مدیر آب منطقه ای همدان، با بیان اینکه در سال 93، 659 حلقه چاه و در سال 94 ،700 حلقه چاه مسدود شده است گفت:در سالجاری نیز 200 حلقه چاه مسدود و به دنبال آن 15 میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شده است و هدفگذاری تا پایان سال نیز انسداد 550 حلقه چاه است

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از همدان ؛ مرتضی عزالدین، مدیر عامل عامل شرکت آب منطقه ای استان همدان گفت: دولت یازدهم با جدیت و اولویت به دنبال احیای دوباره دشت ها با اجرای طرح تعادل بخشی است.

وی که در جمع خبرنگاران استان سخن می گفت افزود: انسداد چاه های غیر مجاز و جلوگیری از اضافه برداشت ها، نصب کنتورهای هوشمند، انجام فعالیت های اطلاع رسانی، پر کردن چاه های غیر مجازاز برنامه های وزارت نیرو برای حل مشکلات حوزه آب و کمک به بازگشت حیات به دشتها است.

عزالدین، از تشکیل شورای حفاظت آب استان همدان خبر داد و افزود: بیش از 12 جلسه در استان تشکیل داده ایم و در مجموع شورای حفاظت استان همدان در کشور مقام اول را دارد.

وی گفت: دولت تدبیر و امید مصمم به حل مشکلات این حوزه است به گونه ای که در همه دولت های قبل تنها هشت جلسه شورای عالی آب تشکیل شده بود اما در دولت یازدهم تاکنون 16 جلسه شورای آب تشکیل شده است.

این مسئول افزود: متوسط نزولات جوی در این استان 330 میلی متر است و در سالجاری با توجه به بارش های خوب میزان بارندگی در استان به 467 میلی متر رسید که این نشان از افزایش 54 درصدی بارندگی ها نسبت به سال قبل و افزایش 34 درصدی نسبت به بلند مدت است.

وی عنوان کرد: بارندگی های امسال در 20 سال گذشته بی سابقه بوده و سدها از وضعیت خوبی برخوردار هستند.

وی بیان کرد: سالانه دو میلیارد و 200 میلیون متر مکعب آب از منابع زیر زمینی استان برداشت می شود که با توجه به میزان نزولات جوی 252 میلیون متر مکعب کسری مخزن در آبخوان های استان وجود دارد و سالانه یک متر افت عمودی آب در استان وجود دارد.


عزالدین با اعلام اینکه در حال حاضر 17 هزار و 541 حلقه چاه در استان وجود دارد افزود: هم اکنون 89.9درصد از مصارف آب استان دربخش کشاورزی، 7.82 درصد در بخش آشامیدنی و در بخش صنعت نیز سه درصد است.

وی اظهار داشت: باید هدفگذاری ها به سمتی باشد که سهم بخش کشاورزی را کاهش و سهم بخش صنعت را افزایش دهیم.

مدیر آب منطقه ای، با اشاره به اعتبارات تخصیص داده شده این شرکت تصریح کرد: اعتبارات سال 92 این شرکت یک هزار و 10 میلیارد ریال، اعتبار سال93 یک هزار و 150 میلیارد ریال، اعتبار سال 94 دو هزار و 460 میلیارد ریال بود.

وی افزود: منابع مختلف استانی، اعتبارات خاص رهبری، اعتبارات خشکسالی ماده 10 و 12 ، خرید اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی که سال گذشته بیش از 600 میلیارد ریال از این محل استفاده و 640 میلیارد ریال از طریق احداث دو تصفیه خانه به روش بی یو تی سرمایه گذاری شد.

عزالدین تصریح کرد: در سفر هیات دولت 6 طرح آبرسانی به شهرستان تویسرکان از سد سرابی،آبرسانی به شهرستان ملایر از سد کلان، تکمیل سد سرابی، تکمیل سد کلان، آبرسانی از دره مرادبیک به تصفیه خانه شهید بهشتی و تکمیل سد شنجور مصوب شد.


وی افزود:با وجود محدودیت های مالی با قوت در حال انجام هستند وتکمیل همه این پروژه ها نیازمند هشت هزار میلیارد ریال است و بیش از 600 میلیارد ریال بدهی به پیمانکاران وجود دارد.

این مسئول یادآور شد:603 دشت مطالعاتی در کشور وجود دارد که بیش از 52 درصد از آنها ممنوعه هستند و در همدان نیز همه دشت ها ممنوعه است.

وی بیان کرد:به دنبال این انسدادها معادل پنج برابر سد اکباتان در مصرف آب صرفه جویی شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای همدان از وجود دو هزار و 771 کنتور هوشمند خبر داد و گفت: در حوزه اقتصاد مقاومتی چهار هدف مشخص شده است که انسداد چاه های غیر مجاز و استفاده از پساب ها برای چرخه تولید از جمله این برنامه ها است.

عزالدین اضافه کرد: انتقال پساب تصفیه خانه همدان به نیروگاه شهید مفتح نمونه فعالیت های انجام شده در استان است چرا که از تولید این نیروگاه به دلیل کم آبی ها از 1000 مگاوات به 250 مگا وات رسیده بوده که اگر فکری نمی شد این نیروگاه تعطیل و 500 نفر بیکار می شدند، ظرف 6 ماه 43 کیلومتر خط انتقال آب با توان انتقال سالانه 15 میلیون مترمکعب پساب سالانه کار گذاری شد و هم اکنون 350 تا 400 لیتر آب در ثانیه به این نیروگاه منتقل می شود و هم اکنون این نیروگاه 1000 مگا وات برق تولید می کند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای همدان در آخر گفت: هشت حلقه از چاه های این نیروگاه پلمپ شدند و مابقی چاه ها تا پایان شهریور پلمپ خواهند شد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 552457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =