IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
      2 0
      این کار فقط جنبه تبلیغاتی برای دولت میباشد که بگوید مثلا نرخ تورم کم شده ؛ نرخ تورم وقتی کم میشود که شما به همان نسبتی که سود بانکی را کم می کنید نرخ سود تسهیلات را کم و مقدار وام را زیاد کنید دولت عوض اینکه این فشار تورم را به خودش وارد بکند از گرده مردم بیرون می کشد
    • وحید IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
      1 0
      احسنت اخوی واقعا حرف دل ماهارو گفتی
  • بی نام IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    میشه بگید فرق نزول خواری با سود بانک چیه ؟
  • ali IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    136 3
    ملت به زور یه پولی جمع می کردن و بانک می سپردن تا کمک خرجشون باشه با این حقوق های کمی که میگیرن . البته به غیر ازمدیر عامل ها که حقوق چند صد میلیونی میگیرند .حالا اونم خراب کردن. کلاً کاری نیست که به نفع ملت انجام بشه . فقط فشار فشار فشار
    • بی نام RO ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
      15 85
      میدونی سود بانکی در کشور های اقتصاد اول چه قدره؟مثلا آمریکا اگر اشتباه نکنم 3 تا 5 درصده؛مردم تنبل ما دنبال اینن پول رو بذارن نزولش رو بخورن؛تو کشور های اقتصاد اول بنا بر این نیست که سود بانکی مانع سرمایه گذاری در صنعت بشه و این یعنی گردش چرخ صنعت کشور؛امیدوارم سود بانکی باز هم کاهش پیدا کنه تا مردم پولشون رو از بانک ها دربیارن و سراغ تولید و صنعت برن
    • بی نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
      38 0
      در پاسخ به بی نام عزیز باید بگم که درست مثل این میمونه از مردم عمارات بخوای بجای فروش نفت برن کشاورزی کنن....خیلی خوبه که مردم بتونن با سرمایشون یک کار مفید اقتصادی بکنن ولی آیا میشه؟وفتی نمیشه مجبورن سرمایشون رو دست کسی بسپارن که موانع اداری برای انجام کار و مشکل برنامه ریزی و کمبود سرمایه در حین اجرای پروژه رو نداشته باشه.با عرض پوزش باید بگم که معلومه با قوانین و بروکراسی های این مملکت آشنایی نداری.متاسفانه ما به این وضعیت عادت کردیم و انتظار ترک عادت هم برای کسی که عادت به اون کار نداره آسونه.
  • امیر IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    44 0
    بنده سال 93 مبلغ 150 میلیون وام گرفتم و تا سال 97 باید 280 میلیون پس بدم بعلاوه هزینه هایی که برای رهن وثیقه و فک رهن و غیره و غیره پرداخت کردم به ازای هر یک روز دیر کرد در پرداخت هم جریمه 1 درصدی میشم بهره وام من حدود 28 درصده و یک ریال هم ازش کم نمیشه ولی یک حساب جای دیگه داشتم که توش 1 تومن بیشتر نبود بهره از 22 درصد بلافاصله اومد رو 15 درصد. این عدالته؟
  • ایرانی A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    52 0
    آیا از سود تسهیلات 35 درصدی هم کاسته می شود؟ پس چرا فقط از پول مردم هم سود کم می کنند و هم مالیات می گیرند ولی برای تسهیلات که به نفع دولت است هیچ کاهشی در نظر گرفته نمی شود؟
  • هموطن A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    55 2
    پس سود بانکها چی منی که رفتم وام 22 گرفتم گذاشتم بانک سود بگیرم حالا این کم شده ولی اون هم 22مونده خدا ازتون نگذره که مردم رو بدبخت کردین
    • بی نام RO ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
      21 1
      به این کار میگن کلاه کلاه کردن که معمولا هم جز ضرر نفعی نداره..............
    • بی نام A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
      0 1
      نوبری
  • بی نام IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    22 0
    فشار روی مستاجر هم زیاد شده چون خیلی ازآنها رهن کرده اند و صاحبخانه ها تقاضای اجاره بیشتر میکنند چون درآمدشان کم شده.
  • بی نام IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    26 0
    منطقا و شرعا وقتی بانک سود سپرده گذاری را کاهش میدهد باید سود وامهای پرداخت شده را نیز تغییر دهد. زیرا اگر مبنای محاسبه سود سپرده ارزش پول و تورم است، همسن موضوع برای وامها هم صادق هستند. چرا یک مشتری باید سودی را پرداخت کند که دیگر در سیستم بانکی وجود خارجی ندارد، حتی اگر قبلا قرارداد آن بسته شده باشد. این موضوع آشکارا ربا و ادامه آن کاملا به سود بانکها و به ضرر مردم است.
  • ناشناس A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    1 0
    با توجه به اینکه نظارتی وجود ندارد بانک ها به سپرده هایی با مبالغ بالا قطعاً سودهای بالاتری باز پرداخت خواهند کرد و فقط در این میان افراد با مبالغ سپرده پایین ضرر خواهند کرد.
  • بی نام IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    1 0
    اره دوباره جیبه یساز وبندازا پر بشه قشر ضعیف ومتوسط هم تا اخر بره مستاجری حداقل خوبیش این بود که اجاره بها بالا نمیرفت الان دیگه کل حقوقمونو باید بدین صاحب خونه ها
  • بی نام A1 ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    1 0
    تفاوت نرخ سود با تسهیلات باید یک درصد باشد تا تولید کنندگان بتوانند کار را ادامه دهند
  • ابراهيم A1 ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
    0 0
    با عرض سلام من سال 91 دو حساب بلند مدت 5 ساله باز كردم كه يكيشون را هنوز همون صود 24 درصدداره ميده و ديگري با سود 18درصد ميده سوال من اين بود تا زمان تموم نشدن قرار داد بانك ها ميتونن سودها را كم كنن بخاطري كه قردا 5 ساله بلند مدت من با اينا بسته بودم