تاثیر احیای تالاب گاوخونی در اقتصاد گردشگری منطقه و استان اصفهان

به گزارش مهر، فعال محیط زیست گفت: در سالهای اخیر به دلیل خشکی تالاب بحث گردشگری گاوخونی منتفی شده درحالیکه با توجه به رونق گردشگری ورزنه احیای تالاب نقش بی‌بدیلی در اقتصاد گردشگری استان دارد.

احمد شهبازی اظهار داشت: طبق تعریف علمی تالاب در معاهده بین‌المللی موسوم به کنوانسیون بین‌المللی رامسر، تالاب به مناطق مردابی، آب مانند، نمزارهای سیاه و باتلاقی، برکه‌های مصنوعی یا طبیعی که بطور دائم یا موقت دارای آب ساکن یا روان، شیرین، شور و یا نیمه شور هستند و یا به مناطقی از سواحل دریا گفته می‌شود که هنگام جذر، ارتفاع آب در آنها بیش از شش متر نباشد.

وی با اشاره به نقش تالاب‌ها در شکل گیری تمدن و تاثیر آنها در حفاظت از آب و هوا بیان داشت: با از دست دادن تالاب‌هایی همچون گاوخونی اکوسیستم‌هايی که خود به نوعی در شکل‌گیری بسیاری از تمدن ها در دنیا و کشور ما موثر بوده است، از دست می‌رود.

فعال محیط زیست با بيان اينكه در طول ماه‌های گذشته در شاه‌کنار تعداد كمی نی‌های سبزی روييده است که نشان می دهد كيفيت آب تا حدودی خوب شده است، گفت: محیط زیست طرحی برای پایش کیفیت آب در منطقه شاه کنار اجرایی کرده است اما هنوز کیفیت آب در این منطقه مطلوب نیست و با توجه به اینکه بارش‌‌های منطقه‌ای نيز کم بوده پوشش جانوری نیز کاهش يافته است.

تلطیف آب و هوای منطقه کویری ورزنه جز با احیای تالاب ممکن نیست

وي با بیان اینکه تاثیر تالاب در بهبود آب و هوا امری است که به شکل دیگری جز احیای گاوخونی جبران پذیر نیست، تاکید کرد: به طورکلی تالاب‌ها در تلطیف هوا نقش بسزایی دارند و پهنه پر آب تالاب موجب مرطوب شدن هوا و پایین آمدن درجه حرارت در این منطقه کویری می‌شود.

نماینده و کارشناس میراث فرهنگی در ورزنه با اشاره به اینکه احیای تالاب در اقتصاد منطقه از طریق رونق گردشگری تاثیرگذار است، بیان داشت: در سال های اخیر به دلیل خشکی تالاب بحث گردشگری گاوخونی منتفی شده است و این در حالی است که ورزنه (شهر مجاور تالاب) در بحث گردشگری در حال جا افتادن است و اگر در تالاب آبی جریان داشت وضعیت توریستی منطقه بهتر بود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 549421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =